Is mijn meterkast al geschikt voor 3 fasen?

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #21
Mijn reactie was meer bedoeld richting Impie zijn situatie. Vaak tref je ze zo aan zoals bij Impie maar dat is niet juist inderdaad.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #22
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet zo wakker kan liggen van 25+16=41A theoretisch. In zeldzame gevallen zul je een component wellicht 2,5% kunnen overbelasten, tja. Hordes 32A contactdozen zijn met 35A smeltpatronen beveiligd bij gebrek aan beter en daar hoorde je nooit iemand over. Maar in theorie klopt het inderdaad niet.

Het is niet gezegd dat dit probleem bij @Impie speelt, daarvoor moeten we nog zien wat er in die linker behuizing zit. Misschien zit daar maar één 16A groep in, veel succes om iets te overbelasten met maximaal 16A afname.

Bij zwaardere hoofdzekeringen wordt het natuurlijk al snel een kwalijker verhaal.

In een 3x25A installatie met een 3-fasen omvormer kun je een behoorlijke hoeveelheid panelen neer leggen zonder tegen beperkingen aan te lopen. Zet er een 13A automaat in en je kunt bijna 9000Wp kwijt zonder bezwaren.
 
Laatst bewerkt:

VinnieTerranova

  • #23
Ik heb inmiddels materialen in huis voor het herindelen van de kast. Ik wil het als volgt doen:

- Vanaf hoofdschakelaar met flex twin draden 6mm2 naar alamat en als
- De nul vanaf hoofdschakelaar naar verdeelblokje (4-voudig) en dan naar alamat en als
- Vanaf als naar de 1e automaat in de desbetreffende groep en de overige automaten in die groep aansluiten met kamrail 4-voudig vanaf de 1e automaat.

Is dit een goed schema of mis ik iets?

aansluitschema.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #24
Ik mis de bestaande 4-polige aardlekautomaat (laadpaal?) hier wel?
 

VinnieTerranova

  • #25
Goed punt, die heb ik even over het hoofd gezien. Nadeel van snel feedback willen... maar nu ik daarover nadenk. Wat zou daar de beste verbindingsoptie voor zijn? Deze is overigens nu maar op 1 fase aangesloten, omdat de auto geen 3 fase laden ondersteunt.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #26
Mooiste is natuurlijk om ook voor L1 t/m L3 blokjes te gebruiken onderin de kast.

Je zou ook met dubbele adereindhulzen kunnen doorlussen vanaf de onderkant van de andere krachtgroep.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: VinnieTerranova

VinnieTerranova

  • #27
Ja precies. Bijvoorbeeld de L3 van de krachtgroep doorlussen naar de laadpaal automaat, bedoel je dan? Ik noem even L3 ivm lastverdeling.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #28
Ik nam aan dat je ook die groep meteen op 3 fasen wilde aansluiten.

Alle drie doorlussen dus.
 

VinnieTerranova

  • #29
Dat gaat dus niet, want de auto kan maar met 1 fase overweg.. de laadpaal zelf kan wel met 3 fase werken. Zal eens uitzoeken of ie dan zelf 2 fasen afschakelt (Lolo)
 

VinnieTerranova

  • #30
Even een foto opgezocht: de paal is nu zelf zo bedraad. Dus alle fasen zijn intern wel aangesloten, maar in de groepenkast maar 1 fase dus.
A26EA09E-F5D9-4CBF-84E2-A82E9D870323.jpeg
 

VinnieTerranova

  • #31
Twee van de 3 fasen hangen los in de meterkast en zijn dus niet aangesloten (niet mijn werk overigens)
FB04589D-F6FF-44C5-A29E-E8B2DAF6A88A.jpeg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #32
Ook met een laadpaal welke op 3 fasen is aangesloten kun je jouw 1-fase auto laden. Alleen heb je meestal geen controle welke fase dit is.

Als je nu toch alles opnieuw bedraad dan zou ik het zeker meteen op 3 fasen aansluiten.
 

VinnieTerranova

  • #33
Ja, goed punt. Neem ik meteen maar mee. Dan ontkom ik denk ik niet aan een 4-tal verdeelblokjes in de kast om alles netjes aan te sluiten? L1, L2, L3 en N.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #34
Dat is wel de fraaiste oplossing.
 
  • Like
Waarderingen: VinnieTerranova

VinnieTerranova

  • #35
Nog tips voor een specifiek type? Of gewoon zo’n standaard metalen blokje
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #36
Die dingen zijn merkspecifiek, dat moet je dus bij de fabrikant van de kast zoeken.

wqU3Mse.jpg


Zit er niet standaard zoiets in bij jou toevallig?
 

VinnieTerranova

  • #37
:O nou je het zo zegt… volgens mij zit dat idd al in mijn kast.. Zal morgen eens kijken. Dank weer! Ik doe normaal nooit iets met de groepenkast dus de parate kennis is soms wat verder weg haha
 

VinnieTerranova

  • #38
Helaas, vermoedelijk heeft de installateur die destijds in zn kist gestopt..

maar deze blokjes voor in de kast zullen wel los te krijgen zijn vermoed ik?
1D10383C-A895-49CC-9DA8-09CDAAF7DAD2.jpeg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #39
Klopt, dat is fabrikantnummer 1015009 (2 stuks nodig).

Alleen deze passen precies in die uitsparing. Een ander merk/type kun je dus niet zomaar gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: VinnieTerranova

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu