Wasmachine en droger op 1 trekschakelaar

Dnagtegaal

  • #1
Ik zag dat dit topic er al was alleen mijn vraag is toch iets afwijkend (en dat topic zat ook al dicht).
Maar ik wil dus graag mn wasmachine en droger op 1 trekschakelaar aansluiten (wordt al wat proppen). Ik ga maar 1 apparaat per keer gebruiken zodat de stoppen er niet uit knallen mag / kan dit dan gewoon op 1 trekschakelaar.

Een 2e groep aanleggen zou mooier zijn maar goed ik woon in een huur huis en heb maar 4 groepen dus dat is eigenlijk geen optie.

Dit leek me dan de makkelijkste / snelste oplossing die hopelijk toch nog veilig is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat mag alleen als er een schakelaar in zit die overschakelt van wasmachine naar droger, dus zodanig dat er 1 machine tegelijk kan draaien.
Twee aansluitingen op een gewone wasmachineschakelaar mag niet en is behoorlijk gevaarlijk.
 

Dnagtegaal

  • #3
Die schakeling zit er niet ik was gewoon van plan de draden bij elkaar samen te voegen aarde/schakel/stroom van de droger en wasmachine. Maar zoals ik jou begrijp is dat niet aan te raden. Ben wel benieuwd wat er daardoor mis kan gaan, maar zal het maar niet proberen ;)
Bedankt voor je reactie dan toch maar kijken naar een dubbele trekschakelaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als u de draden van de verschillende machines bij elkaar zet kan er brand ontstaan in de schakelaar en/of de zekering vliegt er elke keer uit.
In verband met het grote vermogen van de machines mogen er geen twee bij elkaar op.

Ook en dubbele trekschakelaar is niet goed, u moet een schakelaar hebben die omschakelt van de ene naar de andere machine, dus als er eentje loopt kan de andere niet gebruikt worden.
Ga naar en electrawinkel om zo'n schakelaar te kopen.

Zie foto voor zo'n soort schakelaar.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu