Afvoerslang wasmachine

Etienne

  • #1
Kan de afvoerslang van de wasmachine gewoon worden gehangen in de afvoerbuis. Zwanenhalsje is 10 cm hoog en de afvoerbuis heeft een diameter van 40mm. Afvoerslang heeft een diameter van 20mm.

Ik ben bang dat het water bij wassen over de afvoerbuis heen zal lopen, maar misschien schrijf ik nu onzin. (eerste keer dat ik wasmachine aansluit!)

 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit gaat niet goed komen zo.
Er moet minimaal 1 mtr rechte buis boven zitten.
 

Etienne

  • #3
Dankjewel voor het antwoord.

Kan het niet met een koppelstuk, waarbij de afvoerslang en afvoerbuis één geheel worden. Of moet er lucht bij kunnen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat mag niet met een vaste aansluiting, er moet een opening zijn tussen de slang en de afvoer.
De bovenkant van de pijp moet vanaf de vloer op ongeveer 85 cm zitten.
 

Co de Witgoedman

  • #5
Hoezo mag dit niet Jan?
Iedere wasmachine is voorzien van een beluchting.
 

-stuffie-

  • #6
Ik had vroeger mijn CV afvoer luchtdicht aangesloten. Wat er toen gebeurde was dat overdruk in de afvoer het water in de sifon van mijn CV terugduwde, waardoor ik lekkage kreeg. Zal wel dezelfde reden zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Klopt, het gaat niet om het leegzuigen van de machine maar van teruglopen van het rioolwater bij een verstopping.
 

Etienne

  • #8
De zwanenhals op de foto zit ongeveer 85cm boven de grond. De afvoerbuis loopt op de zelfde hoogte horizontaal weg.

Kan ik het best een (diagonaal i.v.m. in de weg zittende plank) stuk van 50 cm boven op zwanenhals zetten en dan de afvoerslang van de wasmachnine een eind de lucht in om in de afvoerbuis te hangen.

f is het mogelijk om nog een zwanenhals op de ander te monteren die eerst een stuk (50cm?) omlaag gaat en dan hetzelfde stuk weer omhoog?
 

Fiesiekus

  • #9
Er zit boven de sifon een plank in de weg? Hoe veel ruimte heb je nog over? Kan de sifon anders misschien verderop lager worden geplaatst? Je afvoerpunt zit nl. al wel op goede hoogte, alleen de sifon zit wat hoog.
 

Etienne

  • #10
Hallo Fiesiekus.

Het afvoerpunt zit net onder de sifon op 80 cm boven de vloer. Op 15cm hoogte boven de sifon zit de plank, maar met een diagonaal stuk kan ik daar wel langs komen.

Moet de sifon boven het afvoerpunt komen, of kan dat er ook onder en wordt het water dan vanzelf omhoog gedrukt?
 

Fiesiekus

  • #11
Het afvoerpunt (dus waar de slang in de buis gaat) moet ruim boven de sifon zitten, anders krijg je lekkage. Dus zoals op de foto is niet goed.

Of de sifon lager (zal dat gaan??) of een stuk erboven op. 15 cm is niet veel; 't is evt. te proberen maar beter is een stuk meer.
 

Etienne

  • #12
Huidige situatie: sifon + afvoer op 80cm boven de grond


Is het geen probleem als ik het afvoerpunt verleng met 50cm (diagonaal omhoog), waarbij de afvoerslang van de wasmachine op een hoogte van 130cm (80cm + 50cm) in het afvoerpunt gaat?
 

Fiesiekus

  • #13
Lijkt me geen probleem, maar misschien makkelijker eerst proberen met nog een recht stuk op de sifon. Of kan je (ook) de sifon iets lager zetten? Hoe zit 't achter die sifon (is niet te zien op de foto)?
 

Etienne

  • #14
Bedankt voor de antwoorden. Nuttig!

Achter de sifon loopt de afvoer naar rechts weg. Op de foto ter hoogte van het punt waar de afvoerslang van de wasmachine in de sifon gaat. Vandaar ook dat de sifon zo hoog is geplaatst.

Ik zou de sifon kunnen verplaatsen naar een punt dichtbij de grond, bv. 30cm boven de grond en daarop een rechte buis plaatsen. Dit neemt niet weg dat de werkelijke afvoer op de huidige hoogte zit (85cm) van de sifon.

Ik ga er van uit dat je een sifon niet onder de afvoer kan zitten, omdat het water dan eerst een weg omhoog zou moeten afleggen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
De afvoer moet laag bij de grond zitten, een sifon naar beneden verplaatsen is niet voldoende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu