Behangen over beton

Heemsk

  • #1
Hallo,

Veel over gezocht maar mijn specifieke vraag niet kunnen vinden.

Ik moet een muurtje behangen met wit behang. De ondergrond is beton, met vrij veel luchtgaatjes.

Nu begrijp ik dat ik voor zowel het opzuigen van het lijm, als de kleur van het beton die er doorheen komt, de muur eerst moet witten. Mijn vraag is of ik dit gewoon met latex muurverf kan doen en dan er twee keer overheen. Ik heb hier namelijk nog een grote emmer staan, of moet ik hem eerst met een voorstrijkmiddel behandelen en daarover de latex muurverf?

Erg bedankt!
 

Daan behang

  • #2
Hallo,

De situatie die u schetst komt veel voor.

Het kale beton zal alle lijm opzuigen waardoor het behang of niet goed zal plakken of sterke naden vertoont.

Voorstrijken is altijd goed om te voorkomen dat alle lijm opgezogen wordt door de wand. Een voorstrijkmiddel is hier geschikt voor, maar voor sauzen met een muurverf functioneert eveneens.

Afhankelijk van de kleur van uw behang is de muurverf die u gebruikt geschikt. Wij adviseren altijd een kleur die overeenkomt met het behang. Dit in verband doorschijnen van de wand of het opvallen van de naden(wanneer deze ontstaan. De kwaliteit van het behang is hier een zeer bepalende factor)

In principe kunt u iedere muurverf gebruiken hoewel de kwaliteit van de muurverf wel weer te herkennen is, mocht u ooit iets anders willen doen met de wand. Bij hele goedkope muurverf bestaat er ook kans op bladderen op het moment dat u er met lijm overheen gaat. Dit komt door de lijm die de onderlaag op weekt. Een goedkope muurverf bevat weinig bindmiddel en veel krijt. Krijt zal dus eerder op weken in dat geval.

Mvg
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Ik zou wel alle gietgallen ( luchtgaatjes) dichtzetten met een vulmiddel als u een dunne behangsoort gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu