Vloerverwarming word niet warm - Intergas HReco ketel 2023 - 16 mm

mvanwanrooij

  • #1
Goedemorgen,

probleem waar mensen misschien antwoord op weten!
Vloerverwarming aanvoer / retour worden beide niet warm (Maximaal 30 graden terwijl thermostaat van verdeler op 50 staat)
de buis op de foto word tot na de thermostaatknop gloeiend heet (aanvoer van ketel staat op 85 nu).
Pomp hoor ik rondpompen en bij beide ontluchters (aanvoer en retour) komt er meteen water uit (ook na meerdere malen ontluchten).

Ik wil eigenlijk zelfs op lage temperatuur met een warmtepomp gaan stoken en las dat ik hier dan wellicht een DVR-Ventiel voor moet toevoegen aan deze verdeler.
Maar ik ben bang dat als ik nu mijn vloer al niet warm krijg met 85 graden aanvoer het met 50 maximaal ook niet gaat lukken! wie helpt me uit de brand.

Specs:
Nieuwe Intergas HReco ketel 2023
Aanvoer CV 85 graden
Vloerisolatie 80mm PIR
muurisolatie e.d. ook aanwezig.

meer fotos indien gewenst

WhatsApp Image 2024-01-18 at 07.42.42.jpeg
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
de installatie zal ingeregeld moeten worden maar ik vind de 16mm aanvoer en retour leiding ook wel aan de krappe kant, sowieso voor ltv is dit te klein
 

mvanwanrooij

  • #3
is het omdat er een Pomp tussen zit nog steeds niet voldoende dat het 16mm is,,
VTE Geeft aan dat met het DVR ventiel geen bijmenging retourwater meer is? zou t dan moeten kloppen? neemt nog steeds niet weg dat nu bij hoge temperatuur de aanvoer de vloer in ook niet warm word
 

JFW

  • #4
Ik zie geen bypass in de buurt, hoe is de rest van de installatie in huis?
Heb je ergens nog een radiator met een normale knop i.p.v. thermostaatknop?

Ik heb paar weken geleden hetzelfde probleem gehad, vvw wordt warm tot een bepaalde temperatuur en daarboven niet meer door te weinig stroming. Hierdoor bereikt de ketel (te) snel zijn ingestelde (CV) temperatuur en gaat in regelstop terwijl de thermostaat alsnog om warmte vraagt. Daardoor blijft de CV wel rondpompen maar het water koelt weer af doordat de regelstop niet meer bijspringt.

Als je nog een radiator met een normale knop ergens hebt hangen kun je bovenstaande uitsluiten door die knop half/helemaal open te draaien zodat je in ieder geval stroming hebt zodat je CV een 'groter' circuit kan verwarmen. Als dit je probleem oplost dan weet je dus dat je een bypass moet plaatsen.
 
  • Like
Waarderingen: mvanwanrooij

mvanwanrooij

  • #5
bedankt voor je reactie JFW!

verder hoe het er bij mij uitziet.
benedenverdieping heb ik nog 1 radiator, maar die staat helemaal open (zonder thermostaatknop).
op de eerste verdieping heb ik allemaal normale radiatoren.
Ik heb voor het testen mn Kamerthermostaat op 30 gezet zodat ik nooit door die ene radiator mijn CV zou laten afslaan. Ook staan alle radiatoren op alle verdiepingen vol open, dus neem aan dat er stroming genoeg is, deze worden ook allemaal heet.

is het stromingsprobleem wat je in eerste instantie op te lossen door CV instellingen? of door zon DVR ventiel te plaatsen in de verdeler, wat ervoor zou moeten zorgen dat aanvoer/retour water niet zoveel gemengd word meer..
 

JFW

  • #6
Ik ben geen loodgieter dus de werking van een DVR ventiel ken ik niet precies.
Ik zie wel dat dit anders is dan een bypass/avdo ventiel, die zit namelijk vóór de verdeler.

Bij mij was het stromingsprobleem opgelost met deze bypass/door een radiator altijd open te hebben en niet met de instellingen van de ketel. Mijn ketel is uberhaubt nog uit ''93 en is niet zo luxe met allerlei instellingen, mei krijgen we gelukkig een nieuwe :roll:

Ik heb overigens precies dezelfde verdeler en pomp, alleen met minder groepen: 5 op 55 vierkante meter.
CV staat op 60 graden aanvoer, thermostaatknop op 40 graden en en aanvoer op de verdeler wordt (bij warmtevraag) 30 graden en de retour wordt bij warmtevraag 28 graden en zonder vraag 25 graden.

Bij mij is dat voldoende om het huis om 21 graden te krijgen/houden, bij jou niet gezien je topic of vraag je je alleen af waarom die niet warmer wordt tot 50 graden?
 

mvanwanrooij

  • #7
hey JFW bedankt weer ;-)..

bij mij met 80 graden aanvoer kom ik op dezelfde temperaturen nu dan jij met 60. mijn plan is dus om naar 50 te gaan omdat ik dat met een hybride pomp zou kunnen voorzien, zodat ik minder gas verbruik.

wellicht dat ik met die 50 graden dan gewoon 48-72uur moet wachten tot hij dan ook echt op 19-20 graden kamertermperatuurkomt?

Hoe lang doe jij er met 60 graden aanvoer over om van bijvoorbeeld 17 graden kamertemperatuur naar 20 te gaan?

En hoe lang duurt het voordat je aanvoer op de verdeler op 30 komt?

Bedankt weer
 

JFW

  • #8
mvanwanrooij schreef:
bij mij met 80 graden aanvoer kom ik op dezelfde temperaturen nu dan jij met 60.
En als je je aanvoer CV op 60 zet? Wordt je VVW dan alsnog maximaal 30 graden of nog minder?

mvanwanrooij schreef:
Hoe lang doe jij er met 60 graden aanvoer over om van bijvoorbeeld 17 graden kamertemperatuur naar 20 te gaan?
Ik heb de thermostaat van de verwarming in november om 21 graden gegooit en sindsdien nooit meer verandert, dag en nacht hetzelfde dus 17 zie ik het nooit worden. Als het ineens net als vorige week vriest tot -10 en kan hij 's nachts wel is zakken naar 19,5 duurt het een halve dag om weer op 21 graden te komen maar de buitentemperatuur warmt dan natuurlijk ook op.

mvanwanrooij schreef:
En hoe lang duurt het voordat je aanvoer op de verdeler op 30 komt?
Zodra de thermostaat warmte vraagt en de CV gaat verwarmen en rondpompen is de aanvoer binnen een paar seconden van 20 naar 30 graden. De retour volgt na een paar uur pas naar 26-28 graden aangezien het koudere retourwater eerst nog bijgemengt moet worden.

Wat gebeurt er als je de thermostaatknop van je vloerverwarming voorbij de 50 zet? Zoals ik schreef wordt mijn aanvoer 30 graden als de thermostaat op 40 staat, geen idee waar dat verschil van 10 graden blijft maar ik kan er mee leven want alles is gelijk: 30 wordt 20, 40 wordt 30 en 50 wordt 40.

Wat is het verschil tussen je aanvoer en retour volgens de metertjes op je verdeler? Plaats daar is een foto van? Als daar een bijzonder hoog verschil in zit kunnen die misschien ook defect zijn?

Heb je ook al is met een IR thermometer gemeten hoe warm je aanvoerleidingen overal worden onderweg naar je verdeler? Hoe langer het traject hoe minder warm water bij de verdeler aankomt (als de leidingen te dun zijn voor het aantal meters) maar als je tussendoor ook nog ergens een of meerdere radiatoren hebt met normale knoppen gaat het water de weg van de minste weerstand kiezen als je installatie niet waterzijdig ingeregeld is.

Heb je uberhaubt pas net de installatie voor het eerst in gebruik gezien je medio januari hier pas mee komt? Dan zou het ook nog kunnen dat je retourventiel nog (deels) dichtgedraait zit, dit was bij mij ook het geval na installatie en met een belletje naar de installateur zo opgelost.
 

mvanwanrooij

  • #9
JFW schreef:
En als je je aanvoer CV op 60 zet? Wordt je VVW dan alsnog maximaal 30 graden of nog minder?
Dit heb ik gisteren gedaan met 50 graden.. toen werd hij ongeveer 25 aanvoer 20 retour.. MAAR.... mijn aanvoer duurt gewoon gigantisch lang dat hij warm word van de vloerverdeler.. zoals jij zegt binnen een paar seconden duur bij mij 3 uur om van 25 naar 30 te gaan met 80 graden aanvoer... dus wellicht zit daar iets fout?


JFW schreef:
Wat gebeurt er als je de thermostaatknop van je vloerverwarming voorbij de 50 zet? Zoals ik schreef wordt mijn aanvoer 30 graden als de thermostaat op 40 staat, geen idee waar dat verschil van 10 graden blijft maar ik kan er mee leven want alles is gelijk: 30 wordt 20, 40 wordt 30 en 50 wordt 40.
die staat nu op 55 (kan niet meer draaien).. en word dan zoals gezegd met 80 graden CV 30 en met 50 graden 25.
 

Auto-Geen

  • #10
Waar staat de pomp van de ketel op ingesteld? Parameter 3. en c.
 

JFW

  • #11
Ik ben geen expert maar dan denk ik misschien toch te weinig flow naar je verdeler? Misschien vanwege te dunne CV-leidingen of de pomp van je CV staat (te) laag?

Mijn ketel staat zo'n 10 meter aan leiding verder op zolder en de laatste 2 meter is 15mm i.p.v. 22 en dat vond de installateur al een 'risico', en dat met maar 5 groepen, jij hebt er 7...

Als ik het goed zie/schat heb je 20mm MLB wat over gaat op 15mm CV, dat is voor 2 groepen al te weinig mocht je ketel een stuk verderop staan.

Staat tenslotte ook in de handleiding van VTE:
1705580237635.png
 

mvanwanrooij

  • #12
Auto-Geen schreef:
Waar staat de pomp van de ketel op ingesteld? Parameter 3. en c.
dit ga ik vanavond even nakijken als ik thuis ben!.. tips ervoor vast?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #13
Aanvoer en retour moeten minimaal 25 mm zijn. Door 16 mm komt geen water.
 

mvanwanrooij

  • #14
BertPleizier schreef:
Aanvoer en retour moeten minimaal 25 mm zijn. Door 16 mm komt geen water.
oke,, dat is wel vervelnd inderdaad.. volgens mij ligt er tot 3 meter voor de verdeler 22mm dus dat is al een verbetering,, dan zal dat vervangen moeten worden. iemand een adresje voor een paar meter buis omgeving oosterhout noord-brabant :-D
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Daar zijn diverse webshops voor. Ook de lokale installatiewinkels verkopen aan particulieren per meter, inclusief koppelingen. Zoek het niet bij de standaard bouwmarkt als je voor kwaliteit wilt gaan. De vakhandel is vaak niet eens heel veel duurder en ze helpen je met de benodigdheden.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #16
En wil je (in de toekomst) met een warmtepomp gaan werken, deze kunnen ook koelen (afhankelijk van het type). Dat is fijn in de zomer, want het scheelt een paar graden in de vertrekken.

Let er dan wel op dat je geen staal gebruikt in de aansluitingen. Dus kunststof leidingen, kunststof of messing (pers)koppelingen en verlopen en een RVS of kunststof verdeler. Staal gaat bij koelen namelijk condenseren en roesten.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #17
En dan heb je weer een andere verdeler nodig, en de warmtepomp zal bij koelen een kleinere delta-T hebben.
Bij een kleinere delta-T zijn er nog grotere leiding diameters nodig.
Dus, klinkt leuk allemaal dat omzetten naar warmtepomp.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #18
zoals ik eerder al aangaf is het leidinwerk te klein uitgevoerd waardoor er te weinig debiet is naar de vloerset (als je een warmwaterkraan openzet kun je een kleine of een grote straal hebben ) daarbij zal als de installatie slecht of niet is ingeregeld dit probleem vergroot worden omdat water de weg van de minste weerstand neemt.
Die warmtepomp gaat hem dus niet worden zonder eea aan te passen
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #19
@Ronny

Er komt inderdaad veel bij kijken. Heb het net zelf achter de rug.

Vandaag de dag is het echter wel de verstandigste keuze om (als je het systeem aan gaat passen) het gelijk helemaal goed te doen, zodat je op de toekomst bent voorbereid. Verwarmen met 70 graden heeft gewoon de toekomst niet meer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu