Gipsplaten plafond laten glad stucen

Sander02

  • #1
Het plafond van mijn woonkamer bestaat uit 9mm gipsplaten met ronde zijkanten. Deze zijn door een vorige bewoner geverfd.

Ik wil dit plafond glad laten maken. Tevens ook alle wanden, welke bestaan uit nieuwe/schone gipsplaten met voegstrook.

Kan dit plafond zonder problemen van een laag glad stucwerk voorzien worden? Of is het verstandig om stucplaten er tegen aan te schroeven.
Ik begreep dat stucplaten 40 breed zijn. De gipsplaten uiteraard 60 en en er zit in de lengte rachelwerk onder. Dan zou ik de stucplaten dus haaks erover kunnen schroeven.

Uiteraard geven de stucplaten extra gewicht voor het plafond. Want onder het gips zit ook nog een dubbele laag houten plafond. (rachelwerk gips zit daar dus overheen).

Is jaren 30 huis. Dus alles hangt aan de houten balken.
 

Tiho

  • #2
Hangt af van de hechting, als je goede tape er.na een dag aftrekt zonder dat de verf meekomt, kan het vaak wel gestuuct.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Overleg met de stucadoor, die kan het ter plaatste bekijken, op afstand beoordelen is niet verantwoordt.
 

Tiho

  • #4
Idd net wat ik zeg ook zijn verantwoording.
 

Sander02

  • #5
Goeie tip van die die tape. Ik heb nog geen stukadoor op oog. Wilde alles eigenlijk al stucklaar hebben voordat ik op zoek ga.
Voordeel van die stucplaten zijn misschien ook nog wat extra demping en makkelijk wegwerken van wat gaten in het plafond door het aanpassen van wat leidingwerk. Maar ja het extra gewicht is weer wat minder lijkt me.
 

Tiho

  • #6
Ik heb ook een balkenplafond waarop ik extra stuucplaatjes heb geschroeft omdat de hechting niet goed was. Denk niet dat het gewicht zo,n probleem is.

Het is wel weer extra brandvertragend.

Bij mijn weten had mijn stucadoor de hechting getest na het voorstrijken, hierdoor waren de schroeven in de originele platen goed te vinden.
 

Sander02

  • #7
Ja maar bij mij hangen er al 2 lagen hout, een rachelwerk en een laag gipsplaten aan de balken. Dus dan zou er nog een laag stucplaten + stuc extra gewicht onderkomen. Daar doelde ik op met mischien te zwaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Zoek een paar stucadoors en ga in overleg.
 

Sander02

  • #9
Ik ga binnenkort op zoek naar een stucadoor. De latex gat makkelijk los met de plakband test. Doet een fixeermiddel wonderen in zo'n geval?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Fixeermiddel dringt niet door latex, de losse lagen weg steken of krabben is eigenlijk het enige wat u kunt doen.
Of er stucplaten onder schroeven.
 

Otje2000

  • #11
Weet je hoe het bestaande plafond opgebouwd is? Is het houtwerk gespijkerd of geschroefd? Als het een en ander alleen gespijkerd is en je hangt er nog wat gewicht aan, vraag ik me af of je plafond het wel gaat houden.

Ik zou zeggen: haal de oude gipsplaten eraf, schroef daar waar niet geschroefd is en plaats nieuwe laag stucplaten en stucadoren maar!

Groet,
Adrian
 

Sander02

  • #12
Hoi Adrian,

Ik had me vergist in 2 lagen hout, dus dat scheelt weer in gewicht.

Er zit dus 1 laag houten schroten rechtstreeks op de balken gespijkerd.
Dan zit er een rachelwerk van zo'n 10 cm hoog onder zodat gips plafond voorkamer gelijk met achterkamer is. (door kleinere soort plafond/vloer balk is er namelijk een aardig verschil).
Ik heb deze constructie op diverse plekken met schroeven verstevigd en de gipsplaten weer teruggeplaatst. Nu dus ook geschroefd i.p.v. geniet.
De achterkamer is het breedste en dat zijn dus hele lange gipsplaten die je niet zo even verwijderd.Daar is ook geen rachelwerk aanwezig, maar zitten de gipsplaten rechtstreeks op de houten schroten. Ik ben van plan daar tov de balken het geheel met schroeven extra vast te zetten en vervolgens de geniete gipsplaten ook van schroeven te voorzien.

Als het echt nodig is, dan een laag stucplaten over de huidige platen. Dat is het idee. Lijkt me qua brandveiligheid en (lucht)geluids-en warmte isolatie bevorderlijk.

Zijn er overigens stucplaten van het type extra brandvertragend? Vond ze zo snel niet.
 

Sander02

  • #13
Dank je. Blijkbaar is de ene stukadoor de andere dus niet.
Voordeel van die stucplaten is misschien het lichtere gewicht tov gipsvezel en groene platen. Maar goed. dat zal het plafond vast wel houden
 

Dimi

  • #14
Ik heb zo eens van 2 slaapkames letterlijk met de tuinslang de oude latexlaag die over 'veegvast' heen zat af gespoeld/geweekt. Was wel een geheel lege slaapkamer (met betonnen vloer) en het was >30 graden buiten, dus zo droog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu