Magneetschakelaar voor verlichting.

Ambidexterity

  • #1
Ik zit met het punt dat mijn lichtschakelaar na ±4 jaar moet vervangen omdat er te veel lichtbakken zijn aangesloten.
Tijdens de bouw is daar niet goed over nagedacht om er kleinere groepjes van te maken denk ik.
Vandaag hoorde ik dat de schakelaars eigenlijk niet 16ampere kunnen schakelen en dat ze er te licht voor zijn, hoe ver dit mag kloppen weet ik niet.
Echter werd me verteld dat ik ook een relais (ik neem aan hetzelfde als een magneetschakelaar) in de kast kan plaatsen, met een zwak stroompje kan ik deze schakelen en de relais schakelt dan het vermogen.
Klopt dit, heb ik het goed begrepen?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Ongeveer wel.
Een magneetschakelaar is in principe ook een relais en omgekeerd.

Meestal spreek je over een magneetschakelaar als je grotere stromen moet schakelen of meerdere fasen.
Bij een relais wordt meestal een hulprelais bedoeld die een stuk kleiner of soms heel klein zijn.

In dit geval kun je het beste een nieuwe schakelaar plaatsen, gewoon hetzelfde type en die laat je
een magneetschakelaar inschakelen. Die magneetschakelaar schakelt dan weer de verlichting in.
Eventueel kun je de verlichtingsgroepen verdelen over de 3 of 4 maak contacten van de magneetschakelaar.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Even afhankelijk van de manier van uitbedraden kan je er ook een tijdrelais tussen zetten zodat niet alles tegelijk inschakeld
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity en Kaajee

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Een standaard lichtschakelaar is geschikt om 10A te schakelen (mits het een mooie zuiver ohmse belasting is, je lichtbakken zijn dat ongetwijfeld niet...). Maar er worden ook schakelaars verkocht geschikt voor 16A (daarbij geldt uiteraard hetzelfde).

Als er nu een standaard 10A exemplaar was gemonteerd en deze 4 jaar mee ging dan is het misschien voldoende om een 16A exemplaar te plaatsen?
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Wellicht een optie om het vermogen van de lichtbakken ook te gaan verlagen?
Zitten er nog oude 56W TL buizen in dan zijn die prima te vervangen door LED buizen van goed 20W zonder dat je minder licht krijgt of een andere kleur licht.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity en Jackd

Ambidexterity

  • #6
Bedankt voor jullie reacties.

De lichtschakelaars zijn ook standaard schakelaars en zover ik het nu begrijpt zijn ze ook 10 ampère.
Wel slecht dat tijdens de bouw voor deze schakelaars is gekozen met zoveel TL armaturen op 1 schakelaar, maar goed daar doen we niks meer aan.
Wat betreft de TL buizen, deze heb ik 4 jaar gelden allemaal vervangen voor LED buizen van 4000K

Ik heb zojuist een magneetschakelaar gevonden 250V / 25A met 1 maak en 1 verbreek (85010012) voor €11,12 inclusief BTW.
Deze ga ik maandag bestellen met nog wat andere dingetjes en dan ga ik kijken hoe dit uit gaat pakken.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Maar met 10 ampere en 230v kun je dus 2300w sturen
2300W gedeeld door 20 (wat een LED buis verbruikt) is 115 LED lampen.
Ten eerste wie heeft er nu 115 LED lampen?
Maar ook 115 keer met een gemiddelde opbrengst van 2200 lumen dus is een kwart miljoen lumen bij elkaar. Normaal heb je zo'n 300 lumen nodig per m2 dus daar kun je een machinewerkplaats van 100m x 80m mee verlichten.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #8
Wij hebben geen 115 LED lampen hangen in een hal, maar de hal war nu de schakelaar kapot was hebben we er inderdaad wel veel bij elkaar hangen, dit is geen luxe, maar in die hal plakken, wrappen we auto's.
Goed licht is dan wel een pré.
Ondanks we geen 115 lampen hebben gaan de schakelaars toch stuk helaas, de schakelaars zijn van een goed merk.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Led lampen hebben (als ik het zo snel opzoek) een hele korte maar wel hoge inschakelstroom.
Het totale vermogen van de lampen zegt niet zoveel over de stroomsterkte die geschakeld wordt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Ledarmaturen hebben een belachelijk hoge piekstroom bij inschakelen.
Vaak word er bij led ook aangegeven hoeveel armaturen je tegelijk kan schakelen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
Daarom, neem een magneetschakelaar met 3 of 4 maak contacten en verdeel daarover de verlichting.
 

Ambidexterity

  • #12
Dus begrijp ik het goed dat eerst de schakelaar kapot ging door de hoeveelheid TL lampen en nu ik LED buizen hebt geplaatst door de hoge piekstroom?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Dat zou maar zo kunnen ja.

Wij schakelden die werkplaatsen ook dmv meerder relaissen om de schakelaar te sparen.

Of met een dubbelpolige schakelaar, en dan beide contacten in serie, dat geeft een snellere verbreking van het contact en daar blijven ze vaak ook beter van.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Voor bedrijfsmatige doeleinden zou je gewoon moeten investeren in een goed en veilig systeem. Kun je niet een paar groepen bijplaatsen en de verlichting evenredig verdelen?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #15
Ambidexterity schreef:
Wij hebben geen 115 LED lampen hangen in een hal, maar de hal war nu de schakelaar kapot was hebben we er inderdaad wel veel bij elkaar hangen, dit is geen luxe, maar in die hal plakken, wrappen we auto's.
Goed licht is dan wel een pré.
Dan heb je ook meer licht nodig en kom je meestal rond de 1000 lumen perm2 en idd. hebben sommige led lampen vrij hoge inschakelstromen.
Maar goed om te weten dat je auto kunt wrappen. :wink:
 

Ambidexterity

  • #16
@Walker, een veilig en goed systeem moet overal denk ik.
Mijn moeder gaat verhuizen naar een senior woning, ik ben daar bezig om alles op te knappen, ik kom flexibel draad tegen van de centrale verdeel doos naar een stopcontact. (even over veiligheid gesproken)
Een paar groepen bijplaatsen en evenredig verdelen is natuurlijk een goede manier, maar ik zit te denken over een combinatie daar van.
Dus een magneetschakelaar met 3 of 4 maak punten zoals @Ronny schrijft in post #11
Betekend dat ik een aantal nieuwe kabels moet gaan trekken en daar heb ik nu geen tijd voor en we gaan nu de drukke tijd in.
Dit is een klus voor begin volgende jaar, tot die tijd ga ik het oplossen met een magneetschakelaar met 1 maak punt, ding kost ex de BTW net geen €10,-

@Gerrit B, veel licht is inderdaad belangrijk en daarom ook 4000K, zo kunnen we de kleuren ook goed waarheidsgetrouw zien. Oke, het is geen daglicht lamp (ik dacht 5000K), maar dat is geen fijn licht om mee te werken. Ander punt is dat gewone TL buizen na een loop van tijd een gele gloed krijgen.
Van die hoge inschakelstroom was ik niet van op de hoogte, duidelijk dat er gewerkt moet worden met een magneetschakelaar.

Wat betreft het carwrappen, dat is voor mijzelf wel lang geleden dat ik dat hebt gedaan, maar mijn collega's die doen dat, ook het tinten van ramen en meer dan dat, mooi vak.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #17
4000K (maanlichtwit) noemen ze ook wel kantoor wit. Voor echt goed kleuren te kunnen zien moet je naar een hogere lichtkleur en daglicht (ook wel vol spectrum genoemd) zit meestal rond de 5500 Kelvin.
4000K wordt door velen al als kil licht ervaren (terwijl het menselijk oog daar het meest gevoelig voor is) nog hoger wordt door velen idd. als onprettig licht ervaren terwijl je daar wel het beste de kleuren bij kunt zien.

Zoon zit te twijfelen om zijn auto (oude Daihatsu Charade uit 1994) te laten wrappen of te laten dippen nadat alle roestplekken zijn weggewerkt/dichtgelast.

Vooral de LED van de 1e uren kennen deze hoge startstromen. De latere LED van de betere merken heeft dat al veel minder.
Ik heb een hal verlicht met 100W LED lightbay's en 32 in 1 keer aanzetten gaat probleemloos (3200W) met aan aanloopstroom van 15,3A de andere groep met 34 stuks liet de aardlek regelmatig uitvallen met een aanloopstroom van 16,2A. In die string is een opkomend vertraagd relais gezet zodat bij het aanzetten eerst 15 lampen aangaan en 3 sec later gaan de overige 19 aan.
Voor het schakelen zijn wel 20A inbouwschakelaars gekozen en die waren met goed 24 euro helemaal niet zoveel duurder dan gewoon schakelmateriaal.
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #18
TL heeft ook een hoge inschakelstroom.

Een paar vertragers / tijdrelais inbouwen is al genoemd, met een beetje geluk kan dat op een plek waar de nodige draden al liggen.
Die vertraging kan zo klein zijn dat je er nauwelijks wat van merkt.

Groepen bijplaatsen is overdreven. Ik ga ervan uit dat je nu B16 automaten hebt, de piekstroom is zo kort dat die er nauwelijks wat van merken. Hoog maar heel kort, dus nauwelijks energie.

Als je toch draden gaat trekken, maak dan gewoon meerdere schakelaars naast elkaar, 2 is waarschijnlijk al genoeg, maar 4 kan waarschijnlijk ook door de buizen die er al liggen. (als je buizen hebt en geen kabels)
Ook handig bij en het scheelt energie als je een keer wat wilt doen waarbij je minder licht nodig hebt.
 

Ambidexterity

  • #19
@Gerrit B, maanlicht wit, die is nieuw voor mij. 4000K doet het al erg goed voor de meeste situaties, In onze Pantone waaiers op de laatste bladzijde staan 2 kleur vlakjes die nagenoeg het zelfde zijn bij 4000K, bij 5500K zijn ze exact hetzelfde, zo kan je testen of het licht goed is. Als de kleur echt heel belangrijk is, dan hebben wij ook een daglicht lamp staan.
De LED buizen zijn van het betere merk, we hebben daar bewust voor gekozen en zijn ±4 jaren oud, niet helemaal van het eerste uur denk ik.

Wat betreft het wrappen, meeste mensen schrikken van de prijs, de folie is erg prijzig en het is veel werk.
Er zijn 2 manieren, sneller en goedkoper met overlappingen of duurder uit een stuk, daar moet je erg goed naar kijken in die markt.
Dan is de folie erg dun en verraad alle oneffenheden wat er onder zit. Het plakken op onbehandeld staal is mogelijk, maar is voor korte duur en niet raadzaam.
En dan de garantie op de folie, de garantie is 7 tot 8 jaar, afhankelijk van het merk. Na 7 of 8 jaar val de folie er niet vanaf, maar de garantie betreft de lijmlaag, de lijm hard uit en is na 7/8 jaar steeds moeilijker te verwijderen. Ik heb wel eens een auto total los zien gaan waar de folie 15 jaar op zat, het was niet meer te verwijderen. Eigenlijk moet je dus 1x per 7/8 jaar het opnieuw doen.

@Jackd, meerder licht groepen is eigenlijk al een aantal jaren de wens, even weer in de groep gooien.
De automaten zijn inderdaad B16 en we hebben buizen met kabels daar in getrokken. Deze lopen op de muur en plafond, op de kantoren is het weg gewerkt, dus daar is het wel buizen met getrokken draad.

Even nog een voor de zekerheid vraag.
Magneetschakelaar 1 maak en 1 verbreek, daar wordt nog mee bedoeld dat dit aan en uit te zetten is?
Want ik zie ook 1 maak en 0 verbreek, hoe moet ik dat begrijpen?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
maak: in rust maakt het relais geen contact: de lampen staan uit.
verbreek: in rust maakt het relais wel contact: de lampen staan aan.

In jouw geval heb je alleen een maak relais nodig.

Waarom zou je meerdere lichtgroepen willen?
Eigenlijk alleen nuttig als er nu één vaak uitvalt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu