Gereedschap in schuur opbergen

System7

  • #1
Hallo,

Mijn schuurtje (3x2 meter, zadeldakje tot max. 3 m met een bergzoldertje erin) begint langzamerhand helemaal af te komen. Ikke blij, vooral omdat ik er al mijn materialen (verf, kit, metalen onderdelen) en gereedschap in kwijt kan.

Vraagje. Nog een paar maandjes en dan wordt het koud. Kan ik volstaan met mijn gereedschap in goed afsluitbare plastic bakken (van een bekend Zweeds woonwarenhuis) met een zakje silica gel op te bergen of krijg ik hoe dan ook problemen met vocht en/of temperatuur? De schuur is onverwarmd, enkelsteens en heeft twee ventilatieopeningen ter grootte van elk 1 baksteen, op 2 m hoogte. De schuur elektrisch, met gas of petroleum verwarmen is geen optie; ik heb er diverse dingen over gelezen en het is allemaal ellende, hetzij door kosten, hetzij door opgewarmde lucht die condenseert op koud gereedschap en daardoor alsnog roest veroorzaakt. CV-verwarming is niet echt een optie omdat de ruimte tussen het woonhuis en de schuur ongeveer 13 meter is.

Hebben jullie je gereedschap gewoon in de schuur opgeborgen en zo ja, hoe houden jullie dat heel? Of halen jullie het gedurende de wintermaanden naar binnen?

Dank alvast!

Groet,
Joost
 

Fiesiekus

  • #2
Verchroomde schroevendraaiers e.d. heb ik nooit roest op .

Ik heb nogal wat dure G****e tangen, die leg ik in een kast binnenshuis. Gereedsschapsstaal wil nogal roestvlekken vertonen, komt niet echt een dikke laag op, maar toch. Meer dan een schoenendoos ruimte neemt dat niet in.

Latexverf ook binnen, of naar het chemisch depot.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Ventilatie en geen regeninslag is belangrijker dan verwarming.
Ik heb mijn gereedschap al meer dan 10 jaar in een onverwarmde schuur en het roest niet, op wat van dat 5€ spul na.
 

Luka

  • #4
Ik heb altijd al mijn gereedschap in de schuur ook machines.
Mijn schuur is niet verwarmd en gereedschap is nog prima.
Wel is de schuur goed geventileerd en droog.
Ik heb wel (duur) goed gereedschap en dat is juist omdat ik wil dat het heel blijft ook bij slecht onderhoud en als het oud is.
Ik en mijn vrouw zijn ook fanatieke duursporters en onze fietsen hangen ook gewoon in ditzelfde schuurtje en dat gaat ook prima.
Mijn werkgereedschap laat ik ook af en toe wel achter in vochtige bouw en dat gebruik ik ook wel in de regen.
Het is dus met andere woorden afhankelijk van kwaliteit van je gereedschap, vochtigheid van je schuur en hoe mooi je het wil houden?
Ik heb mijn gereedschap om te gebruiken en hoe het eruit ziet boeit me niet.
Maar ik ken wel mensen die al hun gereedschap (en fietsen) wel in huis hebben liggen/staan omdat ze het netjes willen houden.
 

Fiesiekus

  • #5
Electrisch gereedschap heb ik op open planken liggen; na 8 jaar geen enkel probleem.
 

Luka

  • #6
Ik heb het electrisch in koffers opgestapeld op de vloer staan.
Al het overige hangt aan houten platen die tegen de muren zijn bevestigd.
 

Mark en 3 meiden

  • #7
Als je je gereedsschap niet vertrouwd in de winter kun je het ook gewoon even goed in de olie zetten dan roest het zeker niet
 

Black Knight

  • #8
Hier is de werkplaats met diverse grote machines en een hoop gereedschap ook niet bijverwarmd (alleen soms als we er bezig zijn met luchtkanon), echter wel goed geïsoleerd wegens waterleidingen. Nooit een probleem met roest, noch op gereedschap, noch op gestockeerd ijzer. Elektrisch gereedschap ligt in een ijzeren kast, de rest hangt uitgestald op houten wand of op legplanken.
 

System7

  • #9
Okee, dank allemaal! Ik ga het gewoon proberen, de schuur is droog en ventileert volgens mij goed. In de olie zetten van gereedschap is ook geen gek idee, kan ik daarvoor gewoon bijv. naaimachineolie gebruiken? En op zich maakt het me ook niet zo uit hoe mijn gereedschap eruit ziet (als het maar goed werkt) maar ik was met name bang voor het elektrisch gereedschap.

Oh en ik heb bij een bouwmarkt twee vochtvreters gekocht, van die plastic bakjes met korrels erin. Volgens de verpakking zou één doosje een ruimte van 90 m2 aan moeten kunnen dus dan moeten die 6 m2 van mij geen probleem zijn :D
 

renehi

  • #10
Hmm als je schuurtje lekker ventileert, dan neemt die alle vocht van de buitenlucht op ;-) Naaimachine olie; ik zo WD40 o.i.d. nemen. Dat zijn van die spuitbusjes, is wel makkelijker en goedkoper. Let op dat er geen siliconen inzitten.
 

Coko

  • #11
Mijn schuurtje is ook onverwarmd, ik heb vrij veel duur handgereedschap zoals schaven gemaakt van ductile. Dit is een onbreekbare metaallegering maar roest zowat onder je handen weg , dit spul houd niet zo van zweet. Na gebruik smeer ik er een heel dun laagje japanse camellia olie op.
Verf en kit breng ik naar de kelder zodra de nachttemperatuur te laag wordt.
 

Woodworker

  • #12
Ik hoor hier alleen maar positieve ervaringen... dus laat ik even een negatief geluid horen. Ik heb twee dagen op mijn gereedschaap staan poetsen om oppervlakteroest te verwijderen nadat het een paar maanden in een onverwarmde, maar goed geventileerde en redelijk droge schuur had gehangen. Na deze ervaring heb ik alle ventilatieopeningen dichtgestopt en een luchtdroger gekocht, een soort vochtvreter maar dan professioneel, met een compressor. Twee maanden later kon ik weer poetsen. De droger werkt goed bij warm weer maar niet in de winterse kou. Nu verwarm ik de schuur met een electrische oliekachel. Werkt prima... maar vraag niet naar de stroomrekening.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Ik zet (tuin) gereedschap in de lijnolie. Duurt erg lang voordat het droog is, maar geeft wel een duurzame bescherming tegen roest. Ook goed voor houten onderdelen.

Als ik lui ben, doe ik het met WD40. Werkt ook prima, maar is er na gebruik weer snel af.
 

Black Knight

  • #14
Roestgevoelig gereedschap zoals spades en truwelen smeer ik ook altijd in met olie alvorens ze op te bergen.
 

BeeTeeWee

  • #15
Van accugereedschap kun je de accu's wel beter binnenshuis bewaren. Van vrieskou worden die namelijk zeker niet beter. Voor het overige lukt overwinteren in onverwarmde geventileerde ruimten vaak prima.
 

Sjaan Smit

  • #16
Alleen mijn zaagbladen van mijn handzagen vertonen wel eens roestplekken maar verder geen problemen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu