Geschilderd Trespa op nieuw schilderen

Herrald

  • #1
Langs de schuur zijn de boeien van trespa en die zijn geschilderd. Nu wil ik deze weer met de zelfde kleur schilderen maar wat moet ik doen?

De huidige verf laat niet los of bladerd niet af.

Gewoon weer een frise kleur van maken dat het doffe er weer af is zeg maar.
 

EGeen

  • #2
Kitnaden en kopse kanten even goed controleren. Dan kan de hele boel gewoon worden schoongemaakt met een rinser of s'marc/universol of iets dergelijks. In ider geval geen ammoniak!

(voor mods - deze producten worden nu al zo vaak hier genoemd en is al zo ingeburgerd dat ik ze gewoon bij naam noem).

Daarna opschuren
Schuurstof verwijderen met sopje of kleefdoekjes
En één a twee nieuwe lagen erop zetten.
 

Herrald

  • #3
Oké bedankt voor de snelle reactie.
Maar licht opschuren met de hand of met de machine?
 

EGeen

  • #4
Maakt niet uit, zolang alles maar goed gebeurd. De grote oppervlakten kunnen makkelijk met de machine, de hoekjes/randen etc met de hand. Machine komt vaak niet overal goed bij. Vooral op letten dat je op de hoeken niet door de verflaag heen gaat anders moet je die nog weer bijpunten met grondverf.

(natuurlijk ook even gaatjes vullen en eventuele naden dichtkitten alvorens te schilderen)

Ongeveer korreltje 180-240 moet meestal wel goed zijn.
 

Herrald

  • #5
Oke super bedankt voor je antwoord

Laatste kun je het na het schuren ook reinigen met een allesreiniger of zoiets?

Oh ja, wat te doen met de kunststof dopjes op d schroeven?
 

EGeen

  • #6
Ja, na het schuren kun je reinigen met allesreiniger. Maar het ontvetten moet je voor het schuren doen. Op deze manier word vet niet verplaatst en in het hout geschuurd.

Het na het schuren reinigen is enkel bedoeld om het schuurstof te verwijderen.

De dopjes: als hier al een verflaag op zit gewoon meeschilderen. ik weet niet hoe gemakkelijk ze eraf zijn te halen. Heb me nooit in die dingen verdiept :oops: En anders wellicht er netjes omheen schilderen. Ik neem aan dat hier geen vocht achter kan trekken.
 

Herrald

  • #7
Bedankt voor je hulp.

gaat helemaal goed komen.
 

Herrald

  • #8
Hall,

Wil de terespa toch hier en daar bij werken en punten.
Kan dat met gewone grondverf? (grijs)

Of moet dat met primer?

Herrald
 

EGeen

  • #9
Primer en grondverf is in wezen hetzelfde. Maar ja, deze ondergrond kunt u gewoon gronden met normale grondverf voor hout. Het is wel verstandig deze voor de eerste laag iets te verdunnen (5%).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
"Normale" grondverf is in dit geval dus wel een kunststofprimer!

Gewone grondverf kunt u van trespa met uw nagel verwijderen: het hecht niet voldoende omdat gewone grondverf geen etsende component voor harde ondergronden bevat.

Overigens geen wereldzaak: de meest watergedragen Uniprimers zijn uitstekend geschikt voor kunststoffen.
 

EGeen

  • #11
Echte Trespa is volgens mij wel met normale grondverf te doen, enkel zijn medevariant die vaak gebruikt wordt niet. Of haal ik nu wat door elkaar?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Ki-Kern ( vaak in bouwmarkten verkrijgbaar ) en Trespa zijn beide volkunststof plaatmaterialen.

Beide zijn te hard voor de reguliere grondverf die niet ( zoals het dus hoort ) aan de oppervlakte kan hechten.

Nog beter dan watergedragen kunststofhechtprimer zijn de 2K watergedragen kunststofhechtprimers.
 

EGeen

  • #13
Ah jah Ki-Kern dat woord zocht ik! Dan is mijn info blijkbaar niet goed geweest, weer wat geleerd. Mijn dank!
 

Herrald

  • #14
Ik heb nog primer staan voor (hard)kunststof die kan ik dus gewoon gebruiken?

Herrald
 

Exiled

  • #15
Ja. Vooraf ontvetten.
 

Herrald

  • #16
Heb de grondverf voor hardkunststof aangebracht maar als ik hieroverheen gewoone grondverf doe moet ik dan de grondverf voor hardkunststof nog opschuren?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #17
Heel licht opschuren, alleen de pukkels eraf halen.

Met een padje gaat dat uitstekend, dat geeft een gladder resultaat dan met een korrelpapiertje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu