AEG Lavamat 72537-W lagers en betongewicht vervangen

Pogo

  • #1
Ik heb de wasmachine obv beschrijving op dit forum geheel gedemonteerd en zit nu met het probleem om de lagers te vervangen. Hoe krijg ik deze er fatsoenlijk uit?
Het betreft alleen de binnenlagers.

Graag ook tips waar ik het beste onderdelen kan halen in de omgeving van Amsterdam!

En nog een vraagje over het betongewicht, dit kan toch gewoon vervangen worden?

Alvast bedankt voor de reacite!
 

Pogo

  • #2
Ik heb de binnenlagers eruit getikt met het lange verlengstuk van mijn doppenzet, hamer en enig beleid in het rondom slaan...

Ik ga nu wat bestellen bij de webshop van aeg-electrolux, hopelijk leveren ze snel.

Bij het inbouwen zie ik nog wel 1 lastig stuk, het weer terugplaatsen van de trommel in de veren, iemand hier tips voor?
 

Devrieshh

  • #3
Ik heb mijn lagers op onderstaande link besteld,44pond voor Bosch WFD 2460.je moet wel buiten en binnenlagers plus rubber afsluit ring ineens vervangen lijkt me,setje voor bovengenoemd kostte boven genoemd bedrag.
ik heb alles laten uit en inpersen voor 25euro,in leiden(indien geintereseerd in adres,wil ik wel opzoeken.)

levertijd was geloof ik 3dagen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het stukje beton hoeft normaal niet vervangen te worden, alleen bij scheuren is dit aan te raden.

Om de kuip weer in de veren te hangen kunt u wat blokken hout of iets anders onder de motor zetten zodat u de handen vrij hebt om de veren terug te plaatsen.
 

Pogo

  • #5
OK ik zal beide lagers bestellen voor de zekerheid.
De binnenlagers waren echt helemaal rot en verroest, terwijl de binnenlagers er nog prima uitzien en geen sporen tonen van slijtage...vandaar.

Het beton is niet licht beschadigd maar is helemaal in puin...is waarschijnlijk in stukken gesprongen en nu ook redelijk verguisd misschien ook doordat de wasmachine de eerste jaren in een enigszins vochtige ruimte heeft gestaan? Geen idee of eerst het beton stuk gegaan is en daarna de lagers of juist andersom..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Vernieuw ook de afdichting, anders hebt u hetzelfde probleem over een paar maanden opnieuw.
 

Pogo

  • #7
OK bedankt voor deze tips.

Ik heb binnen- en buitenlagers plus afdichting lagers en de afdichting trommelhelften plus nieuw beton plus verzendkosten voor 80 euro besteld...dan moet de wasmachine toch wel weer een aantal jaren meegaan...

Ik zal voor het ophangen van de trommel in de veren alvast wat hout gaan sprokkelen!
 

Pogo

  • #8
Lagers, plus afdichting en afdichting trommelhelften en nieuw beton bij de webshop van aeg besteld (onderdelen) en 1 dag later al in huis.

Vervangen ging met enig geduld (het is gewoon veel werk!) uit de kunst. Alleen het inhangen in de veren van de trommel vond ik ff lastig (blokken hout en potkrikje was een noodzakelijke helpende hand!).

Vandaag alles weer in elkaar gezet...deed ie het niet...nou ja centrifugreren wel, lekker stil met nieuwe lagers! Even een bakkie koffie genomen en het lumineuze idee om eerst de kraan te checken, kwam gewoon geen water meer uit! Direkt een nieuwe gehaald en nu loopt de wasmachine weer alsof die gloedje nieuw is!!! Dat is toch wel genieten na zo'n beetje de hele wasmachine gedemonteerd te hebben!

Ik zal demontage en montage volgorde er voro de volledigheid nog bijzetten (is een aanvulling op een demontage elders hier gevonden!
 

Pogo

  • #9
Demontage
1. Achterplaat verwijderen ca 11 schroeven
2. Bovenplaat demonteren (achterzijde 2 schroeven)
3. Besturingsunit verwijderen:
Zeeptoevoerbak uitnemen
2 schroeven bovenkant
2 schroeven in gebied van zeeptoevoerbak
2x blauwe bedrading loskoppelen – horizontaal eruit trekken!
4. Onderzijde voorkant verwijderen
3 schroeven achter pompklepje
Water weg laten lopen uit pompslangetje (stop past niet door het gat)
Klep zit links in de machine geschoven.
5. Voorplaat met deur verwijderen.
Klemring (kunststof) om de manchet verwijderen, zodat rubbermanchet los kan van de voorplaat
2 schroeven boven en 2 onder
bedrading loskoppelen (dit lukte niet zo 123, het slot kan ook verwijderd worden om de stekker los te koppelen – daarna kan het slot gemonteerd worden tbv de montage later
6. Snaar verwijderen
7. Aandrijfwiel verwijderen
inbusbout van aandrijfwiel losdraaien (evt klem zetten mbv staaf)
Aandrijfwiel enigszins loswrikken en verwijderen
8. elektrisch bedrading loskoppelen
a. tiewraps doorknippen
b. motor stekker ontkoppelen (kan ook na verwijderen motor; de stekker is dan beter bereikbaar)
2 aardingsstekkertjes losmaken bij stekker motor en doorlus naar de trommel
c. waterstand detector: stekker (met oranje bedrading) loskoppelen
d. verwarmingsspiraal bedrading ontkoppelen (eerst plastic kapje er af trekken) links en rechts, midden aarding
9. Motor demonteren (4 Bouten los en motor afschuiven van bevestiging).
10. Alle waterslangen van trommel loskoppelen
a. watertoevoer van achterzijde zeepbak.
Is plastic ring met schroef
b. bovenkant, voorzijde trommel, slang van trommel loskoppelen (trekken)
c. Slangen bij pomphuis, zie volgende stap
11. Pomphuis verwijderen
Afvoer slang loskoppelen (klemkoppeling)
Aanvoer slang loskoppelen bij trommel is de dikke rubber manchet met schroefkoppeling.
De plastic houder (met de twee drukslangetjes) los schroeven van de trommel
De twee drukslangetjes verwijderen (klemkoppeling)
Electra verwijderen (2 stekkers zitten achterlangs vast)
Pomphuis wegnemen (omhoogtrekken en naar voren halen)
De trommel hangt nu vrij op de veren en schokdempers na.

12. Veren verwijderen
Bovenzijde dwarsverbinding loskoppelen 2 schroeven per kant en 2 schroeven zeepbakje. Nu kunnen de veren verwijderd worden…dit is dus echt een rottig klusje…is uiteindelijk gelukt door houten blokken te gebruiken en met een pot krikje de trommel een stukje op te lichten zodat de spanning van een veer af is.
13. Schokdempers demonteren door de kunststof lagerpennen terug te drukken met gelijktijdig indrukken van blokkeringnok.
De trommel is nu los en kan uit de machine genomen worden.
14. Trommelkuip helften demonteren. 17 bouten losdraaien en helften losnemen.
Trommel verwijderen en lagers uittikken hiervoor was een verlengstuk van de ratel een prima hulpmiddel voor het verwijderen van de binnenste lager. Het buitenste lager kan dan met een blok hout of evt een pijp van 40 cm (afvoerpijp is prima geschikt.




Montage
1. Lagers monteren mbv oude lagers en stuk hout voor het binnen lager inclusief afdichting
2. Trommelkuip helften monteren, 17 bouten inclusief nieuwe dichting (rond blauw rubber) steeds 1 slag bout aandraaien…
3. Betongewicht monteren
4. Veren monteren inclusief plastic beschremstukje.
Dit is echt een klote klus eerst veren erin gehangen mbv houtjes enzo, de volgende dag nadat deevren waren geplaatst er achter gekomen dat de plastic beschermstukjes eruit waren gesprongen. Met krik ging dat alsnog redelijk gemakkelijk zoalg 1 kant er maar goed in hang en de schokbrekers zijn geplaatst…
5. Schokdempers monteren; Kunststof lagerpennen terugdrukken
6. bovenzijde dwarsverbinding monteren 2 schroeven per kant en 2 iets grotere schroeven aan zeepdoseer bak-omhuizing.
7. Alle waterslangen van trommel monteren
a. bovenkant, voorzijde trommel, slang van trommel erop drukken.
b. watertoevoer van achterzijde zeepbak.
Is plastic ring bij elkaar gehouden door een schroef…
c. 2 drukleidinkjes vaszetten aan luchtkamer (plastic bakkie
luchtkamer vastschroeven aan trommel
Rubber pomphuis vastzetten aan trommel
bij pomphuis twee slangen (centrale afvoer van trommel naar pomp en toevoerslang naar rubber manchet)
Electra 2 draden vastzetten (bedrukte stekker zat onder) plus achterlangs pomphuis laten lopen.
Vervolgens rubber aan trommel verwijdert zit geschroefd aan de trommel
8. Motor monteren –opschuiven op bevestiging 4 bouten vastdraaien
9. elektrisch bedrading vastzetten
a. Verwarminsspiraal bedrading vastzetten links en rechts aarding plus kapje erop
b. waterstand detector: stekker (met oranje bedrading)
c. aardingsstekkertjes (2: voeding en doorlus naar trommel)
d. motor stekker
e. tiewraps 2x aanbrengen

10. aandrijfwiel plaatsen en inbusbout aandraaien.
11. poly v-snaar aanbrengen
12. bedrading slot aanbrengen
voorplaat monteren (4 shroeven, 2 boven 2 onder)
13. klemring (kunststof) om de manchet aanbrengen
14. onderzijde voorkant monteren middels scharnier lilnks ; afvoerslangetje doorvoeren en rechts bij pomp 3 schroeven vastdraaien.
Klepje bij pomp vastklikken
15. Besturingsunit voorzijde monteren (2 schroeven bovenzijde, 2 schroeven in gebied van zeeptoevoerbak plus 2x bedrading aankoppelen.
16. bovenplaat monteren (achterzijde 2 schroeven)
17. Zeepbak plaatsen
18. achterplaat monteren
 

Henk51

  • #10
Geweldig bedankt voor deze uitstekende handleiding! Het is mij uiteindelijk ook gelukt bij mijn AEG Lavamat 74640 Update L74640, maar vraag niet hoe... Zelfs slijptol en lasapparaat moesten eraan te pas komen om de pasvlakken van het aandrijfwiel te herstellen. Daarom mijn door-schade-en-schande verkregen ervaring:
Ik kreeg dus de as niet uit de lagers. Toen ben ik een grote hamer gaan gebruiken. FOUT! Je slaat daarmee niet alleen de pasvlakken voor het aandrijfwiel kapot, maar de as wordt ook dikker en je krijgt hem helemaal niet meer door het achterste lager. Dat had ik dus te laat door...

Beter is het om een M10 zeskantbout in het gat te draaien, helemaal vast. En daar tegenaan te slaan. Lukt dat niet, stop er dan mee. Pak dan een kleine haakse slijper (13cm) en slijp de kooi van het achterste lager kapot, zodat de kogels los komen te liggen. Slijp vervolgens de rand van de lagerringen zodanig door, dat je de kogels kunt verwijderen (alle kogels naar een kant schuiven geeft meer ruimte). Verwijder de kogels, van dat lager heb je nu geen last meer.

Vervolgens ga je weer tegen de M10 bout slaan. Grote kans dat je dan het voorste lager uit de trommelkuip slaat. Dat is niet erg. Bij mij was de as enorm verroest, dus dat lager was daar toch niet meer overheen gekomen. Het voorste lager verwijder je ook weer met de haakse slijper door de ringen door te slijpen. Lijkt meer werk dan het is. Dat doe je ook zo bij de binnenring van het achterste lager. Pas op dat je de as zo min mogelijk beschadigd!
Wees heel voorzichtig met de messing bus waar de keerring op loopt. Maak deze goed schoon en vooral glad, anders is de keerring zo weer versleten. Ik heb het gedaan met koperpoets. Als er groeven in de messingring voorkomen moet deze eigenlijk vervangen worden.
Montage: zie boven, idd met behulp van het oude lager gaat het beste. Lager en bus vooraf goed insmeren met olie/vet. De lagers net zover er in slaan tot ze tegen een rand aan komen. De keerring tot deze helemaal strak tegen het lager zit. Dan weet je zeker dat deze loodrecht op de as komt. Gebeurt dat niet, dan geeft dat versnelde slijtage van de keerring. Smeer de keering en messing bus goed in met het bijgeleverde vet.

Ik heb de keerring en kuipafdichting ook bij de AEG-Electrolux webshop besteld. De lagers heb ik bij een plaatselijke onderdelenhandel gehaald. Neem 2Z C3 types van SKF, die hebben iets meer speling. Voor mij waren dat dus een 6206-2Z/C3 en 6207-2Z/C3.
Als je toch bezig bent, kijk gelijk of de koolborstels van de moter niet versleten zijn...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu