Goed aanleggen van de afvoer

Klussenaar

  • #1
Hallo,

ik ben bezig met het aanleggen van een badkamer in een voormalige slaapkamer. Ik heb al diverse forums hier gelezen maar ik kan er nog niet uit of ik bij onderstaande situatieschets de goede oplossing heb gemaakt. Wastafel hangt achter de douche
Ik weet niet of ik een be-/ontluchtings pijp nodig heb in de badkamer.

Ik hoor wel reacties of oplossingen hierover
 

Fiesiekus

  • #2
HEt leeglopen van het bad kan voor onderdruk zorgen. Het beste plaats je een beluchter ergens op de rioolpijp van de douche of wastafel. Net waar je er nog bij kunt en ie toch uit het zicht zit.
 

Xr8

  • #3
Er zijn speciale chromen pijpjes van 32mm in de handel met daarop een beluchter. Deze kan onder de wastafel geplaatst worden. Tevens zijn er diverse kunststof sifons verkrijgbaar met beluchter.

Overigens is een open verbinding naar buiten nog altijd de beste oplossing, maar niet altijd mogelijk of eenvoudig te realiseren.

Succes.
 

H@ns

  • #4
De aansluiting op je liggende pijp beneden moet eigenlijk in het horizontale vlak onder 45 graden.
eigenlijk moet de wc en de pijp van de badkamer minimaal een meter uitelkaar.
De T tussen wastafel en douche kun je beter anders oplossen:
Code:
  douche  wastafel
          |   |
_________/___/
En dan een beluchte sifon onder de wastafel
 

Klussenaar

  • #5
Bedankt voor jullie reacties.
Het is voor mij een stuk duidelijker.
Alleen wat H@ns als oplossing beschijft voor de afvoer van douche en wastafel, kan ik niet realiseren.
Wastafel en Douche komen samen naar 1 punt om dan een stukje naar beneden te gaan en dan in het plafond van de wc aansluiting te krijgen op de afvoer van het bad. (zie 1e tek)
Mijn idee is om met een stromingspijp de wastafel en douche te verbinden zoals ik hieronder met tek. laat zien
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zo mag een afvoer nooit aangesloten worden.

Hieronder een voorbeeld hoe het wel kan.

 

Klussenaar

  • #7
Ok, het is mij helemaal duidelijk.
Nogmaals bedankt allen voor jullie reacties
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu