Helpt isolatie boven gipsplafond leggen?

Trac

  • #1
Vraag afgesplitst van ander topic - mod

Ik heb ongeveer dezelfde situatie op de vliering als op de foto in de startpost. Echter is bij mij de balkafstand kleiner (helaas geen 2 tussenafstanden hetzelfde...) en liggen hierop platen underlayement, zodat de vliering beloopbaar is voor als het nodig is.

De underlayement platen kan ik verwijderen en dan liggen de balken van 100mm hoog in het zicht en kijk ik van boven op de gipsplaten v/d slaapkamers.

Ik wil graag de vliering isoleren en zit te denken aan glas- of steenwol van 90mm dik, zodat er nog 10mm lucht overblijft boven de isolatie (en de underlayement).
Ook bij mij lopen er nog electra-leidingen over de gipsplaten die bij het isoleren in de wol komen te liggen.
Het luik om op de vliering te komen wordt geïsoleerd.

Tenzij ik alle gipsplaten v/d plafonds af trek, ga ik dus geen doorlopend dampscherm krijgen.

Heeft het nog zin om de glas/steenwol stroken die ik tussen de balken kan leggen te voorzien met een dampremmende alu laag, zoals de bekende merken kunnen leveren?

1.JPG



gr. Bram
 
Laatst bewerkt:

Trac

  • #2
Verwijzing naar vergelijkbaar topic: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/isolatie-boven-gipsplafond-leggen.116755/

Balkafstand op de foto is ca. 52 - 58cm. Dit verschilt per tussenafstand van alle balken, die de constructie voor de vliering vormen.
Op de voorgrond de underlayement platen.
Boven de vliering is het dak dus ongeïsoleerd en is er een tochtstroom aanwezig.

gr. Bram
 
Laatst bewerkt:

Charel

  • #3
Twee ongeveer dezelfde situaties en vragen.
Ongebruikte zolder en een reeds afgewerkt plafond.
Je kan de ruimte tussen de balken volledig opvullen met isolatie zonder gebruik van een dampscherm zolang de koude kant van de isolatie maar een stuk meer dampopen is dan de warme kant.
Waar er totaal geen loopvloer wordt voorzien is het zelfs extreem dampopen, er is niets waarop condensatie kan ontstaan.
Daar waar wel een loopvloer met platen wordt herplaatst zou ik die platen in stroken van bijvoorbeeld 30 cm verzagen om ze met open voegjes terug te plaatsen. Op die manier is ook daar de koude kant meer dampopen dan de warme kant.
Het heeft geen zin om isolatie met dampremmende alu laag te gebruiken
 
  • Like
Waarderingen: Trac

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Charel schreef:
Waar er totaal geen loopvloer wordt voorzien is het zelfs extreem dampopen, er is niets waarop condensatie kan ontstaan.
Behalve op de isolatie zelf.... Het vocht zakt door de isolatie en zorgt voor kringen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
90 mm minerale wol is tegenwoordig nogal matig te noemen. Er is ruimte dus waarom geen 20 cm? (of zelfs 30cm)

Je kan prima een dampscherm leggen op de latten en over de balken. Niet perse voor het vocht, maar om luchtdicht te werken.
 
  • Like
Waarderingen: Trac

Charel

  • #6
@Walker
Bij onbedekte naakte isolatie op de zoldervloer is de dampopenheid van de isolatie zo volledig dat er geen kans is tot condensatie, de waterdamp gaat er onmiddellijk doorheen om zich te verspreiden in de zolderruimte.
Het is volgens mij pas als die doorgang verhinderd wordt dat er op die plaats condensatie kan worden gevormd.
 

Charel

  • #7
Jackd schreef:
Je kan prima een dampscherm leggen op de latten en over de balken. Niet perse voor het vocht, maar om luchtdicht te werken.
Op de latten is geen probleem maar over de balken heen is dat volgens mij wel.
Dat dampscherm komt dan bovenop die balken telkens aan de koude kant van de isolatie waardoor er daar tussen bovenkant balk en dampscherm condensatie kan optreden. De vochtige warme binnenlucht kan immers langs de zijkanten der balken doordringen tot aan het koude dampscherm dat er bovenop ligt. Het daar condenserende vocht kan vervolgens nog moeilijk terug uitdrogen waardoor de bovenkant der balken langdurig vochtig kunnen blijven.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Walker schreef:
Behalve op de isolatie zelf.... Het vocht zakt door de isolatie en zorgt voor kringen.
Als jij die ervaring hebt zou dat een signaal kunnen zijn om boven de isolatie beter te ventileren.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
Er wordt geadviseerd om de isolatie zonder dampscherm te plaatsen. Dat is gevaarlijk als je niet weet waar het dauwpunt van de constructie ligt icm isolatie welke luchtdoorlatend is. Dan helpt ventileren boven de isolatie ook niet.
 
  • Like
Waarderingen: Trac

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Walker schreef:
Er wordt geadviseerd om de isolatie zonder dampscherm te plaatsen
Is dat hier op het forum of heb je dat gevonden op het internet.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
@Wgb

Charel schreef:
Ongebruikte zolder en een reeds afgewerkt plafond.
Je kan de ruimte tussen de balken volledig opvullen met isolatie zonder gebruik van een dampscherm zolang de koude kant van de isolatie maar een stuk meer dampopen is dan de warme kant.
terwijl Joost de Vree het volgende zegt:

dampopen bouwen


Ook: dampregulerend bouwen, dampdiffusie open bouwen. Bij dampopen bouwen is het buitenste materiaal meer dampopen dan het binnenste materiaal van het bouwdeel (meestal dak of gevel). Daardoor is de buitenwand wind- en luchtdicht, terwijl de relatieve luchtvochtigheid in de constructie gereguleerd wordt zonder dat de isolatiewaarden negatief beïnvloed worden.

Vooral met de huidige luchtdichte bouwmethoden geldt, naast o.m. mechanische ventilatie: damp die om wat voor reden dan ook in de constructie aanwezig is, kan door dampopen bouwen uit de constructie verdwijnen, in ieder geval naar de buitenzijde.

Om vocht in de constructie of isolatie te voorkomen is het belangrijk:
- dat er geen of nauwelijks vocht in de constructie komt (bijvoorbeeld door goed op de bouwfysica te letten en door een dampscherm aan de warme zijde van de constructie te plaatsen)
 

Charel

  • #12
@Walker
Joost De Vree heeft gelijk. Wat ik schreef is daarmee niet in strijd.
Het is wel te zien wat je onder een dampscherm verstaat. Een damprem zou een juistere benaming zijn.
Waar het vooral op aan komt is dat eventuele waterdamp onderaan wordt afgeremd en bovenaan vrijuit kan verdampen. Ten opzichte van niets aan de buitenkant is een gipsplafond aan de binnenkant al voldoende dampremmend. Er kan meer damp langs boven ontsnappen dan er langs onder bij kan komen.
Voorts mag je deze situatie, waar je isoleert tussen een verwarmde en een niet verwarmde binnenruimte niet vergelijken met het isoleren tussen binnen en buiten.
 
  • Like
Waarderingen: Trac

Trac

  • #13
Dank voor de vele en nuttige reacties.

Hieronder een paar wedervragen / aanvullingen:
@ Charel: vwb het plaatsen v/d vloer met spleten, zelf dacht ik aan het monteren van een aantal van die ventilatie covers voor ronde gaten. Een aan elke kant van een balksegment bijvoorbeeld. De zolder ventileert best redelijk heb ik ervaren; het dakbeschot is ca. 90 jaar oud en prima droog. Met van die spleten meer kans op rommeltjes en stof die erin vallen en nooit meer eruit te halen zijn.
@ JackD: goed idee, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik ga eens kijken hoe het uitkomt met een vloerverhoging. In deze tijden tel je niet meer mee met 90 of 100mm isolatie :)
@ Charel: als resume van het dampopen bouwen en dampscherm. Ook cfm Joost de Vree zou er nog wel een dampremmende of dampopen folie op de balken kunnen worden geplaatst, zoals JackD zegt om nog wat 'luchtdicht' te werken, maar of dit heel veel bijdraagt tov het afwerken met underlayement weet ik niet zo goed.

Mijn gevoel zou zeggen dat met de isolatiewol op het regelwerk v/d gipsplaten en met een luchtspleet boven voordat de underlayement wordt geplaatst, er voldoende natuurlijke ventilatie en dampreguliering plaats kan vinden.

gr. Bram
 

Charel

  • #14
Bram,
Ik noemde open voegjes tussen de platen van 30 cm. Dat is misschien wat verwarrend uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk dat men die zonder tand en groef verbinding tegen elkaar zou leggen. Dat "open" voegje is dus maar iets van 1 mm of minder. Daar gaat niet veel doorvallen.
Wat je met die ventilatiecovers bedoeld weet ik niet maar ik zou de dampopenheid liefst verdelen over de ganse oppervlakte van de geheel gevulde compartimenten.
Sowieso, welke folie je met welk doel ook zou gebruiken om die over en tussen de balken heen te draperen, je riskeert hiermee altijd condensatie daar waar die telkens aan de koude kant komt.
 
  • Like
Waarderingen: Trac

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #15
Charel schreef:
Op de latten is geen probleem maar over de balken heen is dat volgens mij wel.
Dat dampscherm komt dan ...
Ja, daar heb je een goed punt. Met alleen isolatie tussen de balken kan een dampscherm op die manier inderdaad niet. De bovenkant van de balken zullen ongeveer de temperatuur van de zolder overnemen en die zal zelfs onder nul komen.
Met nog 10 cm isolatie op de balken (20cm totaal) kan het weer wel, de balken blijven dan warm en ruim boven het damppunt.

Bij het originele plan:
Verder is underlayment dampdichter dan minerale wol, dus of het vocht in de wol of tegen het underlayment condenseert maakt dan niet eens uit, dat gaat niet goed.

Gipsplaten met 3 lagen latex verf is dan wel weer behoorlijk dampdicht. Dan zit je nog met je centraaldozen e.d. maar dat is op te lossen.

Maar ja: Folie erop, balken verdikken (zodat de extra balken op de folie komen) en isoleren maar.
Ideaal de nieuwe balken haaks op de huidige, zodat de koudebrug nog kleiner is.

Of toch de punt isoleren, ook dan heb je zekerheid. (en een warme opslag)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Jackd schreef:
Gipsplaten met 3 lagen latex verf is dan wel weer behoorlijk dampdicht. Dan zit je nog met je centraaldozen e.d. maar dat is op te lossen.
Daar geloof ik nog niets van. Heb je misschien ergens van verf getallen gevonden op het internet.

Zolang boven de isolatie het vocht van of in een warmtestroom niet door een laag wordt geblokkeerd zal in die isolatie geen condens kunnen ontstaan.
De warmtestroom trekt ongehinderd door naar de koudere oppervlakken boven de isolatie en als daar de temperatuur en de luchtvochtigheid te laag zijn voor het dauwpunt zal ook daar geen condens vorming kunnen ontstaan.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #17
@Wgb dan moet je in ieder geval geen watergedragen verf te pakken hebben lijkt me.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #18
Behoorlijk dampdicht voor deze isolatie toepassing.
Ofwel: er kan minder vocht door de latex dan dat er door de underlayment weer uit gaat.
Dus de regel: van binnen dampdicht naar buiten dampopen gaat gewoon op.
latex --> gips --> wol --> underlayment --> dak

Watergedragen heeft er weinig tot niks mee te maken.

Bij buiten muurverf worden wel waardes gegeven, vaak is de verf niet dampopen genoeg om
spouwmuurisolatie toe te passen.
 

Trac

  • #19
@Charel: zie de foto voor de ventilatie covers. Ze worden volgens mij ook gebruikt bij garderobe kasten, maar ik heb ze ook gezien in houten aftimmering met een spouw erachter. Dit bracht mij op een idee om ze ook in de underlayement te zetten als extra ventilatie-opening.
Je toevoeging om de tand en groef eraf te halen is me uiteraard duidelijk.

Ze komen in meerdere diameters en uitvoeringen:

10Pcs-Ronde-Garderobe-Kast-Mesh-Gat-Rvs-Air-Vent-Louvre-Ventilatie-Cover-Gat-Dia-19mm-25.png
 

Charel

  • #20
@Trac
Oké, bedankt voor de verduidelijking, ik vermoedde al zoiets. Dat kan misschien ooit wel van pas komen.
Hier zou ik toch eerder opteren voor een dampopenheid over gans het oppervlak. Op die manier kan je ook de gehele tussenruimte vullen zodat er geen luchtstromingen over de isolatie gaan. Dat is volgens mij het grootste bezwaar met die ventilatiecovers. Daar is luchtstroming bij nodig en die maakt de isolatie dan weer minder effectief.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu