Aanleggen nieuwe standleiding

Michiel_H

  • #21
De ontluchting moet bovendaks plaats vinden. Dan klopt het volgens de regels.
HWA via de ontluchting kan, maar mag weer niet.. maar ach..
 

H@ns

  • #22
Voor die ontluchting kun je je ook een speciale stankafsluiter gebruiken.

[Het een tikkie zat wordend modus]
@Michiel_H en anderen: Hou eens op met dat oeverloze gezever over diepgaande vaktechnische begrippen die voor klussers totaal niet interessant laat staan relevant zijn!!
[/Het een tikkie zat wordend modus]
 

Fiesiekus

  • #23
:?:
 

Kluskip

  • #24
H@ns schreef:
.... Hou eens op met ......
Hans, ik moet je zeggen dat ik zeker wat aan die antwoorden heb gehad voor het ontwerpen van de standleiding.

Ik heb even op google gezocht wat je misschien zou bedoelen met stankafsluiter. Als het die Mr Plug is, dan moet je het wel maandelijks uit het putje halen en schoonmaken (haren gaan er in vastzitten). Of bedoel je wat anders ?
 

Fiesiekus

  • #25
En hoe wordt de definitieve uitvoering (van het dak tot de aansluiting op het riool in de grond) nou?
 

H@ns

  • #26
@Fiesiekus: Het gaat om discussies over "een douche-WTW die geen bijdrage (meer) levert aan een verlaging van de EPC." Hierop zit niemand te wachten.

@Kluskip: Fijn dat je er mee geholpen bent, ik zou voor de oplossing van Fiesiekus gaan. Voor de ontluchting heb je keuze uit een put/kolk met stankscherm (dubbele put) of een speciale ontluchter die niet de hele tijd open staat maar slechts bij overdruk.

Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of er niet al een ontluchting aanwezig is op je rioleringssysteem, kijk dit eerst even na voor je ingrijpende stappen onderneemt!

succes
 

Fiesiekus

  • #27
Het gaat kluskip mede om een be-luchting van een nieuwe standleiding, en inderdaad, als je dat met zo'n ventiel kunt oplossen is het correct wat H@ns zegt: geen ingrijpende toestanden als de ontluchting al geregeld is.
 

Kluskip

  • #28
Ik heb een schetsje van 2 opties gemaakt.
De standleiding is 110 mm en vanaf een nader te bepalen hoogte in de badkamer 75 mm.

In de hal op de begane grond en buiten is er een ontstoppingsstuk.
In het schetsje zijn getekend een wastafel en een toilet. Naast het toilet komt een douche (niet getekend).

In de eerste optie verlaat de ontluchtingspijp het dak ter plaatste van de vliering, en in de tweede optie het dak ter plaatste van de badkamer en vervolgens door naar het platte dakje van de dakkapel.

Optie 1

Optie 2
 

H@ns

  • #29
Neem in die schets dan even de hele situatie mee dus ook de plaats van de bestaande liggende pijp onder de vloer.
Als het om een oud huis gaat zal de liggende pijp zo'n 30 cm onder de vloer liggen.

Uit het verhaal is het mij ook niet duidelijk of er een HWA aanwezig is die op je riool uitloopt via een kolk/put.
Als dat zo is kun je niet voor de put je aansluiting maken want dan creeer je een soort mini sceptic tank...
Je zult hoe dan ook een deel door de fundering heen moeten om bij de liggende pijp te komen. Volgend de richtlijn zou je dan horizontaal moeten aansluiten met een Y-stuk.

Die terrazo vloer ligt normaal gesproken op 15cm stampbeton die op zand gestort is. Om aan te sluiten zul je dus flink ruimte moeten maken onder die vloer, hoe ga je dit weer veilig opvullen van onderaf?

Beluchten of ontluchten zijn verschillende dingen. Ontluchten = overdruk Beluchten = onderdruk. Beluchten is lang niet altijd noodzakelijk.

Die waterleiding buitenom is echt geen goed idee, door de afvoer lijkt me al helemaal onmogelijk.
Misschien kun je toch maar beter een rioleringsbedrijf laten komen die de situatie terplaatste beoordelen!
 

Fiesiekus

  • #30
Laten we even op de situatieschets van de TS wachten ......... en goed al zijn berichten lezen :wink:; de kern van het betoog is dat hij die terrazzovloer van 75 jaar niet wil aantasten.
 

Kluskip

  • #31
H@ns schreef:
Neem in die schets dan even de hele situatie mee dus ook de plaats van de bestaande liggende pijp onder de vloer.
Als het om een oud huis gaat zal de liggende pijp zo'n 30 cm onder de vloer liggen. ...
In de huidige situatie heb ik geen standleiding :oops: . Daar waar ik de badkamer wil aanleggen is er geen bestaande liggende pijp onder de vloer.
H@ns schreef:
Uit het verhaal is het mij ook niet duidelijk of er een HWA aanwezig is die op je riool uitloopt via een kolk/put.
Er is een HWA die uitloopt op een put. Ik zal niet gaan aansluiten op die put, maar op de rioleringsbuis die langs het huis loopt.
Van bovenaf gezien:

>>>>>>>>>>>>>> bestaande rioleringsbuis in de grond
................^............^
________^_____|put| van HWA
h u i s .....^
...............nieuwe standleiding


H@ns schreef:
Als dat zo is kun je niet voor de put je aansluiting maken want dan creeer je een soort mini sceptic tank...
De put is eerst aangesloten op de riolering en daarna wordt ergens de nieuwe buis aangesloten op de rioleringsbuis in de rond. Dus de nieuwe buis wordt inderdaad voor de put aangesloten. Het is me niet duidelijk waarom ik nu een mini-sceptic-tank krijg.... of bedoelde je wat anders met "voor de put je aansluiting maken" ?
H@ns schreef:
Die terrazo vloer ligt normaal gesproken op 15 cm stampbeton die op zand gestort is. Om aan te sluiten zul je dus flink ruimte moeten maken onder die vloer, hoe ga je dit weer veilig opvullen van onderaf?
Ik heb in 1 van de vorige berichten geschreven dat ik dat juist niet zou gaan doen, want dat lijkt me inderdaad een helse tour.
H@ns schreef:
Die waterleiding buitenom is echt geen goed idee, door de afvoer lijkt me al helemaal onmogelijk.
Misschien kun je toch maar beter een rioleringsbedrijf laten komen die de situatie terplaatste beoordelen!
Als het uiteindelijk te moeilijk is, dan zal ik een rioleringsbedrijf laten komen. Maar ook die zal de keuze moeten maken: door de fundering heen of dicht bij de vloer naar buiten. Maar ik was nog niet in het stadium dat ik denk dat "dicht bij de vloer naar buiten" geen optie is. Waarom is het volgens jou echt geen goed idee ?
 

Fiesiekus

  • #32
Ga nou maar lekker aan het klussen en maak je niet al te veel sabbel om beren en spoken op de weg.
  1. Optie 2 lijkt me het makkelijkst; als ie boven de dakkapel uitsteekt is er niets aan de hand.
  2. Twee ontstoppingsstukken is wat veel van het goede: ik heb je ergens binnenshuis 1 exemplaar aanbevolen, dat is niet goed, die ene in de "plantenbak" buiten is voldoende. De rand tussen de rioolpijp en je (spouw?) muren dichtfrotten met cement. Kit geeft te weinig steun aan die dikke pijp.
  3. Over de aansluiting op 't riool: ik neem aan dat er al een toilet op aangesloten zit? Dan kan je met een gerust hart die van boven ook aansluiten. Uit je schets blijkt dat er geen vast afval in de HWA-put kan komen, dus da's ook geen punt van zorg. Bedenk wel dat volgens de nieuwste voorschriften zo'n aansluiting niet in het horizontale vlak mag liggen; alleen in het verticale vlak.
En aan de slag nu, veel succes
 

Kluskip

  • #33
Fiesiekus schreef:
... En aan de slag nu, veel succes....
Bedankt, maar eh .. ik ben nu nog alleen zittend bezig. Het hele huis moet gerenoveerd worden en ik ben in het stadium dat ik alle benodigde installaties op papier aan het ordenen ben.
 

Fiesiekus

  • #34
Kluskip schreef:
......ik ben in het stadium dat ik alle benodigde installaties op papier aan het ordenen ben.
Ik weet niet wat je allemaal precies aan het uitdokteren bent, maar mijn ervaring met verbouwen is dat een zeer gedetailleerde voorbereiding z'n doel voorbij schiet. Vaak treden er tijdens het werk nieuwe problemen op die een pragmatische aanpak vereisen en onvoorzien zijn in de voorbereiding. Je kunt vaak beter een globale indeling maken zo van
  1. Wat moet er weggesloopt worden;
  2. Welke ruwbouw moet eerst plaatsvinden;
  3. Welke materialen zijn er nodig;
  4. Welke specialisten zijn waar voor nodig en in welke volgorde;
  5. Welke projecten voer ik zelf uit;
  6. Waaruit bestaat de afwerking; kan ik dat zelf en op welke (lange)termijn?
  7. Wat moet het resultaat van elke actie zijn;
  8. Tijdplanning incl. onvoorzien;
  9. Financieel plaatje incl. onvoorzien.
In dit geval van de nieuwe standleiding dus "gewoon":
  1. Schets van het verloop;
  2. Materiaallijst PVC;
  3. Uiteraard zelf te doen na alle input van dit forum;
  4. Als ie eenmaal geplaatst is en functioneert ga ik er volgend jaar nog iets omheen bouwen;
  5. 't Ding moet werken: geen borrelende afvoeren in huis en geen verstopping;
  6. Halve dag om 't ding aan te leggen, halve dag om 'm op te dak aan te brengen en aan te sluiten op 't riool in de tuin; samen 1 dag leuk klussen; :P
  7. Scheelt je een klauw geld t.o.v. het laten doen door een loodgieter. :P
 

Kluskip

  • #35
Zoals jij zegt, zo ongeveer is het de bedoeling om het aan te pakken. Alleen aan punt 8 (Tijdplanning) en 9 (Financieel plaatje) van jouw globale indeling, zal ik wat minder respectievelijk geen aandacht aan besteden. De pro forma planning blijkt achteraf steeds niet te kloppen.

De tracee's van de verschillende buizen probeer ik wel van te voren "uit te dokteren", want ik moet wel weten dat een bepaald plekje reeds ingenomen is door buizen. Of dat in een kamer waar ik alle vloerplanken eruit haal ik er meteen alle andere geplande buizen in aanbreng voordat ik de vloer weer afsluit. Of dat ik op de geplande plek van doorvoeringen van buizen in de badkamer een stuk open houd uit de lewisplaten of dat bepaalde installaties bereikbaar moeten blijven etc.

Terwijl ik dat allemaal ga doen en voor een deel laat doen, blijf ik wel in dit huis wonen (als dat goed gaat). Vandaar dat ik niet de hele tijd vloeren kan openlaten.

Het is denk ik niet nodig het exacte uiterlijk van bijvoorbeeld de badkamer en de keuken uit te dokteren, wel de functionele aspecten (waar komt de wastafel, waar de douche etc), maar dat als ik de installaties plan (elektra, cv, ventilatie, gas, water, afvoer en isolatie) en aldus uitvoer, dat dan de uiterlijke afwerking daarna exacter gepland kan worden.

Maar goed dat je mij een duwtje in de rug geeft om eigenlijk gewoon eens te beginnen.
 

Fiesiekus

  • #36
Het allerlaatste wat ik nog kan zeggen: dit weekeind was ik bij iemand in huis die een later in de badkamer geplaatste toilet op het riool moest aansuiten. Hij wilde dat via de bestaande meterkast doen. Daarvoor had hij een sprongetje met 2 x 45 graden bochten gemaakt. De sprong bedroeg in horizontale richting circa 60 cm. Als je (verticaal) de ruimte via de buitenmuur hebt; zou je dat ook nog kunnen overwegen. Is toch wat verstoppingsongevoeliger.
 

Kluskip

  • #37
Waarom is dit verstoppingsongevoeliger ? Ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp.
 

Fiesiekus

  • #38
Omdat het verloop over een hoek van 45 graden verloopt i.p.v. (bijna) horizontaal.
En hoe ver ben je nu met die standleiding?
 

Kluskip

  • #39
Dus je bedoelt dat je in een schuine stand door de buitenmuur gaat ?

Ik ben nog niet daadwerkelijk met de standleiding begonnen.
Ik ga eerst elektrabuizen aanleggen.
 

Fiesiekus

  • #40
Als dat kan met die schuine pijp door de mu(u)r(en) lijkt mij dat storingsongevoeliger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu