Vanmorgen dan toch maar begonnen aan de klus. Het viel mee, in 1 uur en 15 minuten draaide de wasmachine weer.
Afgelopen week nog een paar keer met soda gewassen met als enig resultaat dat de code E34 veranderd is in E61:verwarmingsprobleem. En de machine wordt dus ook niet heet.
Met 2 schroeven kan de bovenkant ervanaf geschoven worden. In principe is dat voldoende om de slangetjes door te kunnen blazen en bij de stuurprintplaat te kunnen komen.
Op de foto zie je dat de slangetjes onder de twee potjes makkelijk bereikbaar zijn. Met een klemmetje zitten de slangetjes aan de onderkant vast en zijn makkelijk los te trekken en weer terug te plaatsen. Pas op met doorblazen dat de neus niet tegen de condensatorcontacten komt.... Ondanks dat de spanning van de machine af is, bevatten condensatoren altijd nog spanning.
Voor de zekerheid nog eerst het verwarmingsselement doorgemeten. 11 schroefjes los en achter het witte beschermklepje dat er afgetrokken kan worden zit het element. Zie midden van de foto. Met de ohmmeter doorgemeten, bijna 30 ohm dus dat is prima.
Dus toen maar de printplaat tevoorschijn gehaald. Met 1 schroefje zit het doosje aan de zijkant vast. Stekkertjes loshalen en doosje open klikken.
Het printje is ook makkelijk los te klikken. In mijn geval blijkt de soldering van het relais het probleem.
Op de foto is te zien dat het contact een kringetje heeft. (de 2 contacten vlakbij de oranje diode). Dit wil zeggen dat het contact door warmte en trillingen losgekomen is. Hierdoor klikt het relais dus niet aan. Met de soldeerbout en wat nieuw tin(met harskern!) het contact weer opnieuw gesoldeerd.
Ook de contacten van het relais gereinigd met fijn schuurpapier(180) en contactspray. Het hulsje van het relais gaat er moeizaam van af maar zit er wel los op.
De machine draait nu weer een kookprogramma(95 graden) en het glas is nu zo heet dat je het niet meer kan aanraken.