AEG lavamat 72537 Update trommel loopt aan

Dan0s

  • #1
Hallo,

Om te beginnen even de technische gegevens van het apparaat:
AEG oko lavamat 72537 Update
Type 47 B DE CA 01 A
PNC 914 002 049 01
SN 04905506
2150W 10a 1200 tpm

Het probleem:
Onlangs kwam een van mijn huisgenoten langs dat de wasmachine lekte. Dus ik haal hem open en zie dat de aanvoerbuis van het water vanuit het poederbakje is losgeschoten bovenop de trommel. Niks aan de hand, teruggestopt en aangezet.

Vervolgens maakt de trommel een hels kabaal. Als de trommel draait hoor je een licht schrapend geluid achter uit de trommel komen. Vervolgens wordt het geluid harder, de weerstand hoger en wordt de trommel aan 1 kant naar voren gedrukt waarna hij na een half rondje weer teruggschiet in zijn originele baan. Ik heb er een video van gemaakt die je hier Deze video is door de gebruiker verwijderd. kunt bekijken.

Ik ben hiermee al even langs de europart winkel geweest. Ik ben geen expert maar denk zelf namelijk dat het lager is versleten maar voordat ik de boel echt uit elkaar trek wil ik dat graag verifiëren. De meneer uit de winkel kon het mij namelijk niet met zekerheid zeggen, en aangezien lagers toch vrij prijzig zijn en niet teruggebracht kunnen worden wilde ik graag toch ff posten om te zien of iemand hier toch een andere suggestie heeft.

Verder nog de volgende vraag: Om het vliegwiel aan de trommel te verbinden is een ik denk messing schroef gebruikt. Wat moet ik gebruiken om die los te halen want het is geen standaard maat. Om te verduidelijken heb ik een foto gemaakt.


Ik wil hem niet slopen, ik weet hoe gevoelig hij is maar met een schroevendraaier krijg ik hem niet los. Probleem is vooral dat je maar 2 mm hebt om te draaien, binnenin zit namelijk geen profiel en hebben ze een ronding aangebracht zodat de doe-het-zelver hem niet zelf los kan halen.

Alvast bedankt voor de moeite en suggesties!

groet

Daan

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Probeer eens of u de trommel op en neer kunt bewegen t.o.v. de kuip. laat iemand aan de achterkant kijken of het aandrijfwiel mee beweegt.
Als het aandrijfwiel niet mee beweegt is het trommelkruis kapot, dat vermoed ik.

Als het aandrijfwiel wel mee beweegt zijn het de lagers die kapot zijn.

Bedenk wel dat de kuip in twee delen gesplitst moet worden om de lagers te vervangen, dat is nogal wat werk, bestel dan ook een nieuwe afdichtring voor de kuip.
Als het trommelkruis kapot is dan eerst even vragen bij de onderdelenwinkel of het kruis los leverbaar is, er zijn types waar een complete trommel gemonteerd moet worden, een prijzige zaak.

Ook de afdichting bij de lagers moet vernieuwd worden, als de as beschadigd is zit u met hetzelfde verhaal als met het trommelkruis.
 

Dan0s

  • #3
Jan,

Het aandrijfwiel beweegt niet mee. Ik ga nu even kijken via de AEG site of trommelkruis los verkrijgbaar is.

Ik neem aan dat de hele trommel ook uit de machine moet om het trommelkruis te vervangen?

bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De kuip moet uit elkaar bij defecte lagers en bij een kapot trommelkruis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu