Naisolatie dak uit 1976

Frettie

  • #1
Dag,

De zolder moet in gebruik als slaapkamer en de isolatie is nu uit die bouwtijd, dus meer anti-wind dan dat het isoleert. Het gaat om een pannendak, dakhelling ca. 36 graden.
Het dakbeschot is spaanplaat, de binnenzijde is wit geschilderd. Op de spaanplaat aan de buitenkant ligt 2 cm tempex en dan volgen de pannen. Tempex is dampdicht maar gelukkig is 2 cm niet erg dik.

De bruine gordingen zijn 17x7 cm, tussen de gordingen meet ik 126 cm. (zie foto). In het midden van de ruimte staat een metalen spant waar de gordingen in rusten (foto).
Als isolatie dacht ik aan afdichten/kitten van de kier bij de muur met de buren en alles aftapen. Tussen de gordingen wil ik platen glaswol om dan iets meer dan 17 cm op te vullen (hoeveel meer zou nodig zijn?) zodat de isolatie strak tussen de gordingen komt en tegen het dakbeschot zonder luchtspouw. Daar overheen komt dan klimaatfolie, ook over de gordingen heen gelegd, die ik dan langs alle randen moet aftapen.
Over de gordingen om de 30 cm HOH rachels tbv de gipsplaten die dan de isolatie iets indrukken. Maw, van binnen naar buiten: gips, rachels, klimaatfolie, glaswolplaat, dakbeschot.

Ik voorzie zelf de volgende problemen/vragen:

1) Welke maat rachels (50 mm breed) zou geschikt zijn qua dikte ?

2) Tussen de metalen dakconstructie en het dakbeschot zit nu ca. 2 cm luchtspouw. Dat wil ik geheel opgevuld hebben. PUR of glaswol ertussen of iets anders?
In het metaal (ahw een I-balk) wilde ik ook glaswolplaat doen maar een koudebrug houd je altijd vrees ik.

3) Wat zou de handigste manier zijn om deze metalen spant af te timmeren ? Hij komt verder naar binnen dan de gordingen.

4) Thv deze metalen spant moet dwars een muur komen van een slaapkamer dus die muur moet dan wel stevig bevestigd kunnen worden. Die muur komt dus ahw onder de metalen spant te staan, of er net naast, wat het handigste is om te maken.
De muur loopt door tot de nok, ca. 4 meter hoog. Ik ben nog niet uit de constructie van de muur (balken met aan weerszijden gips lijkt me maar ik weet niet hoe ik dit over deze hoogte van 4 meter goed vast krijgt. Metal stud kan vast ook)

5) Er loopt een schoorsteen langs de muur: hoe bevestig ik in deze gesloten hoek de rachels en gipsplaten? (foto) De schoorsteen is van grijs vuurvast materiaal, geen steen.

6) Trapgat: een muur loopt er langs en ik moet de hoogte in. Op welke manier kun je dan het slimste een gipsplaat bevestigen zonder in het trapgat te vallen ? Ik kan er geen balken en OSB op leggen oid omdat de muur strak tegen de trap zit.

Dank !

IMG_3477.jpeg
IMG_3478.jpeg
IMG_3479.jpeg
IMG_3480.jpeg
IMG_3481.jpeg
IMG_3482.jpeg
IMG_3483.jpeg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je hebt al een prima plan.

Frettie schreef:
Tempex is dampdicht maar gelukkig is 2 cm niet erg dik.
EPS is niet dampdicht.

Frettie schreef:
Als isolatie dacht ik aan afdichten/kitten van de kier bij de muur met de buren en alles aftapen.
Als dit bedoeld is voor de luchtdichting, dan kan beter aan de binnenzijde. Er komt toch klimaatfolie, dus die rondom aftapen verzorgt ook de luchtdichting.

1) Rachel van 22x50 is meestal voldoende. Eventueel naar 25x50 als de h.o.h. maat van de gordingen te groot is.

2) De kier boven het spant volproppen met glaswol. In het profiel ook glaswol (als het wordt afgetimmerd). Ik zou zelf trouwens geen glaswol gebruiken maar een biobased isolatiemateriaal. Veel beter voor je gezondheid en je hebt er in de zomer ook profijt van dat het minder snel warm wordt op zolder.

3) Spant aftimmeren is alleen maar voor het zicht, dus niet noodzakelijk. Je kan er klossen in zetten en/of rachels er tegenaan en er gipsplaten of fermacell tegenaan schroeven. Fermacell mag gelijmd worden op staal of zelfs rechtstreeks tegen staal aangeschoten worden.

4) Wand tegen één zijde van het staal aanzetten scheelt aftimmeren aan die kant. 4m hoog is prima te doen met 2x3tjes. Eventueel 2x4tjes voor extra stevigheid. Uiteraard tegen het staal aan vastzetten. Dit kan bv. met zelftappers.

5) Rachels gewoon tegen de muur aan vastzetten, bv. met slagpluggen.

6) In het trapgat kan je wellicht een tijdelijk platform maken, evt. met een luik zodat je er nog doorheen kunt. Op dat platform kan je de klustrap zetten. Kies uiteraard een oplossing die écht veilig is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu