Bauknecht vaatwasser GSXP 7527 wast niet

Surfdj

  • #1
Daar zijn we weer. :oops:
Was de vorige keer de condensator het probleem, wie weet lost het forum het deze maal ook op.
Bauknecht vaatwasser GSXP 7527 wast niet. De zeeptablet ligt gedeeltelijk opgelost in de bak. De vaat is niet schoon. de sproeiarmen draaien niet.
Ik heb de sodamethode gedaan, mocht helaas niet baten.
Voordat ik nu weer alles loshaal graag wat tips.
Waar moet ik beginnen?
  • De circulatiepomp draait dus niet, alleen bij openen en sluiten van de deur krijg ik hem aan de praat. Verstopping??
    Elektronicaprobleem?
    Komt er wel voldoende water in? Hoe kom ik dat te weten?
Wie weet de oplossing deze keer? of waar moet ik beginnen.
Alvast bedankt voor de bijdragen
John
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Zit ernaar uit dat er een draadbreuk bij de deur zit.
Gaan de lampjes uit als je de deur dicht doet of op en neer beweeg?
 

Surfdj

  • #3
Dank voor je snelle reactie.
De lampjes gaan niet uit als ik de deur op en neer beweeg. Alles blijft branden. Als ik de deur dicht doe kan ik de lampjes niet meer zien, bij openen van de deur branden ze.
John
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #4
Hoor je de pomp wel brommen als deze zou moeten werken en dan bedoel ik uiteraard niet de afvoerpomp.
Kan zijn dat je pomp gewoon slecht is en je aanloopcondensator daardoor defect raakt.
 

Surfdj

  • #5
De gehele pomp is vorig jaar vervangen. Als je deze bedoelt tenminste



Alles draait, er wordt water ingenomen, dan draaien de armen heel even en vervolgens draaien de armen weer niet. Er wordt wel water door de sproeiarmen gevoerd. Het lijkt wel of er te weinig of geen druk wordt opgebouwd. Na verloop van tijd valt alles stil.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Laat de aanloopcondensator doormeten bij een onderdelenwinkel.
 

Surfdj

  • #7
De condensator is een paar maanden geleden vervangen door een zwaarder exemplaar. Gaan die dingen zo snel kapot?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #8
Aan de motor die ook al vervangen is zit de condensator.
Dit is volgens mij een complete set.
Daarom denk ik dat de motor niet goed is , ook al is hij niet zolang geleden vervangen.
Kan natuurlijk dat je net een zeer slechte condensator heb gebruikt.
Maar ik vermoed dat de motor te veel stroom trekt en de aanloopcondensator daardoor defect raakt.
Op de condensator staat meestal een aantal bedrijfsuren bij een bepaalde spanning.
10000 uur moet er zeker op staan.
 

Surfdj

  • #9
Motor vandaag uitgebouwd. Zonder condensator start ie soms wat haperend. Met condensator snort ie volop.
Op de condensator staat:
3uF +- 5%
450 V - 10000 h/cl B
500 V - 1000 h/cl C

Ik kan nu overal bij dus kom maar op met de suggesties.
Pomp draait dus wel maar sproeiarmen niet, Te weinig druk??
Alle suggesties zijn welkom.
En na deze noooooit weer een Bauknecht.
John
 

Surfdj

  • #10
De motor laten draaien bij de plaatselijke witgoedboer, volgens hem prima. Hij denkt een verstopping, maar kan niet aangeven waar. Iemand een idee?
Ik heb de afvoer schoongeblazen, de leiding naar het labyrint doorgeblazen (borrelde lekker), gepoogd de aanvoer naar sproeiarmen door te blazen. Vergeet ik nog iets?

Graag suggesties.
John
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #11
De circulatiepomp draait dus niet, alleen bij openen en sluiten van de deur krijg ik hem aan de praat

Is het nu echt dat de pomp helemaal stil valt??
Uit de deur komt een witte kabelbeschermkap , is deze nog heel?
Hier komt weleens een kabelbreuk in voor.
 

Surfdj

  • #12
Nee die kabelbescherming is kapot. In ieder geval 1 kabelinhoud is te zien, door het rubber omhulsel heen. Moet nog verder en beter nakijken.
Heb je misschien een tip hoe dit opnieuw te isoleren of te repareren?
Een breuk heb ik (nog) niet kunnen constateren, ben nog bezig.
De pomp valt na verloop van tijd stil maar het water stroomt eerst wel door de sproeiarmen maar die draaien dan niet.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #13
Als de pomp dan stil valt zijn de lampjes dan uit?
Bij een inbouw vaatwasser is dat vaak lastig te zien.
Dan is het zeker weten een kabelbreuk.
Bij het openen en sluiten kan het dat je dan weer even contact hebt.
Je kan de beschermkap omdraaien.
Een truuk is om aan de kabels een kort rukje te geven.
Mocht je een breuk (meestal 1 van de dikkere kabels) vinden dan kan je het beste de verbinding herstellen op de punten waar het geen belasting vormt.
Dus zo ver mogelijk in het toestel en hoger in de beschermkap.
Tijdens het openen en sluiten komt er dan geen belasting op.
Te weinig water zal het probleem niet zijn , anders zou het toestel met een foutmelding komen.
Het niveau is meestal net onder de zoutpotdop.
Leg de afvoerslang wel zo hoog mogelijk zodat het water niet vanzelf uit het toestel kan lopen.
 

Surfdj

  • #14
2 draden bleken een snee in het omhulsel te hebben een andere had een knik in de kabel.
Deze 3 vervangen en getest. Helaas blijft het probleem bestaan. De motor pompt niet rond en blijft hangen. Na openen en sluiten van de deur pompt hij 2 sec en dan valt het weer stil. De motor schokt en het lijkt op een verstopping ergens na de pomp. Maar waar??
Ik weet het niet meer :x . Alle bijdragen zijn welkom.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #15
Kijk eens of de bocht in de rubberen slang die van de kuip naar het verwarmingselement gaat niet is ingedrukt.
Het kan zijn dat deze dan helemaal afsluit als hij gaat pompen.
Hij zuigt hem dan vacuüm.
Als hij helemaal stilvalt zou je de pomp toch licht moeten horen brommen tijdzij de pomp geen spanning meer krijgt.
Op de electronicamodule is dat connector SP van spoelmotor die naar een triac loopt.
 

Surfdj

  • #16
Op de electronicamodule is dat connector SP van spoelmotor die naar een triac loopt.
Bedoel je dat witte kastje waar alle elektronica uitkomt. Een triac is dat een pool van deze aansluiting?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #17
Ja dat is de besturing.
Alle connectoren hebben een afkorting SP is de motor.
Wellicht een slecht contact.
Mochten er zelfde connectoren opzitten dan even markeren met een edding zodat je weet waar ze zaten.
Triac is een electronica component wat de spanning voor de motor afgeeft.
Even zoeken op google.
Ik denk dat er wel een soort van koelblokje opzit voor de koeling.
Nu heb je een zwaardere condensator erin gedaan dus is de aanloopstroom wat groter , nu kan het zo zijn dat de triac dat uiteindelijk niet zo leuk heeft gevonden en dat je beter dan ook een iets zwaarde triac moet gebruiken bij herstellen.
Anders weer even terug naar CO.
Ik waardeer je uithoudingsvermogen hopelijk gaat het wat opleveren...
 

Surfdj

  • #18
Anders weer even terug naar CO
Wat bedoel je met CO? Ik heb geen idee
Je bedoelt dat ik er anders een andere triac op moet solderen oid?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #19
Https://www.circuitsonline.net/forum/view/92055/1#highlight=Bauknecht+vaatwasser
 

Surfdj

  • #20
Bij nakijken bleek één draad van de drie bijna los te zijn in W1. Deze opnieuw vastgezet. Had geen resultaat.
Ik heb geen SP maar wel SPM. Dan loopt de printplaat via J002 maar ik zie daar geen triac. Dat is ook moeilijk te herkennen voor mij. Ik zie verderop wel iets wat er op lijkt (TR01 op printplaat)


Verder geen slechte prints gevonden. Hoe nu verder

Het lijkt of de magneet vastslaat in de motor, er wordt niet gesproeid. De slang wordt niet vacuüm gezogen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu