Drogen gasbetonmuur

Peter H.

  • #1
Hallo,

Ik heb het forum doorzocht of er wellicht al antwoord was op mijn vraag maar heb niets kunnen vinden. Ik hoop tevens dat dit het goede subforum is.

6 dagen geleden heb ik lekkage (licht vervuild water) gehad in mijn keuken. Overstroomde vaatwasser...

De vloer bestaat uit beton met daarover zeil. Omdat ik in eerste instantie dacht dat 'het allemaal wel mee viel' heb ik het zeil gisteren pas verwijderd.

Alles er onder was nat maar wat erger is... de muren van de keuken bestaan uit gasbetonblokken en deze zijn tot op een hoogte van 20 cm doortrokken van vocht. De andere zijde van de muur is ook vochtig en ruikt muffig.

Alles is nu aan het drogen. Daarna wil ik er weer latex opzetten aan de keukenkant. De andere kant was behangen maar zit achter een kastje dus heeft geen prio.

Hoe kan ik alles goed laten drogen en de luchtjes kwijtraken? Ventileren met de verwarming hoog? En hoe weet ik wanneer alles goed droog is? voordat ik verder ga met schilderen?
Normaal gesproken is het vrij droog in mijn woning.

Alvast bedankt,

Peter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ventileren, zo goed mogelijk. Voor zover je het niet te koud vindt alles tegen elkaar open zetten, verwarmen kan maar alleen wanneer de ramen op andere momenten dicht zijn, anders stook je voor de buitenlucht...

De luchtstroom is veel belangrijker voor het droogproces dan extra warmte.

Eventueel op plekken waar het erg nat is geforceerde ventilatie toepassen, d.m.v. een tafelventilator of dergelijke, zodat het ook in "windstille" hoekjes droog wordt.

Niet eerder gaan latexen dan wanneer het echt weer totaal droog is en dat kan best een flinke tijd duren (zelfs enkele weken...). Voor plekken die dan blijvend verkleurd zijn is isolatie(-"verf") in de handel, dat daar eerst aanbrengen.
 

Peter H.

  • #3
Hallo Kees,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Alles stond al tegen elkaar open. Niet echt warm maarja : bezuinigen op een lekbak voor de vaatwasser is ook niet slim...

Er zit niets anders op dan een week of twee te wachten. Ik hoop dat de luchtjes dan ook verdwijnen.

Peter
 

Peter H.

  • #4
Toch nog een vraagje : is er een manier om te bepalen of de muur voldoende gedroogd is om te gaan schilderen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Er bestaan wel een of andere vochtigheidsmeters om vochtigheid in muren te bepalen, heb ik begrepen uit andere topics. Meer bedoeld voor nieuwbouw.

Maar hoe dat werkt en of je daar wat aan hebt durf ik niet te zeggen, evenmin hoe je het anders zou moeten bepalen. De kleur van de muur is een redelijke indicatie.

Misschien iemand anders?
 

Fiesiekus

  • #6
Zit er nu al latex op de natte muur?
 

Peter H.

  • #7
Ja, er zit al Latex op. Deze was wit maar is op de vochtige plekken nu gelig. Waarschijnlijk door het (licht) vervuilde water of andere rommel.
Of verkleurt natte Latex op die manier?

Peter
 

Fiesiekus

  • #8
Helemaal jofel nootje zal die oude latexlaag niet meer worden. Misschien eerst verwijderen met zachte drang, dan droogt de muur beter. Latex is nogal water(damp)afsluitend namelijk. Dan kunt u ook beter de kleur van het betonblokken "in de peiling houden".
 

Peter H.

  • #9
Fiesiekus, bedankt voor de reactie.
De latex verwijderen had ik nog niet aan gedacht maar is een goede tip.

Peter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Overigens moet de vaatwasser een vrij oud model zijn.

Vrijwel alle moderne vaatwassers zijn voorzien van een anti-lek systeem, door middel van een waterdichte kuip, een vlotterschakelaar onderin en een aquastop aan het uiteinde van de slang.

Een waterbak is niet altijd een veilige oplossing, omdat dan bij lekkage de onderkant van de vaatwasser in het water komt te staan en daar soms (afhankelijk van het merk/type) elektronica zit die daar niet tegen kan...

Ga je dus op zeker moment een nieuwe vaatwasser aanschaffen, let er dan op dat hij zo'n elektronische beveiliging met aquastop heeft.

Mocht je verdere vragen hebben over je vaatwasser, open dan even een nieuw onderwerp in de keukenrubriek. :wink:
 

Peter H.

  • #11
Hallo Kees,

Mijn vaatwasser (is) was een Indesit D 62EU. Het probleem lijkt op deze post : Brommend geluid bij vaatwasser Indesit D62
Zo ben ik ook bij dit forum terecht gekomen.

Na uitladen van de vaat bleek dat een kunststof snijplank gedeeltelijk gesmolten was. Het filter zat verstopt en de keuken stond blank

Omdat één en ander dus flink warm is geweest in de vaatwasser heb ik er verder geen aandacht meer aan geschonken. Zo n apparaat vertrouw ik niet meer.

Peter
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Zet ook het kastje een eindje van de muur zodat het ook aan die kant kan drogen.
 

Peter H.

  • #13
Hallo Jan,

Alles staat een halve meter van de muur af. Tevens staan er twee ventilatoren op te blazen. Veel meer kan ik niet doen, lijkt me (afgezien van afwachten....)

Peter
 

H@ns

  • #14
Temperatuur is toch weldegelijk van belang hoor, warme lucht kan veel meer vocht bevatten dan koude.
Hoe warmer de lucht die je langs de muur voert, deste meer vocht er uit kan verdampen.
 

Peter H.

  • #15
Het begint eindelijk een beetje op te drogen. Wel komt er een scherpe muffe lucht vrij. Die verdwijnt nadat alles helemaal goed gedroogd is, neem ik aan?
Zo te zien wordt de lucht niet veroorzaakt door schimmel.

Peter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Indien je geen risico met eventuele (begin van) schimmels wilt nemen, behandel de muur dan voor het schilderen eerst met een schimmeldodend middel, te verkrijgen bij een verfwinkel of misschien ook bouwmarkt.
Stinkt wel (chloorlucht).

Met (verdund) huishoudchloor kan ook, maar is (in verhouding) slechter voor je ademhaling en minder effectief. Misschien voor dit doel (preventief) al goed genoeg.

Wel naspoelen (sponsen) met schoon water na de behandeling.

Weliswaar wordt de muur daardoor weer nat, maar dat is alleen het oppervlak, en dat droogt weer snel.
 

H@ns

  • #17
Zo snel gaat dat niet met schimmel. Ruik eens aan nat gasbeton volgens mij ruikt dat ook zo muf...
 

Peter H.

  • #18
De muur is zo goed als droog. Ik ga nog een weekje wachten voordat ik er weer aan verder ga. Eerst met schimmeldodend spul en vervolgens weer Latex er over.
Iedereen bedankt voor de tips !

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu