Beitsen Rietveld stoel - zwarte beits

Corstiaan

  • #1
Mijn Rietveld-project nadert de eindfase (het verven/beitsen), maar ik stuit op een probleem en om dit op te lossen heb ik het advies nodig van een expert.

Ik heb problemen met het vinden van de juiste zwarte beits voor de rood blauwe stoel van Rietveld.
De stijlen en regels wil ik zwart beitsen, zodat de structuur van het beukenhout niet verloren gaat en het orgineel is ook gebeitst.

Ik ben bij de plaatselijke verfhandel geweest en daar beweren ze dat er alleen maar dekkende zwarte beits te krijgen is.
Klopt dat?
Zo ja, is er een alternatief?

Ik ben er bij het bouwen van de stoel helemaal vanuit gegaan, dat ik alles kon beitsen (behalve de rugleuning en het zitgedeelte).
Als ik nu toch moet gaan verven dan moet ik alle deuvel verbindingen gaan aanpassen i.v.m. de meerdere en dikkere verflagen.

Wat is uw advies?
bvd Corstiaan
 

Dingena

  • #2
Bij de meeste kleurbeitsen heet de kleur: ebben of iets met deze benaming, zoals mystiek ebben.

Als deze niet zwart genoeg zijn is het een optie om een zwarte dekkende lak zover te verdunnen dat er een zwarte 'transparante' laag ontstaat. De verhouding hiervan is makkelijk te vinden dmv experimenteren.


Succes!
 

EdP

  • #3
Goh ik dacht dat de welbekende Rietveld stoel zwart was. Maar ik elk geval, die ebben beits zul je meerdere laagjes moeten opbrengen om het goed donker te krijgen. Als afwerking zou ik het daarna nog aflakken met een blanke parketlak op acrylbasis om de krasvastheid te vergroten.
 

Corstiaan

  • #4
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb nog wat beukenhout over om te de verschillende opties uit te proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Grt Corstiaan
 

H@ns

  • #5
Wat je zoekt is zakjes met poeder: waterbeits van Zweihorn. Aanmaken met een kwart liter water en een klein scheutje ammonia.

Het hout eerst nat maken en laten drogen, dan alle vezels die omhoog gekomen zijn door het vocht wegschuren, schoon spuiten/borstelen en de beits opbrengen met een spons. (handschoenen!!)

Laten drogen en nogmaals licht schuren. Nu een tweede keer beitsen en daarna niet meer schuren.
Hierna zo snel mogelijk afwerken en vooral ook de onderkanten afwerken i.v.m. het afgeven van de beits.

(Even voor het begrip: in meubelmakers termen is beits niets anders dan een vloeistof met een kleurstof dus geen afwerklaag. Een enkele uitzondering hierop is wasbeits)

Denk eraan dat Beuken een zeer dichte structuur heeft. Na één laagje beits kijkt het al dekkend zwart. De beits dringt echter nauwelijks in het hout.
De scheut ammonia zorgt dat de porien wat meer open gaan staan waardoor de beits iets dieper in het hout dringt.

De structuur (of eigenlijk textuur) ben je kwijt bij Beuken, dit komt eveneens door de dichte structuur van deze houtsoort. Het eindresultaat na het lakken ziet er uit als dekkend zwart gelakt, geheel volgens de intentie van de maker van het origeneel :wink:
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Watervaste zwarte chinese inkt is een alternatief...
Of wat dacht je van een zwart haarkleurmiddel?
En lampenzwart oliepigment in een olieglacis?
Of bruin bier met "noir de vigne"?

Beitsen is inderdaad kleuren, dus mogelijkheden genoeg?
En die verfspeciaalzaak zou ik verder maar links laten liggen.
Trouwens, van dekkend zwart maak je in een handomdraai semi-transparant zwart door toevoeging van haar eigen verdunning (water of solvent of alcohol).
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #7
Ja, dat laatste had Dingena ook al gezegd, sorry, ik viel dus in herhaling.
 

Corstiaan

  • #8
H@ns,
Een echte eye-opener :!:
Nog een paar vraagjes voordat ik aan de slag ga met je advies.
Je schrijft dat na de tweede keer beitsen de afwerklaag zo snel mogelijk moet worden aangebracht.
Wat kan ik het beste gebruiken voor de afwerklaag :?:

En de kopse kanten van de regels en stijlen worden geel geverfd.
Uit je advies maak ik op dat ik daar mee moet beginnen alvorens ik over ga op het beitsen.

Bvd Corstiaan
 

H@ns

  • #9
> Je schrijft dat na de tweede keer beitsen de afwerklaag zo snel mogelijk moet worden aangebracht.
Wat kan ik het beste gebruiken voor de afwerklaag?
Alles behalve een watergedragen lak! Het water lost de beits weer iets op en dan veeg je de boel weer uit waardoor er kans is op een vlekkerig eindresultaat.
> de kopse kanten van de regels en stijlen worden geel geverfd.
Uit je advies maak ik op dat ik daar mee moet beginnen alvorens ik over ga op het beitsen.
Maakt eigenlijk niet zoveel uit maar eerst de koppen lakken kan handig zijn omdat je dan evt. knoeisels nog weg kunt schuren, de droge verf neemt toch geen beits op!
> zijn de zakjes bij de betere verfzaak te krijgen Question
Als het goed is wel maar ik meen me ineens te kunnen herinneren dat het merk Zweihorn niet meer bestaat.. Ik kan het mis hebben. Hoe dan ook het is niet echt een courant produkt dus je zult even moeten zoeken, begin eens met Google.
Het voordeel van poederbeits van Zweihorn is dat het zeer kleur echt is, dat maakt het relatief duur (geloof zo'n 8 Euro per kwart liter dus) maar wel erg goed.

nog een tip;
Zorg dat echt alle!! lijmresten weg zijn want PVAC lijm neemt geen kleurstof op!

Succes!
 

Corstiaan

  • #10
Bedankt voor de adviezen.

Na wat gegoogle heb ik het gevonden.
Zweihorn bestaat nog wel, het is alleen overgenomen door AkzoNobel.
Volgens de website van Zweihorn is het spul nog steeds te krijgen in Nederland.
Ik hou jullie op de hoogte

grt Corstiaan
 

H@ns

  • #11
Corstiaan schreef:
Ik hou jullie op de hoogte

grt Corstiaan
Da's altijd fijn!! (evt. een foto erbij..)
 

EdP

  • #12
Blijft verwarrend he, wat wij gewone mensen kennen als beits is meer een kleurende acryllak die enigszins intrekt, deze kun je dus wel met een watergedragen (parket)lak afwerken.
De genoemde beits in poedervorm is een ander principe en kan dus niet met een watergedragen lak afgewerkt worden. Goed om te weten.
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #13
Geplaatst namens Corstiaan
Mijn doel is om het orgineel zo dicht mogelijk te benaderen en dat is tot nog toe goed gelukt.
Maar met het verven/beitsen stuitte ik op het al geplaatste probleem.
Ik was er niet vanuit gegaan dat het vinden van de juiste beits een probleem zou worden, maar het forum bracht uitkomst.
Ik ben jullie daar erg dankbaar voor.

Er zijn al aardig wat uren in het project gaan zitten, vooral de voorbereiding ( denk o.a. aan het vinden van de juiste kwaliteit beukenhout). En als je dan niet verder kunt, is dat best frustrerend.

Alle tips die ik de afgelopen dagen heb ontvangen, hebben het einddoel weer
een stuk dichterbij gebracht.


grt Corstiaan

 

Siem

  • #14
Ik weet dat de firma xxxx in xxxx zweihorn-producten verkoopt.
Mijn ervaring is dat deze waterbeitsten inderdaad heel prettig werken en een goed resultaat geven.

Succes.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
De door Siem vermelde link was van een groothandel, die nadrukkelijk vermeldt geen verkoop aan particulieren te doen.

Het heeft dus geen enkel nut die link hier te vermelden, daar hier een vraag van iemand stond, die één stoel heeft vervaardigd! En dat zal meestal zo zijn, want daar is dit forum voor bedoeld.

En alhoewel ik ervan overtuigd ben, dat het bericht goed bedoeld was, zijn de links uit het bericht verwijderd in verband met ongewenste (en ongevraagde) reclame.

Via de reeds vermelde pagina van de fabrikant kan contact worden gemaakt om te weten te komen waar de producten te koop zijn in Nederland.
 

Corstiaan

  • #16
Klopt.

Volgens de site verkoopt het bedrijf xxxxx Zweihorn producten.
Helaas waren ze vandaag telefonisch niet te bereiken.
Heeft misschien te maken met bouwvak in de regio Rotterdam.
Ik probeer het morgen nog een keer en anders volgende week. :cry:
Als dit bedrijf wel aan particulieren verkoopt, dan laat ik het wel even weten.
Ralf nog bedankt voor het plaatsen van de foto.

grt Corstiaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
5
6
4
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu