Nieuw onderwerp Reageren
Ribruijn

Ribruijn op 25 Augustus 2014, 21:24   Dakkapel vraag - 1 of 2 lagen?
Ik zal proberen geen merken te noemen. Situatie: dakkapel. Geleverd strak gespoten in 2 lagen grondverf. Zodra het goed weer werd is deze 3 jaar geleden (na het bekende schoonmaken, schuren en ontvetten) in Rubbol Satin zijdeglans afgelakt, 2 lagen. Was eigenlijk een foutje omdat we het jaar erna de rest van het huis in Rubbol XD hooglans hebben gedaan, deze is voor buiten veel beter en langer bestendig, los het feit dat hoogllans veel beter is. Dus gisteren de dakkapel geinspecteerd (zat nog zeer strak in de lak), schoongemaakt, lichtjes opgeschuurd en ontvet en met een laag Rubbel XD hoogglans overgeschilderd. Gezien de staat van de lak en het feit dat de Satin heel goed overschilderbaar is met de XD vond ik 1 laag wel afdoende. Is dat echter ook zo?

';
Klusservice Klusidee
Klusservice Klusidee

Schakel een vakman in voor hulp bij schilderwerk. Betrouwbaar en zonder voorrijkosten. Direct een schilder inschakelen

BertPleizier

BertPleizier op 25 Augustus 2014, 23:22  
Om de echte hoogglans glans te krijgen zou ik toch voor 2 lagen gaan.

Met kleur is het net zo: 1 laag kan al dekkend lijken, met een tweede laag krijg je pas echt de diepe kleur te zien.

PS: ik hoop dat je ook ontvet hebt voor het schuren? Dus schoonmaken, ontvetten, schuren, schoonmaken en nogmaals ontvetten.
Ribruijn

Ribruijn op 26 Augustus 2014, 07:24  
Ok. Ik had namelijk het idee omdat de kleuren exact hetzelfde zijn en de Satin er nog zo goed op zat het wellicht niet nodig zou zijn.
En ja, natuurlijk in die volgorde. Anders schuur ik alle vettigheid het hout in (nou ja, in de onderliggende verflaag. Het was maar lichtjes opschuren).
Kees de schilder
Verf- en houtrotherstel adviseur

Leiden
Kees de schilder op 30 Augustus 2014, 21:18  
Bij elkaar heeft u er 5 lagen opzitten. Indien de laatste laag na schuren geen kale plekken vertoond ( inspecteer vooral de kanten, kale plekken alsnog eerst gronden ) kunt u volstaan met 1 hoogglans aflaklaag.
De kritieke laagdikte waarbij blaarvorming gaat optreden ligt op 350mu. Daar komt u met 6 lagen aardig bij in de buurt.

Normaliter is een regulier buiten systeem opgebouwd uit grondlak>voorlak ( verdunde aflak )>aflak. Dan heeft u 3 lagen.
EPS systemen doen het met nog minder: 2 lagen over de grondlaag af fabriek. Deze worden wel onverdund aangebracht.
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren
Pagina 1 van 1

Klusadvies: Dakkapel vraag - 1 of 2 lagen?

Klusadvies: Dakkapel vraag - 1 of 2 lagen?
Gerelateerde onderwerpen Reacties Laatste Bericht
1 of 2 lagen schilderen? 8 18 September 2009, 20:35
Geen nieuwe berichten Dikkere lagen geverf 4 21 April 2012, 11:36
1 of 2 lagen kozijnen aflakken? 1 23 Juni 2009, 09:21
Raamkozijnen 1 of 2 lagen schilderen? 2 09 Augustus 2007, 22:55
Geen nieuwe berichten Wel of geen grond lak, 2 of 3 lagen? 1 20 Juli 2012, 22:37
Radiator verven - Oude lagen 1 27 Januari 2005, 02:30
Geen nieuwe berichten Herkennen van oude lagen lak of beits. 4 01 Oktober 2011, 22:30
Alcyd / Acryl lagen herkennen 2 20 Mei 2006, 14:42