Bosch vaatwasser SHV46A23 maakt menu niet af

Kreuger

  • #1
Hallo,

Wij hebben een probleem met onze Bosch vaatwasser van het type SHV46A23/40 FD8305.

Neem nu het "auto" programma 55-65 graden. Deze duurt +/- 90 minuten.
De eerste 40 minuten gaan goed. De machine spoelt met koud water, laat blokje los, verwarmt het water en pompt na ca 40 minuten keurig al het water weg.

De machine pakt hierna nieuw water (hoor een klapperend geluid) er staat voldoende water in de kuip echter na een kleine drie minuten pompt hij wederom dit warme water weg en blijft hierna nog zo'n 35 minuten op afpompen staan. Gooi ik er water bij dan gaat hij vrolijk verder.

Monteur van Bosch is geweest, heeft een slangetje vervangen maar kan de vaatwasser niet uitbouwen daar deze met geen mogelijkheid van zijn plek is te krijgen. Volgens de monteur moet het labyrint vervangen worden maar kan hier dus niet bij. (Prijs monteur verwijderd) euro kwijt en nog geen goed werkende vaatwasser. Heb diverse Soda beurten op de machine losgelaten maar dat helpt niets. Wie weet er raad.

:oops: P.s, Als de machine na die drie minuten het water afpompt en niet nieuw water pakt dan ligt dit toch niet aan het labyrint maar denk ik aan een sturingsmodule, kan dat? Wie weet er raad.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Tja, ik vrees, dat je daar toch echt een probleem hebt, dat niet via een forum op te lossen is, indien de vaatwasser niet onder het aanrecht vandaan te krijgen is.

Vooral de laatste zin, over het afpompen en geen water pakken, duidt erop dat de problemen zodanig zijn, dat de machine ervoor open moet. Want inmiddels is er zeer waarschijnlijk een lekkage naar de bodemplaat, met als gevolg een in werking getreden beveiliging.

Die lekkage kán veroorzaakt worden door een verstopt labyrint, maar ook door verstoppingen elders in de machine, of een (inmiddels) lekkende slang o.i.d.

Je zou wat foto's kunnen plaatsen van de manier waarop de vaatwasser onder het aanrecht zit, of beschrijven hoe dat gedaan is. Misschien dat dan iemand nog een suggestie heeft voor dat uitbouwen.

Ook bij vervanging van de vaatwasser zal hij er toch eerst onderuit moeten, nietwaar?
Alhoewel, nog geen 4 jaar oud...
 

Kreuger

  • #3
Daar was ik al bang voor. De vaatwasser is 3,5 jaar oud. Als ik de stelpootjes voor en achter indraai dan krijg ik de vaatwasser niet door de opening tussen mijn houten vloer en het stenen aanrechtblad.

De vaatwasser is er toen tussen gegaan dus je zou zeggen moet er dan ook weer uit kunnen maar nee, hij blijft hangen op de voorste pootjes. Probleem dus.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Is er misschien een (houten) vloer gelegd ná plaatsing van de vaatwasser?

Want als ik zo op de inbouwhandleiding kijk, zijn de pootjes tot zo'n 6 cm te verstellen.



Heb je ook de schroefjes in het aanrechtblad losgemaakt?
 

Kreuger

  • #5
De vloer lag er al voordat de vaatwasser zo'n 3,5 jaar geleden is vervangen. De monteur heeft toen de vaatwasser er vrij makkelijk ingeschoven. De pootjes zijn helemaal ingedraaid maar dat mag niet helpen, de vaatwasser blijft hangen op de houder van de pootjes.

Heb tot nu toe eerst de achterste pootjes laten zakken en daarna de voorste en toen pas een poging gewaagd om de machine te verwijderen. Misschien moet ik de voorste eerst eens indraaien en de achterste niet en dan proberen om de machine er voorzichtig uit te schuiven (om schade aan de achterste pootjes te voorkomen.
 

Henny

  • #6
Probeer inderdaad om eerst alleen de voorpootjes in te draaien en de machine naar voren te trekken. De machine zal, zodra de voorpoten op de houten vloer staan, dan rechtstandig blijven staan. Zodra het achterste pootje bij de de houten vloer is gekomen, dan deze pas helemaal indraaien.

De genoemde storing lijkt op een verstopping in de niveaukamer en eventueel het labyrint.
De slang welke reeds is vervangen, zal vermoedelijk de geribbelde slang tussen de niveaukamer en de filterbak zijn.
 

Kreuger

  • #7
Ja, die geribbelde slang is inderdaad vervangen. Ik hoop de komende week tijd te vinden om de vaatwasser uit te bouwen. Bedankt voor alle adviezen. :P
 

Kreuger

  • #8
Vandaag een nieuwe poging gedaan om de vaatwasser uit te bouwen, helaas, het is mij niet gelukt. Ik heb de pootjes uigedraaid en de vaatwasser naar voren getrokken. Klosje hout er onder, pootjes indraaien en trekken.

De pootjes kwamen z.g.a op de vloerdelen te staan echter zit daarna muur vast. Achterpoten laten zakken,weer proberen maar nog steeds vast. Ik ben zo een uur bezig geweest maar niets lukt. Wat nu?

Ik kan evt de pootjes afzagen en het dan proberen maar dan krijg ik de machine niet waterpas en er misschien zelfs niet eens uit. Pfff dan maar een kom water aan de laatste 30 of 20 minuten toevoegen, dan gaat alles prima. :(
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Zie je de achterpootjes wel bewegen als je aan de verstelling draait?
Er zit soms wel wat vrije ruimte in het bedieningsmechanisme. Misschien verdraai je alleen de vrije ruimte en niet het verstelmechanisme. Iets steviger doordraaien wellicht?
 

Kreuger

  • #10
Nee, ik heb hem helemaal laten zaken en ook weer helemaal op kunnen draaien. De pootjes er afzagen, is dat verstandig??
 

Gerrit

  • #11
Het lijkt mij niet verstandig, maar als het echt niet anders wil......... :cry:
 

Co de Witgoedman

  • #12
Pootjes afzagen geeft hoogop 2 mm ruimte... vloer voorzichtig verwijderen lijkt mij de enige optie indien u de vaatwasser weer goed terug wilt plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu