Centrifugeergedeelte doet raar van EBD & Foron

Intersloop

  • #1
Goedenavond technici op deze site:

Ik heb een wasmachine van het merk EBD & Foron.
Tot nu toe (5 jaar) heeft de machine (bovenlader) probleemloos gefunctioneerd.
Echter vanaf vandaag schijnt het alsof de trommel tijdens het centrifugeren niet meer op toeren komt!
Ik heb het nu 10 keer geprobeerd, (bij de vijfde keer deed ie t wel 1 keer?).

De trommel blijft op laag toerental wat heen en weer draaien terwijl af en toe de pomp inschakeld?
Het lijkt daarbij wel of ie af en toe op toeren wil komen en valt dan weer terug naar 'was'snelheid.
Het lijkt of ie bij iedere poging om te gaan centrifugeren steeds iets meer op toeren komt, dan stopt ie er plots mee en gaat weer staan afpompen?

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Behalve de koolborstels, die zijn nog 30 mm lang, zijn niet beschadigd, ook de collector is niet beschadigd.
De pomp doet 't ook perfect.

Op de machine staat niet meer dan:

EBD&FORON WN 1290A
VITATOP
F14011
20022809624 012511084 04 01

Heeft er iemand nog een idee waarom deze machine raar doet?

Ik wil niet op de bonnegok maar de stuurprint en of motor gaan vervangen daar ie 't soms wel doet?
 

Henny

  • #2
Geen informatie beschikbaar van deze machine.

In het algemeen zou het een probleem kunnen zijn met de
aansturing van de pressostaat. (niveauregelaar)
Probeer de machine eens te reinigen met de soda methode.
(zie sticky bovenaan deze rubriek)
 

Intersloop

  • #3
Hallo Hennie,

Dank voor je reactie.

Het is een duitse wasmachine, in NL heb ik hem nooit gezien, maar slecht is ie niet!
Ik woon in de grensstreek, vandaar dat ik ook over de grens kijk.

In hoeverre staat de pressostaat in verband met de afpompcyclus en de daarop volgende centrifugeerbeurt?
 

Henny

  • #4
De machine zal alleen gaan centrifugeren als de pressostaat signaleert dat er geen water meer in de kuip staat.
Indien het slangetje van de pressostaat (waarin een luchtkolom wordt opgebouwd) enigszins verstopt zit, kan het zijn dat, als de machine probeert te gaan centrifugeren, de pressostaat weer aangestuurd wordt.
Deze zal er voor zorgen dat het toerental weer gereduceerd wordt.

Let wel, het is slechts een mogelijke oorzaak.
 

Intersloop

  • #5
Wel een die even de moeite van het onderzoeken waard is, danke.

Als dat niet helpt dan?
 

Co de Witgoedman

  • #6
Zal lastig worden, is ook bij mij niets over te vinden.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Foron is inmiddels volgens dit verhaal een onderdeel van de merlonigroep, maar oorspronkelijk een (oost)duits merk.

Zou me niets verbazen als er gewoon een binnenkant van een Indesit in zit, net als de binnenkanten van andere merken, die onderling vergelijkbaar zijn.

Misschien helpt dit gegeven nog iets?
 

Intersloop

  • #8
Hij heeft nu alweer 2 wasbeurten achter de rug waarbij ie wel weer centrifugeert?

Zo is het moeilijk een diagnose te stellen.

Het verhaal van de pressostaat klinkt mij wel plausibel in de oren, ik zal de machine eens een soda behandeling geven.

Bovendien lijkt er een nieuw probleempje te zijn ontstaan, nl.
dat de indicatieleds voor spoelen en centrifugeren net verkeerd om gaan branden.

Dus tijdens centr. brandt spoelen led.
en tijdens spoelen brandt de centr. led.

Rara?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu