Drukverval CV ketel icm condensafvoer?

Gero1980

  • #1
Goedendag,

Laat ik voorop stellen dat ik totaal geen verstand heb van CV-ketels en de exacte werking ervan.

Maar ik heb al sinds tijdens een probleem. Het bedrijf wat jaarlijks onze ketel controleert kan het niet vinden, een loodgietersbedrijf weet het niet. Begin zo langzamerhand ten einde raad te geraken.

In 2008 is het expansievat vervangen doordat de druk in de ketel telkens wat laag bleek (1,2-1,5) en er dus regelmatig bijgevuld moest worden.
Probleem bleek daarna niet verholpen, druk bleef telkens dalen (overigens vrij onregelmatig, ene keer snel andere keer minder snel).

Alle leidingen en koppelingen gecontroleerd en er is nergens een lekkage te vinden.

Nu blijkt vandaag (na wederom bijvullen) dat wanneer de verwarming aanslaat de condensafvoer sterk toeneemt. Is bijna niet druppelsgewijs meer te noemen. Kan dit wellicht een oorzaak van het probleem zijn. Zeg ik mede omdat de hele week de kachel niet is aangeslagen (door hetbetere weer) en de druk constant bleef. Nu de kachel aanslaat gaat de condensafvoer als een gek te keer en daalt ook de druk.

Heeft iemand ideeën, want ik heb het gevoel zo langzamerhand een beetje in de maling genomen te worden door de diverse experts... (al weet ik dan wel dat dit hele lastige problemen kunnen zijn; maar goed paar honderd euro armer en nog geen oplossing, dus mag ik een beetje geirriteerd raken ;-))

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!

PS: ik heb een Remeha Avanta ketel en de condensafvoer is aangelsoten op het riool.
 

Gerrit

  • #2
Juist tijdens het branden van de ketel treedt er condensvorming op en die wordt afgevoerd. Tot zover niets bijzonders.

Als de afvoer als "een gek tekeer gaat" is dat misschien een beetje vaag, maar het zou ook een aanwijzing kunnen zijn.
Als er werkelijk nergens een lekje te vinden is (een kopje waterverlies betekent al een behoorlijke drukval) zou er een lekje in de ketel zelf kunnen zitten.
Bij het aanwarmen loopt de druk op en door die drukverhoging zou er een beetje water verloren kunnen gaan wat voor condenswater wordt aangezien.
Laat dus de afdichtingen van de ketel eens controleren.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #3
En anders het water wat uit de condensafvoer komt laten onderzoeken of dit alleen condenswater is of ook leidingwater.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Mooie omschrijvinging. Echter een merk en type ketel is ook belangrijk.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
OOPS. Schijnbaar dopjes op de ogen gehad
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
Als de druk zakt van de CV installatie via de condens afvoer zal dat geen direct leiding water zijn en met een PH waarde proef nog steeds moeilijk aan te tonen zijn dat het ook CV water is.

De ketel afkoppelen en afpersen met een pomp zal de lekkage van de ketel redeliojk snel kunnen aantonen, het is een niet geheel onbekend verschijnsel dat een lekkage erger kan worden als de ketel in bedrijf is en heet wordt.

Met afpersen van de wisselaar kan dat heel snel worded geconstateerd.

Vr Gr en succes ermee
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
Er zijn nog meer testen als alleen PH.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
Wat :?: kan de TS dat proberen.
 

Xr8

  • #9
Op een druk van 1,2 - 1,5 bar zal deze ketel prima zijn werk doen. Dat de ketel pas gaat condenseren als deze in bedrijf is, is volstrekt normaal. De hoeveelheid condens is oa afhankelijk van de temperatuur waarmee het toestel stookt en de lengte van je schoorsteen.

Wat je omschrijft doet mij denken aan een lekke wisselaar. Ervan uitgaande dat de installatie los gekoppeld is van de ketel en deze seperaat onder druk is gezet. De installatie zonder overstort op een bar of 8 zetten en er is redelijk snel te zien of hier iets mis is.

Als hier niets mis is dan moet het in de ketel zitten. Mocht de wisselaar lek zijn laat je installateur dit dan melden bij Remeha. De fabriek zal de ketel van een nieuwe wisselaar voorzien. Hierop zit 10 jaar garantie en kost je 0 euro.

Succes.
 

W en d

  • #10
Is bij het vervangen van het exp vat ook de overstort vervangen?
soms is de overstort op de afvoer aangesloten en is het moeilijk te zien of deze lekt.
verder sluit ik me aan bij de verhalen over afpersen
 

Chathanky

  • #11
Hoe ver vul je de ketel bij?

Als je tussen de 2 en 2,5 bar bij vult kan het zjn dat je buffervat de expansie niet meer kan opvangen. Beetje laat in het seizoen nou maar laat hem eens op die 1,2 bar staan, zakt de druk niet verder meer dan is het expansievat net toereikend om de expansie op te vangen.
Bij het extra bijvullen zal de druk over de 3 bar oplopen en dan spreekt je overstort aan. Dit kun je ook volgen als je na het bijvullen je ketel aan zet en gaat volgen wat er gebeurt met de druk. Dit blijf je volgen totdat je cv water geheel op temperatuur is.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #12
Je hebt wel een expansievat met de goede voordruk?
verder: overstort controleren en indien nodig vervangen.
 

Gero1980

  • #13
Allen bedankt voor jullie reacties.

Werd zojuist wakker van een nogal herrie makende ketel. Bleek dat de druk helemaal tot 0 was weggezakt. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit toch ook met de CV te maken heeft, die springt 's ochtends automatisch aan. Gisteren is de druk na de ochtend vrijwel gelijk gebleven.

Begrijp ik goed dat het eigenlijk niet mogelijk is dat er water uit de CV-ketel via de condensafvoer verdwijnt. Zojuist de ketel weer gevuld en de condensafvoer gaat een stuk sneller druppelen, het is bijna een straal water.

@cvolieboy / @xr8
Als het ergens een lekkage is dan zou de druk toch geleidelijk af moeten nemen? Nu blijft de druk regelmatig een tijdje stabiel en is het op een later moment íneens' een stuk lager...
De wisselaar is in 2008 ook vervangen, toen was wel heel duidelijk dat er water uit de CV lekte, dit is nu niet het geval. De CVinstallatie is van binnen droog.

@w en d
sorry maar ik heb geen idee. wat ik wel hoor bij het bijvullen is dat er water in het exp vat stroomt..., maar verder geen vochtige of natte plekken op en rond het vat.

@chatkanky
volgens de druk met tot ong 1,8 bar. De druk zakt helaas wel verder dan 1,2, zelfs naar 0. Als ik de ketel na het vullen aanzet, dan zie je de druk gelijk een 0,3 a 0m5 bar zakken. Verder slaat de wijzer uit bij het automatisch ontluchten, maar dat is volgens mij vrij normaal...

zoals gezegd, ik ben een leek en kan misschien niet de juiste (ant)woorden vinden...
 

Gero1980

  • #14
Ingmar89 schreef:
Je hebt wel een expansievat met de goede voordruk?
verder: overstort controleren en indien nodig vervangen.
sorry hier spreekte de leek... hoe check ik de overstort?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #15
Kijken of er water uit lekt, terwijl de druk niet 3 bar of hoger is. Als dat zo is: nieuwe, zoveel kosten ze niet.
 

Xr8

  • #16
Ik neem aan als je er experts bij hebt gehad voor een paar honderd dat dan minstens het expansievat is gecontroleerd en of dit het juiste vat is.
Tevens zou dan het overstort ventiel gecontroleerd moeten worden.

Wellicht lekt eea als de wisselaar warm wordt. Bij lage druk en blijven resetten van de ketel gaat de wisselaar kapot. Je zit dan tijdens het vullen de bijgevulde water door de doorzichtige sifon zo het riool in lopen.

Laat in ieder geval de ketel en de installatie afzonderlijk afpersen. Tevens vat en overstort verwijderen en controleren.

Succes.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #17
Staat de ketel op zolder of op de begane grond?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #18
Probeer eens...........

Vanavond de stekker van de ketel eruit trekken, en gaskraan dicht zetten.
ketel bijvullen tot ongeveer 2,8 bar.
De condensafvoerslang uit het riool trekken en in een emmer laten hangen.
de stekker er weer in, maar laat de gaskraan dicht.
De ketel zal vanzelf in storing gaan, en de pomp zal blijven draaien.
Controleer morgen of er water in de emmer zit, zoja is de wisselaar lek.

Als er geen water in de emmer zit zal afpersen de volgende hobby worden.

mvg Avg

oh ja, kijk even naar de gegevens die op het expansievat staan, in een "normale"woning hoort er zoiets op te staan van 18L/0,5. ( dit is niet "altijd"waar, maar klopt in de regel)
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #19
Vandaar ook mijn vraag "waar staat de ketel" Afhankelijk van dat gegeven kun je bijvullen tot bv. 1,5 bar of 2,5 bar.


Waarom zou je bij bovenstaande test de stekker weer in het stopcontact plaatsen?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #20
De TS heeft omschreven, dat de druk wegzakt wanneer de ketel brand.

Door de stekker in de wcd terug te zetten, bouwt de pomp wat druk op in het systeem, waardoor (hopelijk) het mogelijke gaatje in de wisselaar sneller gaat spuiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu