Nieuwe groepenkast zelf vervangen - feedback

Twitch

  • #1
Hallo,

Omdat mijn bestaande groepenkast nogal verouderd is, ben ik van plan deze te vervangen door een nieuw exemplaar. Omdat ik graag zelf de componenten en hun plaatsing wilde bepalen, heb ik alle componenten los gekocht en zelf bedraad. Omdat ik toch niet helemaal zeker ben dat echt alles juist gemonteerd is, hoopte ik op wat feedback :)

De nieuwe groepenkast is als volgt bedraad. De hoofdschakelaar zit in een aparte kast, dus deze is niet zichtbaar op de foto. Vanuit de hoofdschakelaar gaan de 4 draden (ik heb een 3-fase aansluiting) naar de overspanningsbeveiliging, en naar de kWh meter. Op de hoofdaansluiting zitten aftakblokjes zodat alle draden onder aparte schroeven zitten. Vanuit de kWh meter gaan de 3 fasen naar de 3 aardlekschakelaars, waar de draden door rails worden verdeeld over de installatieautomaten. De nul-draad ik met dubbele eindaderhulzen over de groepen verdeeld (mag dit?). De beltrafo is met aftakblokjes aan 1 van de groepen gekoppeld. Omdat de standaard draadbruggen meestal te kort waren, heb ik een aantal meter flexibel 6mm2 draad gekocht en zelf de eindaderhulzen gemonteerd.


 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #2
Tot zoverre ik kan zien heb je geen half werk verricht.
Netjes adereindhulzen gebruikt i.c.m. soepel montagedraad 6mm2, zoals het hoort.
Massief had ook gemogen maar dit mag echter niet met adereindhulzen.
Maximaal 4 eindgroepen per ALS, per fase een enkelfase ALS voor de enkelfasige eindgroepen.
Gebruik van aftakblokjes voor de beltrafo.

Dubbele adereindhulzen zijn hier inderdaad voor bedoeld, om 2 soepele draden zonder problemen in één klem te monteren.

Als je alle adereindhulzen verder goed heb geklemd (ik heb zelf zo'n tang met ratel die niet open kan totdat de klemming compleet is).
Geen losse contacten? Het gevaar schuilt bij zoveel aansluitklemmen dat er ergens een contact is vergeten, jij zal de eerste en laatste niet zijn, maar de gevolgen van losse contacten i.c.m. grote stromen resulteren in ontoelaatbare warmte ontwikkeling met brand en smeltpartijen tot gevolg.

Van overspanningsbeveiliging heb ik verder weinig kaas gegeten, hier kan ik weinig zinnigs over vertellen.

Als ik zoiets uitgebreid in elkaar zou zetten, zou ik alles ook even doorfluiten met bijvoorbeeld een multimeter of een duspol met doorfluitmogelijkheid of dat alles is verbonden (en onderbroken) zoals je het voor ogen hebt en er geen kortsluitingen zitten tussen fasen onderling en fasen en nul, ook hier is een foutje snel gemaakt en als je het dan zo direct op de hoofdzekeringen zou aansluiten... :mrgreen:
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #3
Compliment. Ziet er goed uit.

Waar is de kWh-meter voor? Is dit een onderverdeling? En zo ja, heb je de regels van de selectiviteit in acht genomen?
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als ik het verhaal van Twitch zo lees, begrijp ik dat het om een gewone groepenkast gaat, en niet om een onderverdeler o.i.d. die hij op zijn bestaande hoofdschakelaar van zijn oude 3 fasen stoppenkast aan gaat sluiten.
Ik ben zelf ook benieuwd naar de extra KWh meter.
Ziet er voor de rest inderdaad goed uit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Ik had die doorkoppeling van de nul een stuk langer gemaakt zodat deze achter de automaten langs kan, nu zit hij in de weg bij afmonteren van de groepen.
 

Twitch

  • #6
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat inderdaad om een gewone groepen kast. De kWh meter heb ik geplaatst omdat ik geen slimme meter heb (geweigerd i.m.v. privacy & zonnepanelen). De bedoeling is om deze met een modbus kabel te verbinden met mijn Raspberry Pi zodat ik het verbruik beter bij kan houden.

Ik heb van te voren zoveel mogelijk informatie opgezocht en ook het nodige gereedschap aangeschaft (automische striptang, krimptang met ratel, VDE schroevendraaiers). Maar ondanks al het gegoogle, vond ik het toch een beetje eng. Na het lezen van een aantal van jullie reacties, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en de groepenkast opgehangen :) Wel op advies van Jules1962 eerst alle kabels nog eens extra gechecked of alles echt goed vast zit. In principe werkt alles, maar de aftakblokjes op de hoofdschakelaar lijken wat speling te hebben.

Zo ziet het er op dit moment uit:


De hoofdschakelaar met wiebelende aftakblokjes:


Kan ik deze aftakblokjes nog iets beter vastzetten zonder meteen een electricien te laten komen? De schroeven zitten namelijk verstopt onder een plastic behuizing.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Dit type hoofdschakelaar ken ik niet.
Vaak kun je bij de schroeven komen, als je de knop van de hoofdschakelaar aftrekt en het deksel verwijdert.
Je mag dit niet zo laten, want je zult op den duur slecht contact krijgen met alle gevaren van dien.

Kunnen de adereindhulzen trouwens nog verder de klem in?
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #8
Deze hoofdschakelaars stammen al uit de tijd dat deze verplicht waren bij driefasen systemen uit de stoppenkasten periode Tom345.

Twitch.
In jouw geval zou ik een elektrotechnisch installateur een nieuwe 3 fasen hoofdschakelaar laten plaatsen, kan volgens mij in dezelfde kast op de din rail, maar dat kan zo'n installateur wel beoordelen.

Deze hoofdschakelaar kan wel eens heel oud zijn.
Dit moet je in ieder geval niet zelf doen want de toevoerdraden onder aan de hoofdschakelaar zijn alleen door een installateur met zegelrecht spanningsloos te maken door de verzegelde hoofdzekeringen te trekken.

Jouw werk is een lust voor mijn oog.
 

Ambidexterity

  • #9
De hoofdschakelaar met wiebelende aftakblokjes: ???

Dit klink voor mij als niet goed, dit mag niet wiebelen in mijn optiek. Die blokjes zijn niet geïsoleerd als ik de foto mag geloven, volgens mijn moet dit wel. De aderhulzen steken teveel uit.

Tsja, wat betreft die analoge meter die je nog hebt, ik heb er spijt van dat ik die van mijn heb laten wisselen voor een slimme meter. Dat heb je verstandig gedaan om die te laten hangen. Wel leuk bedacht om met zo'n Raspberry Pi de boel te monitoren, kan je leuke dingen mee doen met zo'n Raspberry :prima:

Ik wil over een tijdje ook zonnepanelen, ik ben nog aan het kijken naar zo'n overspanningsbeveiliging of het nodig is of niet, ik heb ook 2 kasten naast elkaar hangen, dus ik heb nog de ruimte ;-)
 

Twitch

  • #10
Tom345,

Aan de hand van jouw instructies heb ik net het kapje van de hoofdschakelaar afgehaald, en geprobeerd de schroeven wat vaster te draaien. Echter, de schroeven zitten al helemaal vast (..echt heul vast). Als ik de blokjes beweeg, bewegen de schroeven gewoon mee :? Afhankelijk van hoe de hoofdschakelaar in elkaar zit hoeft dit misschien niet een heel groot probleem te zijn. Dat gezegd hebbende, erg veel vertrouwen heb ik er niet in :(


Jules1962,

De hoofdschakelaar is waarschijnlijk uit 1993 (net als het huis). Zelf hieraan klussen zal ik zeker niet doen. Zelf een groepenkast vervangen vind ik al gek genoeg :wink:.
Jules1962 schreef:
Jouw werk is een lust voor mijn oog.
Bedankt!!


Ambidexterity,

De eindaderhulzen kunnen helaas niet verder de klem in. Ik ga morgen in ieder geval de voorste flexibele draden op de hoofdschakelaar vervangen door massieve. Die kan ik gewoon wat korter afknippen waardoor ze niet uitsteken. Volgens mij heb ik ook nog wel een aantal geisoleerde aftakblokjes, dus die zou ik eventueel kunnen gebruiken.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #11
Misschien dat als je de aftakblokjes voor geïsoleerde exemplaren vervangt dat het blanke gedeelte van de adereindhulzen binnen de isolatie vallen.

Maar met de hoofdschakelaar lijkt het me niet verstandig om daar te lang mee te wachten, want die dingen krijgen toch heel wat voor hun kiezen qua wisselende belastingen en grote stromen, met zulke vermogens kun je je geen mankementen permitteren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
@Twitch, quotes gebruiken is overbodig.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Ik zou die aftakblokken eruit gooien en gewoon ff een twinhuls erop.

Je kan de knop maar voren eraf halen en dan de afdekker verwijderen.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #14
Onderin de linker kast zitten verdeel railtjes die je in de rechterkast kan plaatsen. je kan van hieruit de volledige kast voeden zonder dubbele adereindhulzen te gebruiken, en de dubbele aftakblokjes op de hoofdschakelaar kunnen dan ook vervallen.
Het is normaal op dit soort hoofdschakelaars dat de schroeven "los" zitten als de schakelaar uit staat.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #15
Van die 'losse' contacten bij uit stand bij die oude hoofdschakelaars heb ik nooit geweten, weer wat geleerd.
Ik trek mijn woorden over het vervangen van de hoofdschakelaar bij deze terug.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Dat is bij vrijwel alle lastscheiders zo, ook de moderne en ook de grotere maten.

Vandaar dat er ook een aandraaimoment op staat ander breek je het contact volledig af/uit bij te strak draaien.
 

Twitch

  • #17
Goed om te horen dat het wiebelen normaal is, dan kan ik de hoofdschakelaar lekker laten zitten :D.

Verder heb ik uiteindelijk het advies van The headhunter opgevolgd. Dus de aftakblokken verwijderd, en vervangen door dubbele eindaderhulzen.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #18
Succes en veel veilige kilometers.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu