Geweldig bedankt voor deze uitstekende handleiding! Het is mij uiteindelijk ook gelukt bij mijn AEG Lavamat 74640 Update L74640, maar vraag niet hoe... Zelfs slijptol en lasapparaat moesten eraan te pas komen om de pasvlakken van het aandrijfwiel te herstellen. Daarom mijn door-schade-en-schande verkregen ervaring:
Ik kreeg dus de as niet uit de lagers. Toen ben ik een grote hamer gaan gebruiken. FOUT! Je slaat daarmee niet alleen de pasvlakken voor het aandrijfwiel kapot, maar de as wordt ook dikker en je krijgt hem helemaal niet meer door het achterste lager. Dat had ik dus te laat door...
Beter is het om een M10 zeskantbout in het gat te draaien, helemaal vast. En daar tegenaan te slaan. Lukt dat niet, stop er dan mee. Pak dan een kleine haakse slijper (13cm) en slijp de kooi van het achterste lager kapot, zodat de kogels los komen te liggen. Slijp vervolgens de rand van de lagerringen zodanig door, dat je de kogels kunt verwijderen (alle kogels naar een kant schuiven geeft meer ruimte). Verwijder de kogels, van dat lager heb je nu geen last meer.
Vervolgens ga je weer tegen de M10 bout slaan. Grote kans dat je dan het voorste lager uit de trommelkuip slaat. Dat is niet erg. Bij mij was de as enorm verroest, dus dat lager was daar toch niet meer overheen gekomen. Het voorste lager verwijder je ook weer met de haakse slijper door de ringen door te slijpen. Lijkt meer werk dan het is. Dat doe je ook zo bij de binnenring van het achterste lager. Pas op dat je de as zo min mogelijk beschadigd!
Wees heel voorzichtig met de messing bus waar de keerring op loopt. Maak deze goed schoon en vooral glad, anders is de keerring zo weer versleten. Ik heb het gedaan met koperpoets. Als er groeven in de messingring voorkomen moet deze eigenlijk vervangen worden.
Montage: zie boven, idd met behulp van het oude lager gaat het beste. Lager en bus vooraf goed insmeren met olie/vet. De lagers net zover er in slaan tot ze tegen een rand aan komen. De keerring tot deze helemaal strak tegen het lager zit. Dan weet je zeker dat deze loodrecht op de as komt. Gebeurt dat niet, dan geeft dat versnelde slijtage van de keerring. Smeer de keering en messing bus goed in met het bijgeleverde vet.
Ik heb de keerring en kuipafdichting ook bij de AEG-Electrolux webshop besteld. De lagers heb ik bij een plaatselijke onderdelenhandel gehaald. Neem 2Z C3 types van SKF, die hebben iets meer speling. Voor mij waren dat dus een 6206-2Z/C3 en 6207-2Z/C3.
Als je toch bezig bent, kijk gelijk of de koolborstels van de moter niet versleten zijn...