Houten binnenspouwblad

Dikkop500

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb het hele forum al afgezocht naar mijn brandende vraag:

Wij zijn bezig met een vrijstaande woning van 1962, waar we veel interesse in hebben maar na vandaag weet ik dat de binnenspouwbladen van hout zijn.

Nu vroeg ik me dus af is dit een echte reden om ervan af te zien, heeft veel voor of nadelen? had er namelijk zelf nog nooit van gehoord en heb weinig zin in een miskoop.

Ik hoop dat jullie hier wat meer van weten en mij daarvan op de hoogte willen brengen!

alvast bedankt
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Houtskeletbouw komt heel veel voor, ook in NL. Is niets bijzonders aan. Het enige wat ik kan verzinnen is dat het iets lastiger kan zijn om (zware) spullen op te hangen. Maar ook daar zijn allerlei oplossingen voor, dat komt hier regelmatig voorbij.

Waar ben je precies bang voor?
Je zou een bouwkundige keuring uit kunnen laten voeren.
 

Dikkop500

  • #3
Nou ik zit met de volgende dingen:

- hoe is het met de staat van het hout (wat is de levensduur)
- is de isolatiewaarde van zo`n spouwmuur hetzelfde als stenen spouw.
- wil graag ook electra verleggen maar neem aan dat je geen sleuven kan maken etc.
- moet compleet cv nog inkomen en wou die leidingen ook in de muur wegwerken.

kan best zijn dat dat allemaal geen probleem hoeft te zijn maar ik dacht dus van wel.
 

Sjaan Smit

  • #4
Het frame is van hout met gips erop of hebben ze zachtboard gebruikt??
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
- Als het goed is gebouwd en onderhouden (=droog blijft) heeft het een erg lange levensduur. Een keuring kan dat uitwijzen.
- Isolatiewaarde hangt af van de isolatie die erin zit en welke steen gebruikt is. Een spouwmuur is altijd dikker (breder) bij gelijke isolatiewaarde, dus houtskeletbouw (HSB) is "beter".
- om leidingen te verleggen is het waarschijnlijk handiger plaatselijk de gipsplaten te verwijderen. Is waarschijnlijk minder werk dan sleuven frezen. Wel lastig als er een folie aan de buitenkant zit.
- cv-leidingen kunnen misschien ook onder de vloer door gelegd worden?
 

Valkon

  • #6
In de naoorlogse bouw werd wegens goedkoope bouwmiddelen veel gebruik gemaakt van buitenmuren met houten binnenklamp.
Daar halfsteens buitenmuren aan de binnenzijde zeer vochtig zijn kon deze alleen afgesmeerd worden met een cement stucwerk , immers dat is vochtbestendig.
In een leefruimte gaf dit als de buitentempiratuur kouder was dan de binnentempiratuur kondens op de muren.
De goedkoope en simpele oplossing was deze houten klamp met een zeer geringe tussenruimte.
Vaak werd deze bij de duurdere huizen afgetimmert met een lambriseering van hout [welke naar destijdse maatstaven goed issoleerde] en in de goedkoopere bouw met zachtboord.
Moderne issolatie matterialen bestonden destijds niet maar de ruimte tussen de klamp was dan ook zeer gering, en diende door te luchten om schimmels of houtrot te voorkomen.

Dus wat voor jullie belangrijk is om te weten of dit de orgineele clamp is of een gerenoveerde waartussen al isolatie geplaatst zit ?
Dat dit is meegenomen in de prijsstelling van de woning ?
Je kunt leven met deze woonwensen?

Vaak zijn dit type woningen te licht gefundeerd om er achteraf een stenen binnen spouw met issolatie in te plaatsen, maar dit betekent niet dat het niet mogelijk zou zijn de wooning aan te passen naar de huidige normen zonder fudatie problemen.
Daar moet je dan wel een stelpost voor open houden [ naar gelang de groote en type woning en te wensen kwalitijd ] van 25,000 tot 40,000 €.
Dus neem dit mee in het bod dat je eventueel doet op de woning.

Gr Gerard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu