Houtkachel CV en warmtepomp

Basvanschelven

  • #1
Goedendag,

Ik ben bezig met de planvorming van een groot woonschip. Qua verwarming en warmwater zijn er meerdere opties. Mijn meest logische optie lijkt op dit moment (geen gasaansluiting, geen goede dieseltank voor diesel CV) een warmtepomp op lucht met een houtkachel op de warmtepomp aangesloten. Weet iemand of dit mogelijk is? De temperaturen verschillen namelijk? (warmtepomp 30-40 graden en de kachel 80-90 graden). Kunnen deze systemen goed gecombineerd worden en hoe?

Groet,
Bas
 

Bernhard

  • #2
Een WP werkt efficiënt als er een warmtebron ( water of lucht )beschikbaar is met een temperatuur van +15° C.
Een WP met water/water is geschikter dan met lucht/water.
De woonboot moet zeer goed geïsoleerd worden zodat het warmteverlies beperkt wordt en daardoor een kleine WP geinstalleerd kan worden.
Bij zeer goed isoleren moet ook zeer goed geventileerd worden.
Isoleren van de wanden en het dak is niet voldoende om in de zomer de zonnewarmte te weren. Het tegenhouden van de zonnewarmte kan dmv
schaduwwerking en of het aanbrengen van reflectiemateriaal.
Het aansluiten van de houtkachel op WP is niet zinvol, je hebt al water van 80°C.
groet Bernhard
 

Basvanschelven

  • #3
We gaan het schip zeer goed isoleren (minimaal rc van 4 en misschien wel 6 voor een groot deel). water/ water is inderdaad geschikter, maar op een varend schip is dat een lastig te integreren systeem dus denk ik aan lucht/ water. Dat hoeft dan niet zo'n grote WP te zijn en kan ook voor koeling zorgen in de zomer. In de koude winter kost zo'n WP veel energie, omdat er maar weinig warmte uit de lucht gehaald kan worden, daarom dacht ik eraan het koppelen aan het CV systeem van de houtkachel, zodat de WP veel minder electriciteit gaat verbruiken. De kachel staat namelijk toch vaak aan, alleen worden daarmee niet alle ruimtes bereikt. Groet,
Bas
 

Freekcv

  • #4
Het lijkt mij dat een water lucht wp een beetje veel herrie maakt voor op een schip.
 

Basvanschelven

  • #5
Wat maakt een woonschip dan uit met een schip? Waarschijnlijk wordt het schip nog geïsoleerder dan een woning. Wat zijn de meest stille merken?

Ik heb er nog eens over nagedacht en de vraag is eigenlijk of een laag termperatuur warmtepomp via een warmtewisselaar gekoppeld kan worden met een hoog temperatuur buffervat die gekoppeld is aan de kachel. Uit dit vat kan dan ook het warm water getapt worden.

Hopelijk weet iemand of er mogelijkheden zijn.....
 

Cardin94

  • #6
Moderne warmtepompen zijn erg efficiënt tot 6gr C is de COP ruim beter dan die van een CV. Bij lagere temperaturen worden de warmtepompen minder efficiënt, maar tot een graad of -5 (lucht/lucht of lucht/water) nog altijd beter dan een CV toestel. Reden dat een warmtepomp in nederland niet echt populair is is de hoge electriciteitsprijs of de lage gasprijs wat je wil.

Moderne lucht/lucht of lucht/water warmtepompen werken tot temperaturen ver onder nul.

In jouw geval echter zou ik mij kunnen voorstellen dat je een water/lucht of water/water warmtepomp aanschaft. Water genoeg op een woonschip, ook als deze vaart kun je water innemen lijkt mij en na gebruik pomp je het weer overboord. Reclame is verboden hier, maar kijk eens op Normann etec, LG of toshiba. Allemaal zijn dit stille warmtepompen.

Aansluiten op de houtkachel CV kan door middel van een akkumulatortank waar je beide systemen op aansluit. Het temperatuurverschil is niet een groot probleem, een water/water warmtepomp kan gewoon 80gr water leveren eventueel electrisch naverwarmd.
 

Basvanschelven

  • #7
Daarom lijkt het mij ook wel een rendabele investering. Is het alleen niet handiger om de twee systemen met andere temperaturen nasat elkaar te zetten aangezien het opwarmen van een warmtepomp naar 80 graden ook veel elektra kost en een vloerverwarming maar een lage temperatuur nodig heeft. Dat lijkt mij niet efficiënt.

Ik zal ook eens naar de merken kijken; ik hoorde ook dat Daikin en Stiebel Eltron erg stil zijn.
 

Cardin94

  • #8
Je kan er voor kiezen de houtkachel alleen te gebruiken voor de directe stralingaswarmte en niet voor verwarming van het water.

Als je toch de WP en houtkachel wilt combineren zou ik de systemen beide op 1 systeem aansluiten. De 65 tot 80 graden (afhankelijk van je wensen) kun je terugregelen naar lage temperatuur met een vloerverdeler los je dit al op en de rest is voor opwarming van je badwater.
 

Basvanschelven

  • #9
We kregen trouwens de tip van een installateur om een energievat (van ca. 1000 liter) te plaatsen en daar de houtkachel en de warmtepomp aan te koppelen. Aangezien dit vat verschillende warmtelagen heeft, kan bijv. het tapwater van boven gehaald worden en de vloerverwarming van lager. Dit lijkt wel een hele goede oplossing.

Groet,
Bas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu