Afvoer aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil een douche plaatsen in de blokhut in de tuin. De afvoer wil ik aansluiten op de bestaande afvoerleiding van het woonhuis. De afstand tussen de blokhut en het woonhuis is ongeveer 15 meter.
Op de aanbouw fotos van het huis (5 jaar geleden) zie ik dat op een plaats twee dikke afvoerleidingen de woning verlaten.
Kan ik op deze leidingen mijn afvoer van de blokhut aansluiten. Of is dit niet verstandig.
Het zou wel mooi uitkomen want dan heb ik ook een mooi afschot.

17064_IMGP0503_6.jpg

Geen enkel probleem, zo te zien heb je een gescheiden rioolstelsel? Dan uiteraard het goede riool kiezen.
Je kan een T 110-50-110 tussen plaatsen.

Bedankt voor uw antwoord Fiesiekus.
De twee leidingen op de foto liggen ruim 50 cm onder de grond, de douchebak ligt welliswaar 15 meter verder maar deze komt ongeveer 5 cm boven het grondoppervlak dus met het afschot moet het goed komen.
Ik ben van plan om een afvoerbuis van 75mm te gebruiken of kan het ook met 50mm.

Ik zal dus de aansluiting moeten maken op de afvalwaterafvoer en niet op de regenwaterafvoer.

Nog een aanvullende vraag.
Hoe kan ik rekening houden met de werking van de grond waardoor er eventueel spanning op de afvoerleiding komt te staan.

Een pijp van 75 mm gebruiken en bij de douche naar beneden gaan tot op de juiste diepte, bij 15 meter afstand is het hoogteverschil dus ongeveer 7,5 tot 10 cm.
Het afschot van de pijp moet tussen de 5 en 10 mm per strekkende meter liggen, liever 5 dan 10 mm, de wat vastere delen moeten drijvend afgevoerd worden.

Het zand niet aanstampen maar inwateren, aanstampen veroorzaakt verschuiving van de pijp naar alle kanten, opzij is niet erg maar omlaag en omhoog is vaak verantwoordelijk voor verstoppingen.
Hier en daar een plankje er werkt gemakkelijker, de pijp blijft dan mooier vlak liggen.

Expansiestukken zal niet gaan. Deze mag je niet liggend gebruiken omdat ze niet waterdicht zijn. Deze mag je alleen maar staand gebruiken.

Voor eventuele verzakkingen worden wel polderstukken gebruikt. Ik vraag me echter af of deze in 75mm verkrijgbaar zijn en of het nodig is.

Als er alleen maar een douche op zit dan heb je hoofdzakelijk met licht verontreinigd water te maken. Verstoppingen zullen meevallen. Ik zou in ieder geval een ontspanningsleiding in het tuinhuis maken met een open verbinding naar buiten.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan