Led inbouwspots blijven beetje licht geven

Nsa2003

  • #1
Beste klussers,

Vanavond heb ik 1.5W 230V led inbouwspots geplaatst.
Op zich werkt alles goed, op een ding na. Als ik de schakelaar uitzet blijven de leds nog een klein beetje licht geven. Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?
Heb tevens al meerdere schakelaars geprobeerd.

Alvast bedankt,
Marco
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt denk ik een vrij lange leiding aan de schakeldraad zitten, en die vangt capitief spanning van andere leidingen op.

Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij TL buizen, wanneer de aansluitingen op de kroonsteen dan onderling verwisseld worden (nul en fase dus) is het vaak over.

Zou je hierbij dus ook kunnen proberen, nul en schakeldraad verwisselen op de aansluiting van het transformator-unit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Stekker omdraaien.
Of de aansluitingen van de spot omdraaien.
 

Nsa2003

  • #4
Het omdraaien van de draden heb ik geprobeerd maar het helpt niet. De schakeldraad is inderdaad wel vrij lang (~5 m) zoals "klusidee kees" aan geeft.

Kan het zijn dat er toch iets van een kleine spanning in de draden blijft zitten waardoor deze leds toch heel "zacht" blijven branden?

Grt,
Marco
 

Chathanky

  • #5
De mogelijkheid is dat de draden van de spots beinvloed worden door inductie stroom, dit gebeurt als er meerdere leidingen parallel langs elkaar lopen. De geringe stroom is voor leds voldoende om iets op te lichten.

Dit zal voor de meter nauwelijks te registreren zijn.
 

Nsa2003

  • #6
Heb nog even alles geprobeerd en het is inderdaad inductie stroom die dit fenomeen veroorzaakt.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen??
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Haal de schakeldraad eerst eens los in de schakelaar.
Is het effect dan weg dan kan je overwegen om eens een andere schakelaar te proberen.
Anders dubbelpolig schakelen.
 

Nsa2003

  • #8
Heb ik reeds geprobeerd, maar probleem gaat niet weg met het los halen van de schakeldraad in de schakelaar.

Wat bedoelt u precies met dubbelpolig schakelen?

Is het ook mogelijk om de draad naar de led "in te pakken" of om een aarde draad mee te laten lopen en die mee aan te sluiten bij de nul? Of schakeldraad?
 

Fiesiekus

  • #9
Neen, neen, driewerf neen! U kunt wel een YMvKas kabel gebruiken en de buitenmantel aarden. Maar eerst dubbelpolig schakelen; dat is een schakelaar die zowel de nul als de fase (naar schakeldraad) onderbreekt.
 

Nsa2003

  • #10
Ok dubbelpolig schakelen wordt het dank je wel.

Kan ik zo'n dubbelpolige schakelaar bij de wel bekende doe-het-zelf zaken vinden of moet ik bij een iets wat gerenomeerdere electrozaak aankloppen?
 

Fiesiekus

  • #11
Bij de zaak die op fietsafstand ligt. :lol:

Maar zonder gekheid: beide zullen een dergelijke schakelaar in de schappen hebben liggen. Overigens betwijfel ik het effect want als u zowel nul als fase (schakeldraad) loshaalt, is het effect niet verdwenen? Dat duidt toch op een inductief effect.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Bij inductie heb je een gesloten circuit nodig, een enkelpolige schakelaar zal het circuit zodanig doorbreken dat er geen enkele inductie meer kan zijn.

Het is dus GEEN inductie maar een capaciteit die dit fenomeen voor zijn rekening neemt.
Een capaciteit (condensator) bestaat uit 2 geleiders gescheiden door een dielectricum(isolator).
Het elektrisch veld tussen deze 2 geleiders vervoert een hele kleine lading.
Het veld van een spannings voerend geleider drukt of de elektronen uit de naast liggende geleider weg of trekt ze aan. dit geeft dus een hele kleine spanning in die geleider.

Dit is dus ook de reden dat bij een geopende schakelaar soms een spanningzoeker op het lichtpunt toch oplicht.
 

Fiesiekus

  • #13
Dat klinkt logisch, dat er een capacitatieve spanning wordt opgewekt maar heeft een capacitatief circuit dan geen gesloten kring nodig om een stroompje te laten vloeien?

En dan ben ik bang dat een afgeschermde kabel, bij capacitatieve koppeling, ook geen verbetering geeft.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Nee een deel van het circuit word gesloten door het electrisch veld.

Als er een spanningsvoerende geleider door de kabel voert dan helpt het idd niets.
Je moet dus alleen de nul en de geschakelde draad door de kabel hebben lopen zodra de fase er ook in ligt kan je makkelijk een zelfde effect krijgen.
 

Fiesiekus

  • #15
Ik neem toch aan dat er i.h.a geen fase naar een lichtpunt wordt gevoerd, tenzij het een centraaldoos betreft? Als dat het geval is komt er dus een aparte kabel voor nul + schakeldraad en een evenuele aparte leiding voor de fase?
 

Intersloop

  • #16
Voor je geld uitgeeft aan een dubbelpolige schakelaar haal eerst de schakeldraad van de schakelaar af (of dubbelcheck of hij echt uit verbreekt) en de nul uit de lasdop in de lasdoos.
Dan zie je meteen of de oplossing van een dubbelpolige schakelaar werkt.

Een andere oplossing is een hoogohmige weerstand in de kroonsteen bij de ledspot. Deze zorgt voor de ontlading van de capaciteit.
Als de spanning niet meetbaar is blijft de grote van de weerstand een beetje gokken maar als deze na 10 min plaatsing niet meer als handwarm word zou dit geen gekke dingen moeten opleveren.

Het blijft een raar verhaal en denk ook meer aan lading in het circuit dat de 230 omzet naar een werkbare spanning voor de leds. Maar dan zou de leds na zo'n 15 min toch echt gedoofd moeten zijn.
 

Fiesiekus

  • #17
Gaat het nu om de 230 volt draden die naar de trafo gaan of om de laagspanningsdraden die van trafo naar LED's gaan. Ik zie door de draden de stroom niet meer....
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Vanavond heb ik 1.5W 230V led inbouwspots geplaatst.
De omvormer is een simpele schakeling van een condensator 2 weerstandjes en een diode.Dit is ook meteen de reden dat het zich niet laat dimmen.
De diode/ condensator /led schakeling heeft een heel grappig neven effect het is nl. een Cascade schakeling welke spanning kan vermeerderen.

Een led heeft een brandspanning tussen de 1,3 en 5,6v afhankelijk van de kleur.
Witte leds beginnen op te lichten bij 0,8v en branden op volle kracht bij 3,2v.
In theory is dus 0,4v capacitief voldoende om de led te doen oplichten.

Een weerstand op de kroonsteen is een zeer slechte oplossing.en al helemaal om af te gaan op warmte ontwikkeling in de weerstand.
Een standaard weerstand kan niet op 230v deze slaat door de isolatie is hier totaal niet geschikt voor je zal iig 2 weerstanden in serie moeten zetten willen ze niet doorslaan.

Volgens de nen1010 moet de isolatie weerstand tussen fase en nul 2 Mohm zijn dit geld natuurlijk niet voor de verbruiker.
Nu kan je een weerstand nemen van 2 Mohm op 1/2 Watt.
Volgens de Nen voldoe je aan de isolatie eis.
Het is nogsteeds even opletten met de maximale brugspanning veiliger is 2 van 1 Mohm in serie en daaroverheen een krimpkous ter isolatie.
De weerstand is zo hoog dat je binnen de normen blijft, tegelijk zal er dan nauwlijks een stroom kunnen gaan lopen.
Omdat er een capacitieve lading is is de stroom heel laag maar de weerstand zal deze prima kunnen afvoeren waardoor de Cascade schakeling te weinig krijgt om op te starten.

Het blijft wel een echt lapmiddel ik zou zelf gaan voor dubbelpolig schakelen.
 

Chathanky

  • #19
The headhunter schreef:
Bij inductie heb je een gesloten circuit nodig, een enkelpolige schakelaar zal het circuit zodanig doorbreken dat er geen enkele inductie meer kan zijn.

Het is dus GEEN inductie maar een capaciteit die dit fenomeen voor zijn rekening neemt.
Een capaciteit(condensator) bestaat uit 2 geleiders gescheiden door een dielectricum(isolator).
Het elektrisch veld tussen deze 2 geleiders vervoert een hele kleine lading.
Het veld van een spannings voerend geleider drukt of de elektronen uit de naast liggende geleider weg of trekt ze aan. dit geeft dus een hele kleine spanning in die geleider.

Dit is dus ook de reden dat bij een geopende schakelaar soms een spanningzoeker op het lichtpunt toch oplicht.
Inductie spanning is het tegengestelde van een capacitieve spanning.
Je kunt dit fenomeen vergelijken met een trafo dit zijn ook twee gescheiden koper geleiders die elkaar zonder contact beinvloeden. Een trafo is hier voor gemaakt en door z'n weekijzeren kern en bouw gemaakt om hiervan optimaal te profiteren twee lans elkaar liggende aders waarvan er een belast wordt zal de andere ader beinvloeden en ook een spanning opwekken. Vandaar dat die mooie spanningszoeker onbetrouwbaar kan zijn en oplichten op eenader die aan 1 zijde vrij ligt. zo kan de nul oplichten met een spanningszoeker terwijl die geen spanning voert.

Capacitieve lading van bijv. een kabel is heel kort en komt voor als de komplete kabel wordt afgeschakeld. (beide kanten) Er zal bij een lange kabel dan een lading blijven staan die bij contact van de aders meteen verdwijnt of als er een verbruiker achter aangesloten blijft zitten.
De grote van de lading hangt dan af van de lengte van de kabel en het afschakelmoment van de wisselspanning. Bij gelijkspanning heb je altijd dezelfde lading bij gelijke lengte.

Het is dus een inductieve spanning in dit geval. Anders blijft de lamp slechts kort nabranden na uitschakelen en dit heb ik niet uit de vraag vernomen.

Een condensator van de goede waarde kan de inductie te niet doen en die zou er tussen kunnen maar het beste is gewoon een dubbelpolige schakelaar.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Een trafo waarvan 1 kant loshangt laat geen stroom lopen Chathanky.

Jij bedoelt dat de fase draad een spanning induceerd in de schakeldraad dat kan maar.....
Dan moet er wel een gesloten circuit zijn anders gaat er geen stroom lopen.

Dat is anders bij een capaciteit het electrisch veld lijkt de energie door te geven

Een condensator laat schijnbaar spanning door.
De lading die lijkt door gelaten te worden is afhankelijk van de grote van de tegenover elkaar geplaatste plaat oppervlak.

Inductie kan ook alleen ontstaan als er een stroom loopt.

Het is capacitieve koppeling tussen de geleiders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu