Grondkabel en UTP aanleggen naar overkapping

Grutje

  • #1
Ik wil stroom aanleggen van onze nieuwbouwwoning naar de overkapping en loop tegen een aantal vragen op. Hoop dat er hier mensen zijn die verder kunnen helpen!

De stroom is bestemd voor de overkapping die in de tuin wordt aangelegd, op zo’n 8 meter van de woning. Ik wil later de mogelijkheid hebben om 2 of 3 heaters aan te sluiten. Daarnaast heb ik in mijn achterhoofd dat je er later mogelijk nog ethernet zou willen hebben.

In eerste instantie had ik het volgende in gedachten:
  • Een mantelbuis van 40mm met daardoorheen:
    • 2 * YMVK-as 2 aderig (2,5mm2), die in de groepenkast op 2 aparte groepen uitkomen
    • Later kan hier alsnog indien nodig een utp kabel doorheen
Nu deed iemand me de volgende suggestie:
  • 1 * YMVK-as 4 aderig (2,5mm2) met in de overkapping een waterdicht groepenkastje, waarvandaan je verder kunt onderverdelen
  • Flexibele buis met UTP cat 5e (mag eigenlijk niet begrijp ik, maar werd me off the record geadviseerd door een webshop)
Nog een aantal overwegingen hierbij:
  • In mijn groepenkast heb ik nu geen ruimte meer voor een aparte groep. Het gaat om een 3 fasen meterkast met 3 aardlekschakelaars.
  • De fundering is beton met daarbovenop een zachter materiaal (volgens mij kalkzandsteen)
  • Ik wil die heaters en utp niet vanaf het begin, maar alleen als blijkt dat we er toch wel echt behoefte aan hebben. Ik heb dus geen zin om alles maximaal uit te voeren terwijl we het mogelijk niet gaan gebruiken.
  • Apart groepenkastje in overkapping klinkt als overkill en voor mijn gevoel is het veel praktischer om dat allemaal in de meterkast te houden.
  • Liever hoef ik geen gat >40mm te boren in de fundering t.b.v. de mantelbuis.
Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:
  • Wat zouden jullie me adviseren m.b.t. stroom:
    • 2 * 2 aderig (2,5mm2) (waarvan er één )
      • 1 kabel niet aansluiten en 1 kabel op een bestaande groep
      • 2 kabels aansluiten op 2 nieuwe groepen (incl uitbreiding meterkast)
    • of 1 * 4 aderig (2,5mm2)
      • Aansluiten op bestaande groep
    • Of nog iets anders
  • Is het mogelijk om 19mm flexbuis te gebruiken t.b.v. mogelijke UTP, zodat ik iig onder de bestrating door ben? Voor de grondkabels wordt er sowieso diep genoeg gegraven, dan kan deze flexbuis daarnaast.
Daarnaast nog een losse vraag: hoe kom ik vanuit de kruipruimte in de meterkast? Als ik zoek vind ik dat er door de plaat onderin de meterkast heen te boren is. Is er dan nog een logische plek waar deze 2 of 3 kabels/flexbuis door de vloer komen? Ik ben in de kruipruimte geweest (geen foto gemaakt :?:cry:) en zie dat het vanonder helemaal dichtgepurd is, werd ik niet echt wijzer van.
meterkast incl comments.png
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Een onderverdeler kun je in een normale huisinstallatie niet toepassen omdat je dan niet selectief bent. De hoofdzekering is waarschijnlijk 3x25A wat betekent dat je de kabel moet voorbeveiligen met 16a en nog maar 6a zekering mag toepassen in de onderverdeler. Dat gaat hem met heaters niet worden dan.

De beste oplossing is jouw eerste voorstel. Voldoende kabels ingraven en die in de groepenkast op een eigen groep aansluiten.

Inderdaad al wel de kabels ingraven, en er eentje aansluiten. Zolang je geen grote verbruikers hebt, kan dit ook op een bestaande groep erbij. Mocht je later meer verbruikers willen aansluiten dan kun je altijd nog de groepenkast uitbreiden maar liggen de kabels er alvast.

Grondkabels hoeven niet in mantelbuis. UTP wel maar daarvoor gebruik je dan geen flexbuis maar grijze hostalit buis omdat die tegen een stootje kan. Mocht de route die de UTP moet afleggen erg bochtig zijn, dan zou ik overwegen om toch bij aanleg al direct de kabel erin te trekken. Kost niet de wereld, komt vaak goed van pas en kan je een hoop ellende besparen als het later trekken niet lukt.

Een grotere mantelbuis ingraven heeft enkel nut als je verwacht nog extra bedrading nodig te hebben. Dit zou nog een optie kunnen zijn zodat je nu enkel 1 kabel aanlegt en later de tweede kabel erbij kunt trekken.

Jouw voorstel voor de route naar de kruipruimte lijkt me prima. Beste inderdaad van boven naar beneden boren, waarbij je wel even zeker moet stellen dat je geen andere leidingen kunt raken in de kruipruimte.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #3
Als je mantelbuis gebruikt hoef je geen ymvk-as kabel te gebruiken maar kun je ook volstaan met 3 x 2,5 kabel.
Verder geen UTP bij in de mantelbuis langs de 230V, die moet gescheiden worden aangebracht (10 cm van de 230V als er geen scheidingsschot aanwezig is) om storingen te voorkomen.
Maar 8m dat is geen onoverzienbare afstand, is dat niet draadloos op te lossen? Of wil je daar een TV oid. neer gaan zetten?
Voordeel van mantelbuis (mits deze goed is aangelegd) is wel dat als je later een kabel met meer aders nodig hebt (je wilt verlichting sturen oid.) dan trek je de ene kabel er uit en de andere er weer in.
Op 1 kabel kunt je 3800W aansluiten (ik ga veiligheidshalve altijd op 3500W zitten), wil je 3 heaters van 2000W gebruiken dan zal dat dus niet gaan en zal je meerdere groepen moeten gebruiken.

Wil je geen gaten boren van 40mm dan kun je ook tyleenslang gebruiken van bijv. 25mm daar is ook een enkele kabel in te trekken.
Voordeel van Tyleenslang is dat je deze bijna niet verkeerd aan kunt leggen doordat deze buis wat stijver is en zich niet leent voor scherpe bochten zonder te knikken.
Nadeel is de dikkere wanddikte waardoor er binnenin minder ruimte voor de kabel is en met wat water en zand wil het kabeltrekken wel eens moeilijk worden.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Je hebt ook UTP-kabel voor in de grond. Deze hebben een PE-mantel en een gelvulling en zijn waterbestendig.

Ze blijven echter wel kwetsbaar, steek er met een schop in en het is kapot... Dus het verdient wel de voorkeur om ze op de een of andere manier te beschermen.
 

Grutje

  • #5
Dank voor jullie reacties! Vraag is idd of die afstand niet dmv wifi te overbruggen is, ik was eigenlijk niet van plan om er muziek, tv of console neer te zetten. Alleen voor als je een keer aan het werk bent met de laptop oid.

Bedankt ook voor de reactie mbt die onderverdeler. Dat gaat m dan niet worden idd. Volgens mij had die man het erover dat je in dat kastje in de overkapping dan eigenlijk de uitbreiding plaatst die je anders in de meterkast zou plaatsen. Wat vonkentrekker vertelt over die zekering heeft die man niet verteld.

Naar die tyleenslang ga ik nog even kijken, maar ik neig er nu naar om alleen 2 keer een ymvk-as 2-aderig aan te leggen. Check dubbelcheck: 2-aderig is toch genoeg?

Ik ben van plan om voor die ymvk-as kabels 2 keer een gat te boren, ik neem aan dat in het gaat niet nog iets van een extra stuk flexbuis of pvc buis in moet, klopt dat?

En m.b.t. boren naar de kruipruimte: zijn die vloertjes in de meterkast in een nieuwbouwwoning niet vaak van kunststof waarop een laagje beton is gesmeerd?

Aansluiten op de meterkast ga ik trouwens niet zelf doen, gevoelsmatig moet je daar vanaf blijven.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Je kunt nu toch in principe al uitproberen of de wifi het haalt tot buiten?

De beste man vergat even dat je de kabel zelf ook moet voorbeveiligen in de groepenkast. Anders zou bij het beschadigen van de kabel direct de hoofdzekering eruit springen.

2 aderige ymvk-as is inderdaad prima. Meer aders zou je enkel gebruiken als je bijvoorbeeld een schakeldraad erbij wil hebben om vanuit binnenshuis verlichting of een pomp te schakelen.

In jouw geval zou ik ook met ymvk-as werken en niet per se een mantelbuis ingraven.

De kabel hoeft door de vloer niet in een buis, voor de netheid zou ik de rechte stukken wel in buis voeren en open bochten toepassen.

In projectbouw zitten vaak dit soort kunststof platen om de invoerbochten op zijn plaats te houden. Houten versies kom je ook tegen. Bij individuele bouw loopt het erg uiteen. Maar goed, je komt er snel genoeg achter als je gaat boren. 2 aparte gaten is inderdaad het gemakkelijkst boren.

Als je niet voldoende bekend bent met werken aan de groepenkast dan is het inderdaad wijs om er vanaf te blijven.

Zoals eerder aangegeven; mocht je in eerste instantie enkel licht verbruik hebben in de tuin (bijv. enkel wat led lampen en een radio) dan kun je eventueel aansluiten op een bestaande groep. Mocht er in jouw meterkast een lasdoos zitten die onderdeel is van een algemene groep dan zou je daar wellicht de kabel op kunnen aansluiten met lasklemmen. Dat zou je zelf even moeten bekijken of je plaats een foto van de meterkast.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
Als je toch moet graven, leg dan ook een mantelbuis aan, waar later een utp kabel doorheen past. Tyleen is daar prima voor geschikt. Je weet nooit waar het makkelijk voor is in de toekomst.
 

Grutje

  • #8
Vonken_trekker schreef:
Je kunt nu toch in principe al uitproberen of de wifi het haalt tot buiten?

De beste man vergat even dat je de kabel zelf ook moet voorbeveiligen in de groepenkast. Anders zou bij het beschadigen van de kabel direct de hoofdzekering eruit springen.

2 aderige ymvk-as is inderdaad prima. Meer aders zou je enkel gebruiken als je bijvoorbeeld een schakeldraad erbij wil hebben om vanuit binnenshuis verlichting of een pomp te schakelen.

In jouw geval zou ik ook met ymvk-as werken en niet per se een mantelbuis ingraven.
Nee. leek me ook al een beetje overkill. Die mantelbuis was voor evt toekomstige UTP, maar het lijkt me beter om dat nu te doen, of niet. Het is geen tweede huis waar eea naartoe gaat :lol:
De kabel hoeft door de vloer niet in een buis, voor de netheid zou ik de rechte stukken wel in buis voeren en open bochten toepassen.
Moet door de fundering wel een buis? Ik zou denken van niet, omdat evt vocht dan in de kruipruimte terechtkomt en niet in de spouw.
In projectbouw zitten vaak dit soort kunststof platen om de invoerbochten op zijn plaats te houden. Houten versies kom je ook tegen. Bij individuele bouw loopt het erg uiteen. Maar goed, je komt er snel genoeg achter als je gaat boren. 2 aparte gaten is inderdaad het gemakkelijkst boren.
Het viel me op dat het stuk dat ik markeerde op de foto als een goede plek, massiever aanvoelt dan de plekken in het midden. Breedte van de vloer van de meterkast is 92cm, zo breed zijn die platen volgens mij niet. Heb geen zin om door een betonvloer heen te moeten boren als dat niet nodig is.
Als je niet voldoende bekend bent met werken aan de groepenkast dan is het inderdaad wijs om er vanaf te blijven.

Zoals eerder aangegeven; mocht je in eerste instantie enkel licht verbruik hebben in de tuin (bijv. enkel wat led lampen en een radio) dan kun je eventueel aansluiten op een bestaande groep. Mocht er in jouw meterkast een lasdoos zitten die onderdeel is van een algemene groep dan zou je daar wellicht de kabel op kunnen aansluiten met lasklemmen. Dat zou je zelf even moeten bekijken of je plaats een foto van de meterkast.
Er zit een dubbele wcd op een soort lasdoos (niet opengemaakt). Maar zou ik for the time being niet een gewone stekker aan één van de ymvk-as kabels kunnen zetten (heb nog niet gecheckt wat er verder op die groep zit)? Of is dat wel heel houtje touwtje?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Door de fundering hoeft ook geen buis. Ymvk-as hoeft nergens in buis. Het is alleen netter als de kabel i n het zicht loopt om er dan wel een buis omheen te doen op de rechte stukken.

Waar je het beste kunt boren, kunnen wij weinig over zeggen. In principe maakt het niets uit, als je maar zorgt dat je geen andere leidingen raakt. Je kunt het boven de vloer meteen de kabel buigen naar de zijwand toe.

Stekker op ymvk-as is echt een no go. Een stekker hoort niet thuis in een vaste installatie. Eerst even kijken welke groep deze lasdoos is en wat er op die groep is aangesloten. Indien geschikt dan vervolgens spanning eraf, lasdoos openen, poortje uitbreken, wartel erin draaien en kabel invoeren. Dan de kabel afpellen en de aders aanstrippen. Waarschijnlijk zitten er in de lasdoos al de benodigde kleuren en zitten deze al met steekklemmen aangesloten. Hier kun je de aders dan bij steken. De mantel twist je tot een soort draad, draait hier gele tape omheen en sluit deze aan middels een lasklem voor soepele draad (klem met hendeltjes).
 

Grutje

  • #10
Top, dankjewel! Klinkt eigenlijk wel logisch, geen stekkers in de vaste installatie. Heb even goed gekeken, het is idd een lasdoos, heb nog WAGO lasklemmen liggen, alleen nog even wartels en gele tape halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #11
Heb je al gecheckt op welke groep deze lasdoos zit en wat er verder op die groep zit?

Let wel op dat de wartels groot genoeg zijn voor de ymvk-as kabel. Als je toch nog tape moet kopen, koop dan meteen de geelgroene variant dan is het helemaal goed. De aardlitze wel verbinden met een klem die soepele draad kan lassen (klem met hendeltjes). Dit alles hebben ze volgens mij bij iedere bouwmarkt.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #12
Voor thuis doeleinden volstaat volgens mij XMVKas ook.
Deze is dunner dan YMVKas.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #13
Klopt Jules, xmvk-as kan hier ook. Maar wellicht dat TS een van beide al op voorraad heeft.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #14
Dan is het inderdaad gewoon kiezen wat je op voorraad hebt.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
waarom geen randaarde ik neem aan dat die op alle groepen zit in je nieuwe huis
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #16
Wat bedoel je Boertje125?

In de grond moet je een kabel met gevlochten metalen mantel toepassen. Dit is ymvk-as of xmvk-as. Kabels met een ader voor aarde zijn niet geschikt om in de grond toe te passen.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #17
De vlechtwerk rondom een YMVKAS of XMVKAS kabel dient al als aarde, deze wordt d.m.v. een aardlitze aan beide kanten op de aarde aansluiting aangesloten,.
Dus hier (grondkabel met aardscherm) is geen aparte aardedraad nodig.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #18
Verder zal e.e.a. ongetwijfeld met randaarde worden uitgevoerd dus ik snap Boertje zijn opmerking niet...
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #19
Dat de elektra buitenshuis sowieso met aarde uitgevoerd dient te worden, even buiten kijf.
Ik denk dat Boertje het over de 2 aderige YMVKas heeft.
 

Grutje

  • #20
Vonken_trekker schreef:
Klopt Jules, xmvk-as kan hier ook. Maar wellicht dat TS een van beide al op voorraad heeft.
Goeie suggestie, nee, ik heb nog niets op voorraad :-)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu