CV buis vervangen

Robbie's

  • #1
Goedemorgen.

Ik moet de CV buis vervangen door een langere en zie deze constructie naar de radiator toe. Wat moet ik vervangen (naast uiteraard de CV buis) en hoe dit het beste aan te pakken? Kan ik bijvoorbeeld voor bovenstuk het gedeelte dat met hennep in de radiator zit laten zitten of ook vervangen (liever dan niet met hennep)?. Het zijn 15mm buizen. Wat moet ik kopen voordat ik hier aan begin?

Bvd voor de tips.

Rob
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
In principe heb je voor deze aansluitngen twee knelringetjes van 15 mm nodig.
De wartels los draaien, leiding verwijderen, de bestaande knelringen verwijderen om de wartels er af te kunnen halen.
Knelringen kan je inzagen tot je bijna op de buis zit en dan met een passende schroevendraaier de knelring openbreken.
Maar je zult ook aan de andere kant van de buis twee knelringetjes nodig hebben denk ik.
 

Robbie's

  • #3
Bedankt Frank. Ik heb inderdaad aan de andere kant ook nog een recht (geen bocht) koppelstuk nodig. Die kan ik bij de bouwmarkt kopen maar kwaliteit twijfel ik over. Mijn grootste uitdaging wordt om met een pijpenbuiger een aantal bochten te maken. Vervelend is dat de rechter kant buis op tekening omhoog moet en twee linker bochten moeten horizontaal :-(. Dat wordt puzzelen en oefenen.

 

Screech

Specialist Verwarming
  • #4
Denk er ook aan dat de onderste koppeling op de foto (retourleiding) een anbo koppeling is. Hier kan je niet een koperen knel ring op zetten, maar zal een kunsstoffen moeten zijn. Anders heb je kans dat je de koppeling niet voldoende aan kan trekken en de boel blijft lekken.

Kan je geen kunstoffen knelring vinden, dan de koppeling geheel uit de radiator draaien en vervangen door een punt stuk 15mm van koper.
 

Robbie's

  • #5
Ik laat het puntstuk zitten. Moet denk ik alleen oppassen dat ik niet dat puntstuk losdraai bij loskoppelen moer. Ik ben niet van plan om de kunstof ring te vervangen met een koperen ring :-). Uitdaging wordt morgen het buigen met pijpenbuiger.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Google eens "anbo koppeling"
Onder die moer zit een kunststof ring.

Rechts van de kraan zit waarschijnlijk ook geen standaard knelring.
Hoe oud is die kraan?

Ik zou alles eruit draaien.
Dus puntstukken eruit en alles nieuw.
Niks bij een bouwmarkt kopen, naar een plaatselijke specialist gaan, die hebben beter advies, beter spul en vergelijkbare prijzen.

Eventueel kan je alles aan de radiator laten zitten. Dan zou ik de buis doorsnijden (pijpsnijder) en met een knelsok verder gaan.
 

Robbie's

  • #7
Kraan is 25 jaar oud. Poeh... alles eruit. Dat puntstuk zit nu met hennep en fitterskit (althans daar lijkt het op). Ik heb dat nog liggen maar vind het lastig om mee te werken. Wellicht dat fitterskit ook al achterhaald is met nieuw materiaal?

Ja... en dan het buigen. Ik probeer op het internet (YouTube) te vinden hoe ik bijgesloten CV buis van 15mm kan buigen in de vorm die ik heb getekend. Hij zit nu van muur tot kern buis 8cm en na de "S" spring moet de kern CV 16cm van muur komen. Hoe kan ik goed doen, ik heb een pijpenbuiger liggen.

 

Rooster

Specialist Geluid
  • #8
Https://www.4nix.nl/i4---buigen-van-sprongstukken.html

kijk hier maar eens.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Puntstuk eruit, draad in de radiator schoonmaken en daarna kan je kiezen waarmee je wilt werken.
Of dat teflon tape, koord of dat groene band is kan je dan zelf kiezen.

Als je het toch los hebt liggen, neem dan meteen een voetventiel of een kraan die waterzijdig in te regelen is.

ps. Niet te ver buigen, iets verder buigen kan, terug buigen is lastiger.
Verspingt je buis maar 7 cm dan buig je beide bochten iets bij en je zit aan de 8.
 

Robbie's

  • #10
Bedankt Rooster en Jackd. De tekening van Rooster ga ik mee aan de slag. Ik koop gewoon wat extra CV leidingen (kosten niet veel) en ga dit uitproberen.

Tefon tape heb ik slechte ervaring mee (niet terugdraaien..), koord en groene band zeggen mij momenteel niets maar ik ga dit uitzoeken. Ik denk dat koord (is dat het witte draad dat je tegenwoordig kunt kopen en er in kunt draaien?, moet ik daar het schroefdraad nog met een ijzerzaagje ruw mee maken?) voor mij de beste optie is. Zal ook naar de specialzaak gaan en vandaag niet gehaast naar de bouwmarkt stappen. "Voetventiel en kraan die waterzijdig in regelen in".. geen idee wat je bedoelt maar Google is my friend dus zal het wel vinden. Overigens gebruiken we de huidige kraan nooit. Hij staat gewoon altijd op.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Dat staartstuk voor de radiatorkraan dat in de radiator zit kan behoorlijk vastzitten en je kan er slecht bijkomen.
Dan is het ook goed om een radiatorsleutel aan te schaffen.
Voor teflondraad hoef je de schroefdraad niet op te ruwen.
 

Robbie's

  • #12
Bedankt Frank. Dan ga ik die maar eens kopen. Wat ik mij herinner is dat ik die in het verleden (andere plek in huis) los en vast heb gedraaid met een brede schroevendraaier die paste in binnenkant van hetgeen in de radiator is gedraaid. Wat ik.mij ook kan herinneren is dat bij die radiatorknop op de zolder een soort stalen bal zat en dus geen kunstof ring (op andere plekken wel). Ik ga eerst maar eens een paar buisjes kopen en buigen. Oefenen, goede spullen kopen bij installateur en volgende week aan de slag.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Ja, als je mazzel hebt draai je hem er zo uit, of met de bek van een waterpomptang er in gestoken. Maar soms zitten ze muurvast en wil je zo'n sleutel hebben.
 

Robbie's

  • #14
Frank, bedankt. Ik ga gewoon zo'n radiatorsleutel kopen. Komt altijd wel een keer van pas. Wist niet van het bestaan en vandaar dat ik brede schroevendraaier had gebruikt.

Ik begrijp dat ik dus teflon, groene band of koord kan gebruiken om de aansluiting in de CV unit te draaien. Moet ik daar nog special radiator koord voor kopen of is het hetzelfde als dat ik zou kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een koper verbinding?

Eerlijk gezegd twijfelde ik eerst om gewoon alleen de kunstof ring te vervangen met nieuwe CV buis maar het advies is om gelijk maar alles te vervangen en dat advies kan ik maar beter opvolgen. Komende weken wordt er parket gelegd en dus mar beter om "future proof" te zijn :-)
 

Tiho

  • #16


Zicht de sprong zo door. Dus in het verlengde naar de hartlijnen kijken. Dit klopt dan ongeacht de hoek van de 1e sprong en zonder moeilijke berekeningen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Correct, voetventiel zit standaard op de retour en dat is meestal aan de onderkant.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
Even twee dingen tussendoor:
1) Ook bij gebruik van PTFE (zoals Teflon of Enflon) moet je de koppeling wel opruwen.
Ook dit soort afdichting glijdt makkelijk van de koppeling af tijdens het monteren.
2) Gebruik geen PTFE afdichting voor CV koppelingen.
Neem daarvoor hennep, met of zonder fitterskit, of een moderner materiaal.
Geen PTFE omdat dit niet uit zichzelf afdicht als het niet goed aangebracht is.
 

Robbie's

  • #19
Ik heb besloten om de radiator toch maar door de vakman te laten verplaatsen. Het buigen van 15mm ging mij te moeilijk af (verkeerde tang, drukte buis te plat) en ik wil voorkomen dat ik straks water problemen heb als ik parket heb laten leggen.

Ik twijfel of ik de radiator OP het parket ga plaatsen. Als ik dat niet doe hou ik na egaliseren en leggen parket onder mijn radiator nog iets meer dan 12cm over. Is dat voldoende?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
Is het een radiator of een convector.
Een convector heeft meer ruimte nodig,
10 cm is eigenlijk altijd genoeg, 12 dus geen probleem.

Op is meestal wel mooier.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu