EVSA aansluiten

Collinh

  • #1
Ik heb twee EVSA welke ik op twee T8 TL wil aansluiten.
De Tl's moeten onafhankelijk van elkaar via een tijdklok geschakeld worden.
Het doorlussen van de twee EVSA ga ik doen zoals op foto 1 is aangegeven.

Nu mijn vraag:
Moet ik nu ook op de tweede een netsnoer met euro stekker aansluiten!

M.a.w. ik heb op beide EVSA een stekker welke in twee verschillende tijdklokken gaan

foto 1

foto 2

 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
De VSA's zijn voor 2 TL-Lampen, dus je hebt in totaal 4 lampen nodig.
Je kunt dan twee paar lampen afzonderlijk schakelen. Daarvoor kun je het best twee afzonderlijke netsnoeren nemen, maar niet met Eurostekker, want het VSA heeft een aardaansluiting nodig.
 

Collinh

  • #3
Bedankt voor de informatie.

Uit je berecht begrijp ik dat 1 EVSA altijd 2 TL moet aansturen.

Als ik hierop dus een tijdschakelklok aansluit hoe kan ik dan de afzonderlijke TL op verschillende tijdstippen aan laten springen.

Het idee is namelijk om TL1 om s'morgen aan te laten springen en TL2 s'middags!

In mijn huidige situatie zit een starter deze zal ik moeten verwijderen
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Als je maar twee TL-Lampen hebt, dan moet je of andere VSA's hebben (voor maar één lamp) of je sluit beide lampen op een van je huidige VSA's aan, maar dan kun je ze niet afzonderlijk schakelen.
 

Collinh

  • #5
Beankt voor jullie hulp.

Zoiets had ik ook in mijn gedachte EVSA voor 1 TL.

Even nog een vraag wanneer ik dus ga voor evsa voor 1 tl moet ik dan de starter eruit halen!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb zelf ook twee EVSA's ingebouwd in een dubbele armatuur (2 x 36 W), die ik al zo veranderd had dat ik de lampen afzonderlijk kan inschakelen.

Met die EVSA moest je de starter er niet uithalen, maar doorverbinden. De bedrading komt dus anders te liggen. Omdat die bedrading één geheel vormde met de TL-buis fitting, en je dat dus niet zomaar kunt veranderen, heb ik twee oude starters opengemaakt en er ipv het startergedeelte een doorverbinding in gesoldeerd.

Die zit nu dus in plaats van de oude starter. Om vergissingen te voorkomen heb ik de 'starters' voorzien van een etiketje:


Als je zorgt dat het etiketje bij het printen 6 cm breed wordt, past het zo op de starter. :wink:
 

Collinh

  • #7
Hallo Kees bedankt voor de informatie.

Kan je mij het e.e.a. uitleggen middels een tekening.....maar doorverbinden. De bedrading komt dus anders te liggen..............
 

@rie

Specialist Elektra
  • #8
Het schema staat op je EVSA aan de rechterkant.
Ik zou indien mogelijk de starter + aansluiting verwijderen.
 

Collinh

  • #9
Allemaal bedankt voor de info.
Helaas gaat het vandaag niets worden, winkels zijn hier dicht.
Daarnaast heeft mijn buurman aangeboden om maandag even op zijn werk te kijken naar ESVA van 58W
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Collinh schreef:
Hallo Kees bedankt voor de informatie.

Kan je mij het e.e.a. uitleggen middels een tekening.....maar doorverbinden. De bedrading komt dus anders te liggen..............
Heel eenvoudig (indien je het zo wilt doen):
- Aan een starter zitten twee pootjes.
- Je haalt het kapje van de starter af (even frunniken met het plastic)
- Aan de pootjes zitten binnenin een glazen buisje met twee draadjes + een condensatortje.
- Je knipt alles weg, maar laat van beide draadjes een stukje staan zodat ze elkaar ruim kunnen raken.
- Je draait de twee draadjes elkaar + druppeltje tin erop. De twee pootjes zijn zo met elkaar doorverbonden.
- Plastic kapje er weer op en klaar is... (ja dat ben ik). :wink:

Voor wat betreft de eigenlijke bedrading: zie het antwoord van @rie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu