Badkamer lekkage

Sebastiaan

  • #1
Hallo,

Ik heb een muurlekkage in de badkamer, nu heb ik al een tijdje op het forum zitten kijken maar niet veel kunnen vinden.

De lekkage is aan de bad kant in de aangrenzende slaapkamer en het halletje achter (1 verdiepings huisje) het kan niet aan de rozetten liggen want die zitten er niet.
Het bad ligt met de lange kant tegen de slaapkamer muur aan, deze muur heeft over de hele lengte vochtaanslag.

De smalle kant in het halletje is ook helemaal uitgeslagen en er zit ook wat schimmel.
Onder het bad was geen ventilatie, ik heb er een aantal tegels uit kunnen halen die op een houten plankje gemaakt waren dit plankje was tevens ook helemaal gaar.

Onder het bad zijn niet echt sporen te vinden van lekkage.
De doorvoer van de waterleidingen zitten aan de smalle kant, dit is dicht gemaakt met beton (kraan zit halverwege lange kant).
De muurtegels lopen tot iets onder de badrand.

Nu zat ik te denken;

De voegen zijn niet waterdicht.
Of het bad lekt langs de rand, maar dan zou je onder het bad toch wat moeten zien ?

Wie kan me helpen want ik ben nu in het halletje bezig, en kan pas verder als de muur weer goed is.

Alvast bedankt,
Sebastiaan
 

EdP

  • #2
Het lijkt erop dat de naad tussen de muur en het bad niet goed is afgekit, een beetje water kan zo langdurig op de (veronderstelling) houten draagbalk terecht zijn gekomen, deze heeft het vervolgens weer doorgegeven aan de muur.

Op die manier hoeft er niet per sé onder het bad een zichtbaar spoor te ontstaan. Je hebt met een klein gaatje al genoeg om een flinke lekkage te veroorzaken.
 

Sebastiaan

  • #3
Dus als ik de naad opnieuw zou afkitten moet het over zijn?

En moet ik dan nog eerst de oude kit eruit halen?

En waar de waterleidingen door de muur gaan is het tussen de muur en waterleiding afgekit, is dit voldoende?

En ook de kraan en leidingbevestiging zit in de voeg, zou hier ook genoeg water door kunnen komen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Fotootje ?
 

Sebastiaan

  • #5
Waarvan wou je een foto?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Van de voegen en de kraan, misschien is daar wat op te zien dat de lekkage kan veroorzaken.
 

Sebastiaan

  • #7
Zal morgen de foto's online plaatsen
 

Klusbuds

  • #8
Douche je ook (staand) in het bad, of heb je een aparte douche? Wij hebben hetzelfde probleem in de douche en het blijkt dat de haarscheurtjes in de voegen van de douchemuur het probleem veroorzaken.

Oplossing: voegen uitkrabben en opnieuw voegen met waterdichte flexibele voeg. Uitkrabben is een vervelend klusje. Kun je doen met een speciale voegenkrabber of een speciaal opzetstukje op een Dremel.
 

Sebastiaan

  • #9
Wij douchen ook in bad ja.

Hierbij 3 foto's:

De ruimte om de leidingen in de muur is dichtgekit.





 

Klusbuds

  • #10
Ja, toch kit of voegen denk ik. Heb je de voegen geïnspecteerd? Zitten er hele kleine scheurtjes in? Je zei ook dat de voegen niet waterdicht waren?

Ben je pas onlangs in bad gaan douchen? Misschien dat dat nog een aanwijzing kan zijn?

Als je je halletje gaat verven kan ik je nog "wegenwit" aanraden. Kun je bij de verfspeciaalzaak halen. Is een verf die je over vochtplekken heen smeert, voordat je weer gaat latexen. Zo komen de vochtplekken niet meer door de nieuwe verf heen. (Het probleem van de lekkage moet dan natuurlijk wel opgelost zijn, want dat komt er natuurlijk wel doorheen.)
 

Sebastiaan

  • #11
We douchen altijd in bad.

En ik weet niet of de lekkage door de voegen komt.
En er zit ook geen ventilatie onder het bad, misschien dat dit een oorzaak kan zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Zo te zien komt de lekkage door de bevestiging van de muurplaten, het water loopt langs de pijpen naar beneden en via de gaten van de schroeven in de muur.
Dit kunt u oplossen door plaatjes vrij zacht rubber achter de muurplaten te zetten en dan weer vastdraaien, over de muurplaten rozetten plaatsen en de kraan opnieuw monteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu