Aanbrengen vliesbehang

Winnetou

  • #1
Hallo wij brengen binnenkort vliesbehang aan in onze living.
Nu vroegen wij ons gewoon af of je eerst een laag primer moet aanbrengen op de muren? En moet je deze muren schuren? Ik veronderstel dat dat laatste zeker niet moet? Het betreft hier wel een nieuwbouw...
Alvast bedankt voor de reacties!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
1. Muren glad ( vrij van uitsteeksels / gaatjes opvullen ) en stofvrij maken
2. Muren voorstrijken met verdunde muurverf in de kleur waarmee u het glasvlies wilt schilderen
3. Na voldoende droging de muur ruim inrollen met lijm op baanbreedte + 10 cm.
4. Glasvlies aanbrengen
5. Na goed drogen ( ca 24 uur ), afwerken met 2 lagen muurverf.
 

Winnetou

  • #3
1. Oeps muren glad... Was niet van plan om de muren te schuren... Is dat zo'n probleem? Alles wordt toch afgedekt door vliesbehang? Of is dat de reden niet?
2. Speelt de kleur ook zo'n rol? Ging dat normaal gezien met wat resten van een bepaalde kleur doen omdat we de muurkleur nog niet weten :(
Tot wat nut heeft de onderste verflaag in feite? Om achteraf het vliesbehang er nog te kunnen afhalen?
3 en 4. Dus enkel muur inwrijven met lijm??? Ze vertelden mij dat alle twee moesten ingewreven worden, zowel behang als muur...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Ik weet niet wie u het advies heeft gegeven om vliesbehang en wand in te smeren. Waarschijnlijk iemand die wel heel onzeker en zonder kennis van zaken adviezen verstrekt:

U DIENT ALLEEN DE WAND IN TE ROLLEN MET LIJM

De muur rolt u voor met verdunde muurverf in de afwerkkleur omdat onbewerkt ( niet van een verflaag voorzien ) vliesbehang ( staat ook op de verpakking ) vrij transparant is en muurvlekken / schaduwen door het vlies laat schijnen. Bovendien zorgt de verdunde muurverf voor een verminderde zuiging van de muur, waardoor u langer in de natte lijm kunt werken.

Vliesbehang verdoezelt veel, maar geen uitsteeksels / pikkels ( worden gewoon door het vlies gedrukt ). U dient deze dus weg te schuren.

U kunt alleen behangen op een schone, gladde en niet sterk inzuigende / poederende ondergrond.

U kunt speciale lijm gebruiken waardoor u later het vlies zonder problemen van de muur kunt verwijderen.
 

Winnetou

  • #5
En wat de muurverf betreft? Hoeft dat in dezelfde kleur te zijn? En wat is het nut daarvan?. En als je moet verdunnen? Hoeveel verdunnen? Hoe meet je zoiets af? Ben beetje leek snap je :oops: ...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
U bent wel erg snel met wedervragen. Leest u eerst even mijn vorige bericht tav de kleur muurverf.

Verdunnen doet u met water, max 15% op de te gebruiken hoeveelheid.
 

-stuffie-

  • #7
Zoals zo vaak wordt de boel weer door elkaar gehaald.

vliesbehang: behang op basis van papier of vinyl, op rollen van +/- 50cm breed
glasweefselbehang: behang op basis van glasvlies, op rollen van 1 meter breed.

Dus waar gaat het nou over?
 

Winnetou

  • #8
Neenee het betreft hier wel degelijk vliesbehang.
Ok kleur muurverf is geen probleem dan: het is witte :lol:
Sorry voor mij rappe reactie Kees maar het vervolg stond er nog niet op :oops:
 

-stuffie-

  • #9
De muur verven met muurverf wordt bij vliesbehang alleen maar gedaan als wordt verwacht dat naden zichtbaar blijven, bijvoorbeeld bij zwart behang op een witte muur.

Verder lijm voor vliesbehang gebruiken en aanwijzingen volgen op de verpakking.
 

Winnetou

  • #10
M.a.w. als je de muur niet schildert kan je ook eventueel nog achteraf zonder problemen het vliesbehang eraf halen? (is wel niet de bedoeling maar ja wie kan er in de toekomst kijken he :) )
Maar als je het vliesbehang schildert heb je toch geen problemen van zichtbare naden? Die worden toch automatisch overschildert, nee?
 

-stuffie-

  • #11
Waarom zou je vliesbehang schilderen? Weet je zeker dat je het niet over glasvlies hebt? Het zijn echt twee heel verschillende dingen hoor. Vliesbehang is verkrijgbaar in duizenden verschillende kleuren en patronen.

Vliesbehang ziet er hetzelfde uit als gewoon papierbehang, maar is later zeer makkelijk te verwijderen en je moet de muur insmeren ipv het behang. Verder is het duurder, sneller verwerkbaar en zet het minder uit bij drogen (minder kans op zichtbare naden).
 

Remsey

  • #12
Je hebt glasvliesbehang en je hebt glasweefselbehang. Glasvlies met een
dessin dient op voorgestreken muur te worden aangebracht. Je kan de muur voorlijmen in plaats van voorstrijken, met 'roll on' van die fabrikant met het gele pakje. Je hebt
ook de magic variant die is roze bij aanbrengen en transparant bij opdrogen dan zie je dat je geen plekken overgeslagen hebt.

Na voorlijmen (dosering staat op het pakje) laten drogen en de muur weer insmeren dán behangen.
 

Winnetou

  • #13
Heb effen gegoogled en ben eruit gekomen.
Het is glasvlies. Want is gewoon in het wit en moet nog geschilderd worden. Was ongeveer aan 50€/25m. Zegt dit al genoeg?
Wordt wel allemaal héél verwarrend hoor nu.
Laten we even opnieuw beginnen. Glasvlies.
1. Primer of muurverf aanbrengen? Zo ja welke en verdunnen of niet?
Indien verdunnen, hoe weet je hoeveel je verdund?
Of heeft het totaal geen nut om verf aan te brengen?
Kan het glasvlies er later nog af?
2. Er zijn geen uitsteeksels of putjes meer in de muren maar heb ze niet
echt glad glad geschuurd. Probleem?

M.a.w. kan je gewoon even van begin tot einde uitleggen hoe en wat i.v.m. GLASVLIES? Ik weet het: veel vragen maar ben een leek op dat gebied. Sorry voor de vorige warboel :oops: en alvast bedankt voor de uitleg.
 

Remsey

  • #14
OK je hebt glasweefsel dat geheel glad is zonder een patroon te herkennen. Als je het tegen het licht houdt schijnt het door.

Dat is verkrijgbaar in voorgeschilderde variant en een NIET voorgeschilderde variant. Neem aub de voorgeschilderde, deze is iets duurder maar veel beter. Deze variant heeft al verf opgenomen waardoor het eindresultaat mooier is.

Nieuwe muren of oude kale muren kunnen soms niet egaal zijn kwa kleur
en dat schijnt door in het behang. Daarom inderdaad eerst met latex schilderen (niet al te goedkope) en als de muren nooit geschilderd zijn dan dient de eerste laag verdund te worden met water, de verdunningsgraad staat altijd op de verpakking aangegeven.

Behandel eerst de kleinste muur bij voorkeur in de minst te betreden ruimte. Mocht je niet tevreden zijn over het resultaat dan valt de 'schade' mee. Glasweefsel is slecht te verwijderen. Alle oneffenheden zie je terug in het behang.

Voor dit type behang gebruik je gewoon een kant en klare glasweefsellijm.
 

Winnetou

  • #15
Ok bedankt. Ik denk dat het bij mij over niet voorgeschilderd glasweefsel MET structuur gaat... Wist niet daar daar zoveel varianten waren hoor pff...
 

Winnetou

  • #16
Jullie doen mij allemaal een beetje twijfelen hoor.
Ik rij gewoon achter zo'n rol en dan weet ik ineens met wat ik te doen heb :lol:
Jullie horen nog van mij :wink:
 

Remsey

  • #17
Die kun je gewoon terugbrengen bij de winkel en overgaan op voorgeschilderd... succes!
 

-stuffie-

  • #18
>Je hebt glasvliesbehang en je hebt glasweefselbehang.

Nee, deze zijn hetzelfde.

Je hebt vliesbehang en je hebt glasweefselbehang.

Voor vliesbehang gebruik je lijm voor vliesbehang en voor glasweefselbehang gebruik je lijm voor glasweefselbehang.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #19
Mooi..we zijn eruit. Het gaat dus over GLASVLIES behang.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu