Houten vloer icm wasmachine

Pie

  • #1
Hoi beste klussers,

Een tijdje terug hebben wij een Miele 1600 rpm gekocht. De machine is 100kg van zichzelf en staat op de 1e verdieping in een uitbouw. De uitbouw behoort bij de originele bouw in 1935. De machine bevalt heel goed en we hebben niet veel directe geluidsoverlast. Echter brengt de wasmachine de houten vloer waarop hij staat in trilling waardoor het ganse huis als klankkast fungeert. De geluidsoverlast bij ons en bij de buren (2 onder 1 kap) is aanzienlijk te noemen. Bovendien is dit niet goed voor huis en wasmachine lijkt me.

Ik heb inmiddels diverse zaken geprobeerd en geen van allen werkt. Momenteel zit ik een beetje met de handen in mijn haar wat te doen. Voor elke situatie heb ik de machine strak waterpas gesteld en geprobeerd met en zonder rubberen pootjes van de bouwmarkt (die volgens Miele niets helpen).

Wat ik heb gedaan is:
  • Op stoeptegels zetten (1 en 2 lagen stoeptegels geprobeerd) voor massa. Ook nog geëxperimenteerd met betonnen bielzen naast de machine te leggen maar deze extra massa hielp weinig).
  • Houten plank 36mm (2x18mm) multiplex van 120x75cm verankerd aan 3 draagbalken met 4 moeren per draagbalk (de moer zit ong. 5cm in de balk eronder). De moeren zitten ongeveer 20 cm uit elkaar.
  • Zwevende vloer gemaakt bovenop optie B. Agglomer laag met daar bovenop weer een 36mm (2x18mm) multiplex plaat. Op aanraden van bouwmarkt man die deze oplossing thuis ook met succes claimde te hebben. Dit laat de machine zelf juist erg dansen met nog veel ergere gevolgen voor de vloer zelf.
  • Lekbak bovenop optie B geplaatst en deze vol beton gestort (wel de lichtgewicht versie). Bak met beton is ruwweg 150 kilo zwaar.

Miele raadde per klantenservice en handleiding optie B aan (30mm houten plaat ter grootte machine er los onder leggen..).

Het beste resultaat haal ik met de stoeptegels (optie A) en beton in de lekbak (optie D). Echter is het nog verre van goed te noemen, slechts een kleine verbetering.

Op het forum staan diverse oplossingen geopperd waarvan ik er inmiddels al een paar heb uitgevoerd. Wat ik nog kan proberen (denk ik) zijn:
  1. Versteviging houten vloer tbv wasmachine > ophogen middels verankerde dwarsbalken. Lijkt me niet veel relaas bieden t.o.v. hetgeen ik reeds geprobeerd heb
  2. Betonvloer storten in de gehele kamer. Constructief een grote belasting op het huis. Draagbalken moeten waarschijnlijk verstevigd worden. Zeker geen voorkeur.
  3. Met grote beugels de houten ondergrond (optie B) verankeren aan de muur zodat dit een stug geheel wordt. Ik heb mijn twijfels of dit constructief geen kwaad kan.
  4. Wasmachine Ignis AWL 396 schudt verschrikkelijk suggereert dat de houten vloer zelf ook een probleem kan zijn als deze niet volledig egaal is. Oplossing daarbij is een geheel nieuwe dekvloer plaatsen (onder de wasmachine of gehele kamer).
  5. Wasmachine trilt nog na aanpassen vloer met balken heeft het over rubberen matten maar gezien mijn ervaring met de rubberen pootjes en zwevende vloer ben ik hier heel sceptisch over.

Wat raadt u mij aan? Kan ik wellicht nog iets geheel anders proberen? Hartelijk dank voor uw advies!

De kamer is ruwweg 4 meter lang, 2.5m breed. De draagbalken overbruggen de breedte op 60cm onderlinge afstand. De begane grond in deze uitbouw is een keuken.

mvg,
Wim
 

Ralph

  • #2
Probeer eens zo'n hardere kd40 steenwol plaat onder de tegels te leggen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Vooral geen veren of verend materiaal plaatsen dit maakt het alleen maar erger.

De vloer zo stijf mogelijk maken is de oplossing.

Zijn de muren van de uitbouw gemetseld ?
rusten de balken op metselwerk of bijvoorbeeld een stalen balk boven de openslaande deuren

Kijk eens of de koppen van de houten balklaag rondom goed zijn aangewerkt.

Is de machine goed gevuld (als de was aan 1 zijde in de trommel zit schud hij erger)

Is het geen defect aan de machine lager of as versleten cq niet goed afgesteld.
 

Kloek77

  • #4
Weet u zeker dat het niet aan de machine zelf ligt,
losse veer of schokbreker b.v.
 

Ralph

  • #5
Het is een contact geluid hoor Boertje, jij wil het contact nog beter maken dan het al is?
Ik denk dat je juist dat contact moet proberen op te heffen, en dat kan met een kd40 plaat of eps. Wij doen dat al jaren succesvol zo bij wasmachine/drogersockels.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het geluid onstaat doordat de machine heen een weer schud.

als de machine al op een flexibele constructie staat werkt het plaatsen van meer veren niet de machine krijgt dan nog meer ruimte om te schudden.

Op een zware onder constructie zoals een betonnen vloer werkt e.a uiteraad wel.
 

Fiesiekus

  • #7
Uit de bericht van de TS begrijp ik dat de vloer als klankkast dient waardoor geluidsoverlast bij hem & de buren optreedt.

Het klankkasteffect ontstaat als de frequentie van het centrifugeren in de buurt komt van de resonantiefrequentie van de vloer. Door de massa en de stijfheid van de vloer te verhogen voorkom je dat resonantie-effect. Het beste lijkt me dus een stijve betonnen vloer erin storten.

Het beste zou zijn als die vloer zo min mogelijk contact maakt met de bestaande houten constructie, dus bijv. verankeren aan de stenen muur.
 

Pie

  • #8
Allereerst alvast hartelijk bedankt voor uw reacties!
Ralph schreef:
Probeer eens zo'n hardere kd40 steenwol plaat onder de tegels te leggen.
Gezien de resultaten van de agglomer zwevende vloer ben ik erg sceptisch of zo'n oplossing werkt. Ik heb ook ergens gelezen over dikke rubberen tegels (ong. 5cm) die je ook in speeltuinen vind. Kunt u mij nog meer overtuigen dat dit de methode is?
Boertje125 schreef:
De vloer zo stijf mogelijk maken is de oplossing.
Dat leek mij ook maar er is dus nog geen resultaat. Na een paar wasjes meer blijkt de betonnen bak eerder slechter dan beter te zijn dan de stoeptegels. Terwijl de beton ondergrond uit 1 geheel bestaat en behoorlijk stijf is. Ik zit te denken om het geheel aan de muur te verankeren om daarvan 1 stijf geheel te maken.
Boertje125 schreef:
Zijn de muren van de uitbouw gemetseld ?
rusten de balken op metselwerk of bijvoorbeeld een stalen balk boven de openslaande deuren.
Het gehele huis is gemetseld, inclusief uitbouw. Ook de uitbouw heeft een dikke spouwmuur (ruwe schatting 40cm dik). Ik weet niet precies hoe de balken bevestigd zijn op de muur: volgens mij rusten ze op de gemetselde muur zelf. Ik heb elders in het huis wel metalen balken gezien maar om zeker te zijn dat dit ook in de uitbouw zo is moet ik daar de vloer (weer) open maken.
Boertje125 schreef:
Kijk eens of de koppen van de houten balklaag rondom goed zijn aangewerkt.
Met aangewerkt bedoelt u neem ik aan of de balken stevig vastgemetsel danwel bevestigd zijn op een metalen draagbalk. Ik weet niet hoe dit te beoordelen, ook omdat de vloer dan weer open moet.
Boertje125 schreef:
Is de machine goed gevuld (als de was aan 1 zijde in de trommel zit schud hij erger)
De machine is goed gevuld.
Boertje125 schreef:
Is het geen defect aan de machine lager of as versleten cq niet goed afgesteld.
Kloek77 schreef:
Weet u zeker dat het niet aan de machine zelf ligt,
losse veer of schokbreker b.v.
Zeker zijn dat het niet aan de machine ligt kan ik niet want hij heeft niet op een andere plek gestaan. Kan ik dit zelf controleren of moet ik hiervoor Miele inschakelen?
 

Fiesiekus

  • #9
Pie schreef:
Een tijdje terug hebben wij een Miele 1600 rpm gekocht.
Leeftijd wasmachine?
 

Pie

  • #10
3 maanden
 

Fiesiekus

  • #11
Garantiekwestie dus als er iets defect mocht zijn. Trilling door slijtage lijkt me uitgesloten. Overigens denk ik wel dat een wachmachine bij 1600 rpm altijd geluiden zal produceren en zal doorgeven (lees: je moet er mee leren leven).
 

Pie

  • #12
Ja helemaal mee eens. Zolang de machine rustig aan het ronddraaien is hoor je hem ook in zijn geheel niet. Echter de gehele centrifuge- en spoelperioden staat het huis te trillen. Dat lijkt me allerminst de bedoeling, iets dat bij bijvoorbeeld mijn ouders met een 1400 rpm Miele op een betonnen ondergrond totaal niet optreedt. Dat het op een houten vloer altijd iets zal zijn kan ik prima mee leven maar de huidige situatie lijkt me voor zowel de machine als het huis niet al te best.
 

Pie

  • #13
Heb inmiddels met Miele gebeld, ze sturen vrijdag gratis een monteur langs om de machine en manier van plaatsing na te kijken. De klantenservice was bijzonder vriendelijk en ook verbaasd dat hetgeen ik geprobeerd heb niet werkt. Ik houd jullie op de hoogte. Wel hoop ik de discussie voort te zetten hier zodat er een werkbare oplossing komt. De reacties zijn namelijk erg nuttig i.m.h.o.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Pie schreef:
Met aangewerkt bedoelt u neem ik aan of de balken stevig vastgemetsel danwel bevestigd zijn op een metalen draagbalk. Ik weet niet hoe dit te beoordelen, ook omdat de vloer dan weer open moet.
Hout is een natuurlijk materiaal dat nog wel eens wat wil krimpen
daardoor bestaat de kans dat de houten balk redelijk los in het metselwerk ligt.

de vloer of het plafond moet inderdaad open zijn om wat te kunnen zien.
dat is waar
 

Pie

  • #15
Goed, de Miele man is afgelopen vrijdag langs geweest. Die service vind ik netjes van Miele maar dat mag je aan de andere kant denk ik ook wel verwachten. Hij heeft de machine nagekeken en daar is niets mis mee. Hij heeft verder nog veel gemeld dat het inderdaad wel heel erg was en dat het heel erg.. Veel herhaling dus van iets dat ik zelf al geconstateerd had. Uiteindelijk vertrok hij na het advies om de machine op de begane grond te plaatsen op een beton ondervloer. Daar is geen plaats voor noch zou het praktisch zijn aangezien we die kamer op de 1e verdieping als "waskamer" hebben ingericht.

De Miele monteur meldde nog dat de wasmachine niet helemaal waterpas hoeft te staan zolang deze maar goed stevig op zin pootjes staat. Dat vind ik ergens wat lastig te geloven maar goed, heb het maar netjes waterpas gesteld: kan op zijn minst geen kwaad lijkt me :)

Ik heb zaterdag nog gespeeld met andere combinaties van oplossingen. Toen de monteur er was stond de lekbak (gevuld met beton dus) op de houten planken die zijn verankert aan de draagbalken. De met beton gevulde lekbak leek een goed idee maar helaas is die niet helemaal 100% recht aan de onderzijde waardoor de bak net niet helemaal goed aansluit. Dit zou nog weer trillingen kunnen veroorzaken. De gevulde lekbak heb ik geprobeerd op te vangen met stukjes kurk maar dat hielp niets (duh). Vervangen van gevulde lekbak door stoeptegels maakt nauwelijks verschil tov de gevulde lekbak. De gevulde lekbak bovenop een laag aglomer is helemaal drama omdat de machine logischerwijs flink kan schudden. Momenteel staat de gevulde lekbak tegen de muur en de machine staat op de stoeptegels.

Ik zit nu te denken om een van volgende oplossingen te proberen:
  1. Versteviging houten vloer tbv wasmachine > ophogen middels verankerde dwarsbalken. Zoals in de startpost aangegeven lijkt dit me niet veel relaas bieden t.o.v. hetgeen ik reeds geprobeerd heb.
  2. Een bak timmeren bovenop de aan de draagbalken verankerde houten plaat. Deze bak dan volstorten met ruwweg 10cm beton. Hier leg ik het stuk beton uit de lekbak dan in (scheelt weer storten). Deze bak kan - net als de lekbak - mogelijk niet goed aansluiten op de vloer. Om dat op te vangen wil ik deze bak aan de zijkanten met beugels klemmen aan de vloer/draagbalken. Niet in het beton omdat het anders nooit/moeilijk weg te halen is als het niet helpt.

Graag ontvang ik nog steeds graag uw reacties. Inmiddels ben ik dus helaas maar weinig opgeschoten. Ik zal van het weekend proberen te onderzoeken hoe de draagbalken in/op de muren rusten.

groet,
Wim
 

Azijnpisser

  • #16
Ik had hetzelfde probleem.

Een laag van 5cm beton, (geen lichtgewicht, gewoon het echte spul) gestort op de houten vloer, 1cm isolatie rondom, om hem los van de wanden te houden. Dit betegeld, en daar de machine op. Deze netjes waterpas gesteld. Geen dempers oid. Probleem opgelost. Geen herrie, geen trillingen. Nu die van de buren nog...
 

Kloek77

  • #17
Kunt u eens een foto'tje plaatsen van de ruimte waar de wasmachine nu staat en de balkrichting daarbij aangeven?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Een laag beton helpt alleen wanneer er voldoende balkdikte aanwezig is in de vloer, is die aanwezig dan zou het kunnen.
 

Pie

  • #19
Azijnpisser schreef:
Een laag van 5cm beton, (geen lichtgewicht, gewoon het echte spul) gestort op de houten vloer, 1cm isolatie rondom, om hem los van de wanden te houden. Dit betegeld, en daar de machine op. Deze netjes waterpas gesteld. Geen dempers oid. Probleem opgelost. Geen herrie, geen trillingen. Nu die van de buren nog...
Kunt u mij vertellen hoe groot dit vloertje is dat u geplaatst heeft? Ook ben ik benieuwd wat de functie van de isolatie rondom is? De dempers werden door de Miele monteur ook afgeraden: de pootjes goed afstellen (niet noodzakelijk waterpas volgens hem) was belangrijker.

Het beton dat ik kocht was noodzakelijk lichtgewicht omdat de voorraad 'gewoon' beton op was en omdat ik die dag wilde klussen ;). Gezien de hoeveelheid gebruikt beton denk ik dat de lekbak momenteel zo'n 100kg zwaar is.
Kloek77 schreef:
Kunt u eens een foto'tje plaatsen van de ruimte waar de wasmachine nu staat en de balkrichting daarbij aangeven?
Van het weekend heb ik helaas weinig tijd om te klussen maar zal proberen 2 foto's te maken: 1tje zoals het nu staat met (ingetekend) de draagbalken en 1tje met de vloer open. Beeldvorming is handiger om gerichter tips te krijgen inderdaad.
Jan schreef:
Een laag beton helpt alleen wanneer er voldoende balkdikte aanwezig is in de vloer, is die aanwezig dan zou het kunnen.
Heeft u enig idee hoe te bepalen of dit het geval is? T.o.v. de andere kamers op de 1e verdieping lijkt de vloer in deze uitbouw meer mee te veren. Ook als je erop loopt. Stug maken lijkt mij persoonlijk dus het beste maar de vraag is dan hoe.

Maar goed, de foto's volgen snel.
 

Azijnpisser

  • #20
De waskast is een voormalige (ingebouwde) kledingkast, afmeting: 80 cm breed, 90 cm diep. De deur is dagmaat 63 cm (oppassen voor de vingertjes als je de wasmachine en droger erin moet tillen...)

De balken lopen om de 60cm, zijn overbemeten (overspanning is daar 1,8 meter, terwijl dezelfde balken ook voor een overspanning van 3,6 meter gebruikt zijn). De balken lopen in de diepte van de kast. Als je dus voor de kast staat, en de kast in kijkt, kijk je met de balken mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu