Boomschijf "vullen" met beton

FrankdeHoon

  • #1
Ola,

Een half jaar geleden heb ik een boomschijf gekocht, geschuurd, gelakt en door middel van een onderstel gebruik ik hem nu als salontafel. Door de werking van het hout is de kleine scheur nu uitgelopen op een wat een grotere scheur.

Voor enige tijd beweegt het hout niet meer en wil ik de gaten gaan opvullen. Mijn eerste idee was beton en vervolgens een afwerking met expoy hars er overheen. De precieze uitwerking en het benodigd materiaal is mij nog niet helemaal duidelijk waardoor ik graag de hulp inschakel van dit forum. Wie kan mij helpen?!


 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #2
Hoe droog was die schijf bij aankoop, als dit in korte tijd is ontstaan was die schijf waarschijnlijk nog relatief vers. die scheuren ontkom je niet aan, en houtwerking komt vaak pas na lange tijd stil te staan, en dan nog moet je de schijf niet in een andere ruimte zetten waar de luchtvochtigheid anders is.
vullen met beton lijkt me niet handig, ook denk ik dat dit zo weer los scheurt.
 

De Bob

  • #3
Glasplaat erop, die scheur heeft wel wat natuurlijks.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De schijf vol gieten met welk spul dan ook levert toch weer scheuren op doordat er verschillende materialen gebruikt worden.
Ik zou hem helemaal door breken en de schijf op de grote delen tegen elkaar lijmen, er blijft dan een kleine scheur over op de plek waar het hout nu nog aan elkaar zit.
 

Bert pit

  • #5
Vraag een is waarmee je hem gelakt hebt en verdraagt die lak epoxy. Ik den dat volledig inpakken in de epoxy een enorm mooi effect geeft. Ook is dat materiaal zo krachtig dat de scheur niet verder opentrekt.

Let wel op dat je een UV proof epoxi gebruikt, anders vergeelt het.
 

FrankdeHoon

  • #6
Dank voor de reacties! Enig idee wat voor epoxy lak ik eventueel het beste zou kunnen halen en waar?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
We geven geen merknamen en namen van bedrijven, zie de forumregels.
Het beste slaagt u m.i. bij de verfspeciaalzaak.
 

FrankdeHoon

  • #8
Begrijpelijk, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu