Gesmolten lasklem

joopdijkstra35

  • #1
Goedenmiddag allen, ik heb in mijn huis de elektra vernieuwd, echter heb ik een beperkte hoeveelheid groepen. Ik had er 3 waar alles op draaide nu 8. Echter de apparatuur die ik had is gebleven. Door de beperkte keuze die ik had (hier kan een discussie over beginnen maar is niet de vraag), is de keuken 1 groep gebleven, omdat de apparatuur hiervan niet vervangen werd. Echter na alles opnieuw aangelegd te hebben en aangesloten is er boven de stoppenkast in een lasdoos een lasklem gesmolten en de stop er niet uitgeknald. Hier ben ik toch wel van geschrokken (brandgevaar) . Ik kan niet alles er opnieuw uitslopen, maar zoek wel een oplossing. De apparatuur die er op draait zijn een koelvriescombinatie, boiler en een vaatwasser (ik weet dat dit normaal 1 aparte groep is, maar die mohelijkheid is er niet en eerst draaide alles - en meer, ook op 1 groep). 2 vragen: hoe zou het kunnen dat de lasklem gesmolten is en de groep er niet uit vliegt, terwijl er geen meer apparatuur in de keuken zit. En hoe kan ik zonder alles er weer uit te slopen dit probleem oplossen. Ik dacht aan een switchschakelaar tussen de boiler en de vaatwasser die de piekstroom opvangt. Echter heb ik geen idee of de koel/vriescombinatie ook een hoge piekstroom heeft. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen, of is een switch voldoende. Als iets eruit knalt vind ik niet erg en los ik wel op, maar het idee van brandgevaar vind ik wel een probleem.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Lasdop is niet juist gemonteerd, of van slechte kwaliteit.
De A.merken kunnen meer stroom door de lasdop hebben dan een zekering aan kan.

Een piek stroom kan dit niet veroorzaken, het is juist langdurige overbelasting die dit kan doen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Zelf alles aangelegd, of aan laten leggen?
 

dennistd

  • #4
Als de lasklem wel gesmolten is maar de zekering niet uitgegaan is dan is er iets niet goed aangesloten. Die lasklemmen kunnen normaal gesproken namelijk beduidend meer aan dan de 16A zekering die je er aannemelijk in hebt zitten.

Zie bijvoorbeeld deze test:
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Slechte verbinding inderdaad. Hoge overgangsweerstand en daardoor warmte ontwikkeling.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Zoals gezegd, ligt dit waarschijnlijk aan een slechte verbinding. Dus bijvoorbeeld de draad te kort gestript, niet goed in de lasklem gestoken, het uiteinde van de draad was niet recht, of de lasklem was niet goed...

Maar buiten dat: Een zekering of installatieautomaat is ook geen digitaal toestel wat een stroom t/m 16A tolereert maar bij 16,1A direct afschakelt. Deze beveiligingen zijn, afhankelijk van wat er precies zit, best een behoorlijke tijd ruim te overbelasten zonder dat ze aanspreken. Een installatieautomaat kun je tot 50% overbelasten voor maximaal 10 minuten zonder dat deze uitschakelt. Als dit veelvuldig gebeurt, is het niet ondenkbaar dat er een keer iets in de installatie faalt zonder dat de beveiliging aanspreekt.

Ik zou om die reden sowieso ook die combischakelaar voor de boiler en de vaatwasser plaatsen om te zorgen dat overbelasting niet voor kan komen. In een goed uitgedachte installatie komt overbelasting niet voor en hoef je daarvoor niet op de zekeringen / installatieautomaten te vertrouwen. In het geval van een boiler heb je het ook niet echt zelf in de hand... Stel het waren een vaatwasser en oven dan kun je nog bedenken dat je deze nooit tegelijkertijd gebruikt, maar die boiler gaat opwarmen wanneer die wil. Als de vaatwasser dan ook aan het opwarmen is, dan zul je de groep overbelasten.

De koelkast hoef je je geen zorgen over te maken, dat is een paar 100 watt maximaal.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu