Bestraten oprit

Koala

  • #1
Ik heb een klein vraagje over de werkwijze bij het bestraten van een oprit.
Ik heb ergens gelezen dat een tuinpad aangelegd wordt met 10cm gebroken puin en dan 20cm zand waarop de tegels/stenen gelegd worden. Aantrillen na elke laag.
Hoe zit dit bij een oprit ? Onze ondergrond is (natte) klei.
Is het dikker maken van de puin laag voldoende, en hoe dik zou deze dan moeten zijn ?
 

Nicosiny

  • #2
Ik heb enige tijd geleden ook mijn oprit verhard. De onderlaag was erg drassig en bevatte veel klei.
Ik heb de bovenlaag (ongeveer 30 cm) afgegraven, opstaande kanten laten staan;
vervolgens de oprit opgebouwd:
- worteldoek
- laag grof puin (ongeveer 20 cm). Dit is aangetrild
- laag gebroken puin (20-25 cm). Dit is aangetrild

Vervolgens is deze oprit zwaar belast geweest in het kader van bouwwerkzaamheden (grote kraanwagens, betonmixers, etc) en tot op heden gaat dit erg goed. Na de bouwwerkzaamheden zal de weg afgewerkt worden met asfaltgruis
 

Tuinfreak

  • #3
Beste Koala,

Alles wat je wilt weten over bestrating kan je vinden op (link verwijderd, mod). Ook over het bestraten van een oprit staat veel informatie. Ze hebben het over de kantopsluiting, juiste ondergrond, vlijen en het juiste legpatroon en steendikte voor de oprit. Wat er ook e lezen is dat je moet oppassen met gebroken puin onder de oprit!

Sander
 

Koala

  • #4
Sander, bedankt voor je reactie, maar kun je me de link nogmaals als pb sturen ?
 

Tuinfreak

  • #5
Link heb ik je gestuurd.

Beetje kinderachtig dat een link van een niet commerciele site niet toegestaan is.

Zoals je ziet heeft men hier wel belangstelling voor en zie ik het als een aanvulling van Klusidee.

Desondanks respecteer ik de beslissing van de Mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu