Accu garagedeur

Koral

  • #1
Hoop dat dit de juiste rubriek is....
Ik heb een elektrische garagedeur van Hörmann die werkt op een accu.
Een jaar of 5 geleden was een accu versleten, want de deur reageerde niet meer en de accu wilde niet meer opladen. Bij een Hörmann dealer heb ik toen een vervangende accu gekocht en dat kostte me toen €300,- als ik de oude bij hem inleverde.
2 jaar terug ging de tweede accu ook kapot en toen heb ik hem eens open gemaakt. Blijkt dat er 2 12volt accu's inzitten, die dus samen 24 volt leveren.
Bij een lokale accu-boer heb ik toen gevraagd of hij ook van zulke accu's verkocht en voor €90,- was ik toen klaar!
Het waren echter 'sterkere' accu's dan de standaard accu's. Deze gaven 12Ah en de standaard maar 10Ah. Volgens hem kon dat geen kwaad, want dat betekende alleen dat het langer zou duren voordat de accu's weer opgeladen moeten worden.
Dat klopte, want de goedkopere accu's gaan inderdaad langer mee en dat voor 1/3 van het geld!
Nu is echter de laatste originele accu ook weer op. De lokale accu-boer is er niet meer en op internet zag ik dat de originele accu €350,- kost.
Nu vraag ik me af of ik er misschien nog 'sterkere' accu's in kan zetten? De originele accu zit in een mooie kunststof omhulsel, maar het staat in een garagebox, dus hoe het eruit ziet maakt me niet uit. Zeker niet voor dat geld!
Kan ik ook gewoon 2 12volt accu's van bijvoorbeeld 100Ah aan elkaar koppelen, zodat ik nog langer doe met de accu, of is er een maximum?
En welk type accu is het meest geschikt voor mijn gebruik? Ik laad hem op, sluit hem aan op de garagedeur-motor die in een onverwarmde garage staat en als de deur nog maar heel langzaam opent en sluit, verwissel ik hem met de 2e accu. De 1e accu laad ik dan weer, zodat die klaar staat als de 2e accu weer leeg is.




 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
Dit zijn lood gelaccu's. Die zou je op internet makkelijke moeten kunnen vinden. Ik zou gewoon voor accu's met dezelfde afmetingen kiezen, zodat je ze weer in de originele behuizing kunt zetten. Capaciteit maakt niet zoveel uit.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Kom je daadwerkelijk capaciteit tekort? Je kunt in principe een nóg grotere accu er aan knutselen natuurlijk maar als de levensduur nu acceptabel is dan is deze oplossing toch wel zo netjes?

De lokale accuboer mag dan weg zijn, we hebben gelukkig nog internet. ;) Soortgelijke 12V 12Ah accu's bestel je voor minder dan €25 per stuk. Dan kun je er voor €50 weer een aantal jaar tegen toch?

Mocht je uitgebreider willen gaan knutselen, dan zou ik eens kijken of je niet een zonnepaneel op de garage kwijt kunt om de accu mee te laden. Je moet daar prima een volledig autonome oplossing mee kunnen maken.
 

Koral

  • #4
Bedankt voor jullie reacties.
Een zonnepaneel zou inderdaad een mooie oplossing zijn, maar er lopen nogal eens wat kinderen op het dak om hun bal te zoeken, dus ik ben bang dat dat geen optie is.
Ik kan nu met een nieuwe set accu's ongeveer 2 maanden vooruit, voordat het weer opgeladen moet worden. Dat is zeker acceptabel, maar na verloop van tijd wordt dat natuurlijk steeds minder, totdat de accu dus weer versleten is.
Je hebt op zich gelijk dat je tussen de €50 en €60 euro weer een nieuw setje accu's hebt, maar ik dacht met sterkere accu's langer te kunnen doen. Is beter voor het milieu?
Of zouden sterkere, duurdere accu's net zo snel achteruit gaan en dus uiteindelijk duurder zijn?
Ook het type accu kan misschien verschil uitmaken omdat ze compleet leeg getrokken worden en ook in de kou staan? Of maakt dat niet veel uit bij accu's?
Voor geen enkele accu zal het goed zijn om in de kou helemaal leeg getrokken te worden, maar misschien dat bepaalde types daar beter tegen kunnen.
 

Klusser1954

  • #5
Ik vind die accus snel slijten. Trek je ze niet te ver leeg, loodaccus kunnen daar slecht tegen. Minder als 50% is funest, de spanning in rust liever niet onder 12,2 V laten komen. Is je acculader wel geschikt voor dit type accu?
 

Koral

  • #6
Nou, dat vind ik dus ook, vandaar mijn vragen voor andere/betere accu's.
De accu's worden inderdaad helemaal leeg getrokken en na een jaar of 2 doen ze niet veel meer.
Bij het vorige setje heb ik eens per maand de accu uit de garage gehaald en weer opgeladen. Normaal kan ik er ongeveer 2 maanden mee doen, dus met 1 maand zou het percentage ongeveer 50% moeten zijn. Maar ook deze set was net zo snel versleten als de sets die ik helemaal leeg laat gaan. De accu-boer vertelde me dat dit soort accu's constant opgeladen moet worden i.v.m. een geheugen-effect. Dus als je ze tot 50% leeg laat gaan en daarna weer vol laad, ze op een gegeven moment die laatste 50% niet meer gaan gebruiken. Leek me wel te kloppen aangezien de set die ik dus maar half leeg liet gaan net zo snel versleten was als de andere sets die ik helemaal leeg liet lopen.
De lader die ik er bij heb (laatste foto) is de originele lader die ik bij de Hörmann set kreeg. Een 24v 2A lader.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Is het niet goedkoper om een 12V voeding aan te leggen op het lichtnet?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #8
Waarschijnlijk kies je voor een systeem met accu, als je geen stroom hebt in je garage.
 

Koral

  • #9
Helaas ligt de garagebox 40 meter bij mijn woning vandaan en alleen bereikbaar via gemeentegrond. Dus inderdaad geen 220 aanwezig en ook geen mogelijkheid om die daar te krijgen.
Heb wel gevraagd aan de gemeente voor toestemming om door een erkend bedrijf vanuit mijn woning een leiding te laten leggen voor een elektrische auto (misschien ooit), maar daar willen ze niet aan meewerken. Ik moet dan een eigen aansluiting laten maken.
Dat kost veel meer dan eens in de 2 jaar een nieuwe set accu's van €100,-.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
-Ik zou voor accu's met een lagere capaciteit gaan en die dan wat vaker opladen. (goedkoper en accu's gaan langer mee)
edit: hiermee bedoel ik lager dan 100 Ah, niet lager dan 12. Er is trouwens geen maximum, maar een accu die niet of nauwelijks gebruikt wordt gaat ook snel kapot.

-Huishoud / semi-tractie / deep cycle accu's zijn voor dit doel beter. Deze zijn wel duurder, mogelijk is het vaak vervangen van eenvoudige accu's goedkoper.
(camper bezitters vervangen deze vaak preventief, 2e hands is een optie)

-En andere / betere lader kan helpen, 12 V die de accu's één voor één oplaadt.
Daarna de accu's die niet gebruikt worden aan de druppellader.

-Wat dacht je van een 2e accu (achter) in je auto, die steeds de accu's van de deur oplaadt?

-Een zonnepaneel kan best veel hebben en voor dit doel is een 2e hands paneel meer dan voldoende.

-Je hebt geen 2 accu's nodig. Een 12 V -> 24 V omvormer lijkt me handiger.
 

Koral

  • #11
Okee, dus die 12volt accu is dan voldoende.
Ik snap je punt met een 12 volt lader, maar dat zou betekenen dat ik de houder telkens open moet schroeven, de accu's loskoppelen, opladen en weer terug monteren. Daar zie ik niet zo veel in.
Een zonnepaneel is toch echt geen optie helaas. Behalve dus die voetballende kinderen, zijn de garageboxen voorzien van een plat dak, waar niet zomaar iets op gebouwd mag worden Aan de voorkant hangt het paneel dan over gemeentegrond en aan de de achterkant over iemands tuin.
Ik denk dat het handigst dan toch maar is om 2 12volt 12Ah deep cycle accu's te gebruiken.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Doordat je het over 100 Ah accu's had, die passen namelijk nooit in de houder, ging ik ervan uit dat het extern aansluiten van de accu een optie was.
Je gebruikt dan de houder helemaal niet meer, mogelijk moet je er één aanpassen door er een kabel in aan te sluiten die naar de losse accu (omvormer) gaat.

Misschien denk ik nu te ver de doe-het-zelf kant op.
 

Koral

  • #13
De accu's hoeven van mij ook niet persé in de houder. Ik dacht dat een sterkere accu het wellicht langer uit zou houden qua levensduur, maar dat is dus klaarblijkelijk niet het geval.
Met elektra ben ik ook niet echt bekend, dus wil ik er graag niet al te veel mee doe-het-zelven.
Het makkelijkst/voordeligst is dus gewoon eenzelfde maat accu te gebruiken, maar dan deep cycle. Althans, zo heb ik het nu begrepen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #14
Voordeliger is het denk ik om naar 1 12 Volt accu te gaan.
Dan heb je nu geen nieuwe accu's nodig, maar kan je met 2 van de 4 accu's die je nu hebt verder.
Dan nodig: een omvormer en een accu lader.

Gewoon weer 2 dezelfde is nu zeker het makkelijkst. (en dan inderdaad een meer geschikte accu)
En dan heb je het ook mooi in de houder.
 

Koral

  • #15
Iedereen bedankt voor de reacties.
Voor nu ga ik 2 deepcycle accu's bestellen en kijken hoe dat bevalt. Is ietsje duurder, maar wellicht gaan ze langer mee.
 

DSR9500

  • #16
Ff een :wink:

Kun je niet een 24 volt kabeltje vanuit huis, naar de garage maken.
Zeg maar de acculader in huis en de accu in de garage.
Met laagspanning door de grond. Aan beide kanten afzekeren, mocht de kabel ooit in sluiting komen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Dat vindt de gemeente heel leuk als iemand op hun grond/straat gaat graven.
 

Koral

  • #18
Ik zou dan 40 meter onder de stoep door moeten graven en langs 6 andere woningen, dus dat kan niet echt onopvallend.
Ik weet dat een andere garagebox-eigenaar een 220 kabel van 10 meter had ingegraven. 2 jaar geleden werd de grond open gegraven voor aanleg van drainage. Daarbij werd uiteraard de kabel gevonden. Er is verder niets gebeurt, maar ik weet wel dat de eigenaar een flinke boete heeft gekregen. Dat wil ik dus niet riskeren.
 

Koral

  • #19
Nu heb ik dus 2 deep cycle gel accu's 12V 12A besteld (en ontvangen).
Ik had voor deze accu's speciaal een lader gekocht die ook agm/gel accu's kan laden en die gaf aan dat ze vol zaten. Het is een 12V lader, dus ik heb ze apart op moeten laden.
Nadat het eerste accu-pakket weer leeg was (na 2 maanden), sloot ik het pakket met de nieuwe accu's aan. De deur ging meteen al heel langzaam dicht, dus meteen maar weer mee naar binnen genomen om opnieuw op te laden. De lader ging 10 seconden laden, maar gaf bij beide accu's meteen aan dat ze vol zaten.
Nogmaals aangesloten op de garagedeur, maar die ging wederom heel langzaam.
Bij een bouwmarkt heb ik een multimeter gekocht en de accu's doorgemeten (voor zover ik daar verstand van heb). Een lege, versleten accu geeft 11,9V aan. Van de nieuwe, deep cycle accu's geeft de ene 13,1V aan en de ander 12,1V. Beide zijn dus volgens de lader helemaal vol. Dit verschil klopt dan toch niet, of is dat normaal bij nieuwe accu's?
 

Klusser1954

  • #20
Meet de accu als die in "rust" is, dus enkele uren na het laden of belasten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu