Groepenkast van 1 fase naar 3 fase - wat moet er veranderen?

Marley

  • #1
Goedendag

In bijgevoegde foto ziet u het inwendige van mijn 1 fase groepenkast, nu zitten er al elementen in van een 3 fase kast.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat er nog moet veranderen om hem voor 3 fase geschikt te maken?
Ik zit namelijk te denken om hem om te laten bouwen naar een 3 fase systeem voor bijvoorbeeld inductie koken in de toekomst.
Als het goed is lopen er al 4 kabel naar mijn hoofdzekering.
Wat zijn nog meer voordelen om over te stappen naar een 3 fase systeem?
Nog een aansluitend vraagje, ik zie in mijn meterkast de aarde draad een betonnen bak onder de meterkast in de kruipruimte in gaan,
maar hem er niet meer uitkomen naar een aardpen bijvoorbeeld.
Het huis is van 1980/85 maakt hij dan op een andere manier aarde dan via een aardpen, bijvoorbeeld de waterleiding ?
ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Groet Maver
Groet Maver.

301E60D7-055A-49EC-9C40-496B59446B0D.jpeg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
De groepenkast is zo te zien gewoon geschikt voor 3 fasen. Je kunt dus direct de netbeheerder inschakelen om de aansluiting aan te passen.

Misschien is er nog niet goed nagedacht over de verdeling van de eindgroepen en zou je daar iets aan moeten wijzigen om te voorkomen dat je straks één van de 25A hoofdzekeringen overbelast.

Het voordeel van 3-fasen 3x25A ten opzichte van 1-fase 1x35A of 1x40A is dat je meer capaciteit hebt (3x25 is meer dan 40) en dat je 3-fasen toestellen kunt aansluiten. Als de aansluitcapaciteit nu toereikend is en je geen 3-fasen toestellen wilt aansluiten heeft het geen meerwaarde. Deze zaken kunnen natuurlijk wijzigen als je in de toekomst uitbreidingen hebt gepland.

Een ander voordeel is dat de stroom door de verdeelkast lager wordt (25A i.p.v. 35A/40A uit het net). Zeker in combinatie met de zonnepanelen is dat nuttig, want nu in de huidige situatie kan de verdeelkast (en dan met name de aardlekschakelaars) waarschijnlijk worden overbelast. Eigenlijk voldoet de kast zoals deze nu is dus niet. Wat is de maximale uitgangsstroom van de zonnepaneelinstallatie? Wanneer dat maximaal 15A is zit het wel goed met een 3x25A aansluiting en een verdeelkast geschikt voor 40A.

Die aarddraad zou aan een aardpen of aan de fundering kunnen zijn verbonden zonder dat je dat ziet (dat krijg je als je er beton op stort). Als je hier aan twijfelt, kun je het beste een installateur laten komen om de aarde door te meten.
 

Juul..

  • #3
Overigens is het een veelvoorkomende verkeerde aanname dat voor inductie koken 3-fase benodigd is. Ik ben nog nooit een 'normaal' model kookplaat tegen gekomen die niet op 1 fase (dmv een kookgroep dus eigenlijk 2x1 fase) aangesloten kan worden. Als dat je enige beweegreden is om naar 3-fase te gaan zou je dat nog eens kunnen heroverwegen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Juul.. schreef:
Ik ben nog nooit een 'normaal' model kookplaat tegen gekomen die niet op 1 fase (dmv een kookgroep dus eigenlijk 2x1 fase) aangesloten kan worden
Toch zijn die er volop. Er komen hier op het forum aan de lopende band topics voorbij met kookplaten die men op een kookgroep wil aansluiten maar die hiervoor niet geschikt zijn.

Daarentegen kunnen alle kookplaten overweg met een 3fasen krachtgroep. Dit is dus altijd de verstandige keuze.
 
  • Like
Waarderingen: Juul..

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #5
Wat opvalt is dat er steeds minder kookplaten worden geleverd met een 3x400 V aansluiting.
Ze worden geleverd met een 2x230 N en zijn zowel op 2x de zelfde fase als op 2 verschillende fase N te worden aangesloten. (tussen 2 x 400 plus 1x N)
Fabrikanten claimen dat er daardoor makkelijker kan worden gewisseld tussen 2 fase en 2xN om dat fase L1 niet wordt aangesloten in de stekker van de nieuwe kookplaten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
4 pitters waren meestal al 2 fase. (2 verschillende of 2 dezelfde via een kookgroep) max rond de 7kW vermogen.
5 en 6 pitters konden ook van een 3e fase gebruik maken. max rond de 11kW vermogen.
Maar alle opties bestaan en 7kW is voor een 6 pitter meestal meer dan voldoende.
Gewoon opletten met wat je koopt, de problemen op het forum gaan gelukkig steeds meer over 2hands modellen, cadeaus en oven/kookplaat combinaties.
 

Marley

  • #7
Xanderh

bedankt voor de reactie.
hoe kom ik aan de maximale uitgangsstroom van mijn zonnepanelen installatie?
ik heb 8 panelen liggen die een vermogen van 3280 wp kunnen leveren lees ik in mijn papieren.
wat zou ik dan nog in mijn stoppenkast moeten veranderen wat betreft zonnepanelen en aardlekschakelaar?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
De maximale uitgangsstroom bij 3280Wp is net iets meer dan 14A (3280Wp / 230V).

Wanneer je de aansluiting naar 3-fasen 3x25A laat aanpassen is er niets aan de hand.

Nu met een 1x35A of 1x40A aansluiting kan er wanneer de zon schijnt theoretisch tot 49A (35A+14A) of 54A (40A+14A) door de aardlekschakelaars stromen wanneer je de groepen daar achter zwaar belast, terwijl deze componenten maar voor 40A geschikt zijn. Je zou de gehele kast dan geschikt moeten maken voor een grotere stroom (63A is de eerstvolgende stap), of een deel van de groepenkast moeten voorbeveiligen met een 40A automaat. Als je op Google zoekt naar "Vorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen" vind je een PDF die dit hele verhaal inclusief oplossingen beschrijft.

Maar als je naar 3x25A gaat ben je er dus ook want 25A + 14A < 40A.
 

Marley

  • #9
Wat zou er nu dan in meterkast veranderd moeten worden om voor nu met een 1 fase systeem de boel veilig te houden?
ik weet trouwens niet precies hoe zwaar mijn hoofdzekering, is volgens stedin 35 ampere!
als ik wil verzwaren gaat dat dan ook via stedin?
Toch wel een beetje jammer dat mij dit niet verteld is door de zonnepanelen installateur?
Er is wel een aparte alamat geplaatst bij mijn zonnepanelen.
is lees graag nog u oplossing zodat ik het kan laten aanpassen zeker nu ik er in de toekomst nog wat panelen bij wil laten plaatsen, er kunnen nog 4 of 5 panelen bij op het dak.
ik wil het graag veilig houden, doet het zonnepanelen bedrijf dit niet dan moet ik het zelf laten doen.
bedankt vast voor het meedenken.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Zoals gezegd en zoals je in genoemde PDF kunt nalezen heb je meerdere opties.

1) De gehele kast geschikt maken voor 63A. Dat betekent in dit geval de hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en kastbedrading vervangen door exemplaren geschikt voor 63A.

2) De verbruikende groepen apart voorbeveiligen met een 40A automaat. De kast is voorbereid voor 3 fasen en dat maakt deze optie lastiger. Mocht je deze weg kiezen zou ik bijna voorstellen om de 3-fasen voorbereiding ongedaan te maken en in plaats van de 4-polige hoofdschakelaar een 2-polige hoofdschakelaar en 2-polige C40 automaat te installeren. Zonde, maar je hebt voor een 1-fase situatie dan wel een logische oplossing en je komt uit met de beschikbare ruimte.
Even een schema geleend uit eerder aangehaalde PDF:
Screenshot_20230106_113332_Drive.png


3) Upgraden naar 3x25A. Dit zou mijn keuze zijn. Je was het toch al van plan en het is waarschijnlijk goedkoper dan optie 1. Een probleem oplossen en tegelijkertijd voorbereiden voor de toekomst, wat wil je nog meer? Je moet daarvoor inderdaad bij Stedin zijn.

Als je upgrade naar 3-fasen en in de toekomst extra PV legt, sluit dit dan op één van de andere fasen aan.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #11
Overigens hoef je niet meteen in paniek te raken over de veiligheid: het risico is relatief beperkt, en in de wintermaanden praktisch geheel afwezig. Zeker als je nog op gas kookt en verwarmt (neem ik aan), zijn er amper realistische scenario's waarin je in huis meer dan 40A (= 9,2 kW) gebruikt op momenten dat de zon enigszins hard schijnt.

Uiteraard moet het wel opgelost worden, zeker naarmate je steeds meer elektrisch verbruik toevoegt (en daarmee het risico vergroot). Heb je bij je Stedin al nagevraagd wat de wachttijd ongeveer is voor een upgrade naar 3x25A?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu