Probleem klokthermostaat

Ilja1949

  • #1
Ik heb een probleem met een thermostaat. Hoop dat iemand mij kan helpen??!!

Eerst wat info over aanwezige ketel, thermostaat etc.:

Cv ketel : thematek 24E van Renova Bulex
klokthermostaat Theben RAM 811 top

Deze installatie is 2 jaar oud en gemonteerd in een huis wat momenteel leeg staat. Ik heb de thermostaat op 'antivries' ingesteld en op de display lijkt alles in orde. Bij het checken of ketel aanslaat als thermostaat hoger ingesteld wordt dan ruimte temperatuur, dan gebeurd er niets. Heb toen thermostaat los gehaald en de twee draden onderling verbonden met een klein draadje waarop ketel onmiddellijk aan ging. Dus met de ketel is niets mis, denk ik.

Toen nieuwe batterijen in thermostaat, maar dat hielp dus niets.

Volgens mij nog wel garantie op thermostaat, maar winkel, die het verkocht heeft, is gesloten gedurende de kerst en nieuwjaarsdagen.

Nu, vandaag, hals over kop maar een eenvoudige nieuwe thermostaat gekocht bij een doe het zelf winkel.(weersvoorspelling is voor de komende dagen ver onder vriespunt!)
Deze thermostaat is een simpele met een draaiknop, merk Comap.
Uiteindelijk blijkt er geen gebruiksaanwijzing in te zitten, maar uitsluitend een 'mal' om de schroefgaten op de juiste plaats te krijgen.

Heb het open gemaakt en er zitten 3 aansluitpunten aan. (1,2,3 zit een stekker) Waar moet ik nu de draden steken?? Bij de 'oude' thermostaat zijn er 'maar' twee aansluitpunten.

Heeft iemand nog een suggestie of ik een andere test kan doen met de 'oude' thermostaat om te zien of hij werkelijk kapot is??

Ook heel graag een aanwijzing hoe ik de simpele moet monteren. Ben erg bang dat de boel gaat bevriezen.

Graag eenvoudige uitleg (vrouw, haha)

Alvast erg bedankt!

Groeten, Ilja
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Staat er nog iets bij de contacten zoals com, no, nc?
Zoja, com en no aansluiten.
 

Ilja1949

  • #3
Ik heb de 'simpele thermostaat' nu voor me en er staat alleen maar 1 tot en met 6 op, waarvan 1 tot en met 3 een schroefje hebben om een draad in te steken.
aan de rechterkant 1 en links dus nr 6

heb geprobeerd via google een gebruiksaanwijzing van deze thermostaat te vinden, maar dat lukt dus niet.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Heb je een type van de thermostaat of kan je een foto plaatsen?
Staan er helemaal geen tekens bij?
 

Ilja1949

  • #5
Het merk is dus Comap (ken het eigenlijk alleen van de thermostatische kranen) er zit een draaiknop aan de voorzijde om temperatuur in te stellen.
Achterop staat COMAP art. 683400
10(2)A/250 V
066/036 37/07 IP30 T50

Ik krijg (via google) er niets herkenbaars uit.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je kan het ook gewoon proberen, eerst 1 en 2, dan 1 en 3.
Als het dan nog niet werkt 2 en 3.
 

Ilja1949

  • #7
OK lijkt me een goede truc.

De ketel zal er geen probleem mee hebben??

Is er misschien ook nog een suggestie om de (dure) 'oude' thermostaat te testen of hij echt kapot is?
merk: Theben Klokthermostaat RAM 811 top

Heel erg bedankt in ieder geval.

Zal zo dadelijk op pad gaan om te kijken of deze simpele thermostaat de verwarming wel aan krijgt. (60 kilometer van waar ik woon, dus moet 'even' rijden)

Als het lukt, dan meld ik het. Zo niet, dan natuurlijk ook.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Je kan hem doormeten maar daar heb je een universeelmeter voor nodig.

Succes, als je terug bent slaap ik al. :wink:
 

Ilja1949

  • #9
Zo'n meter heb ik hier wel liggen (een digitaal)
maar hoe dat werkt???
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Je moet hem op weerstand (ohm) meten zetten.
 

Ilja1949

  • #11
En dan moet hij wel stroom (oneindig) of niets doorlaten??
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het contact moet doorlaten als de thermostaat hoog staat.
 

Ilja1949

  • #13
Heel erg bedankt. Ik reis nu af en weet over een paar uur te melden of het gelukt is.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #14
Is het gelukt of ben je bevroren?
 

Ilja1949

  • #15
Kom net thuis, 2 minuten, ben er nog eens geweest om te checken of alles ok was. Vannacht was het erg donker (en heel koud), vandaar.

Goedkope thermostaat doet het wel, maar averechts. Er zit een draaiknop aan die van blanco naar 10 graden, dan weer een tijdje niets en dan 15,20,25,30 graden aangeeft.
Deze knop ging van z'n huis af toen de verpakking los gemaakt werd, dus moest er op een bepaalde manier weer op. Heb maar een beetje gegokt.

Na het monteren, bleken de twee draadjes (blauw en bruin) in nr 1 en 2 te moeten. Of je blauw nu in nr 1 deed of bruin dat maakte niets uit. Gek genoeg ook niet voor de 'averechtse' werking.
De ketel sloeg namelijk alleen aan als je hem richting blanco (ik neem aan 0 graden??) draaide. Het was binnen 8 graden, draaide je de knop naar bjvoorbeeld 15 graden, dan sloeg de ketel af.

Nu werkt het systeem dus 'op z'n kop'.
Hoop niet dat het nu al te warm wordt (dure stookkosten voor een leeg huis)


Ik moet er morgen nogmaals naar toe, misschien nog een idee om deze simpele thermostaat in een normale stand te krijgen?
Na nieuwjaar zal ik de 'echte' thermostaat maar omruilen en die plaatsen, dat geeft waarschijnlijk minder problemen.

In ieder geval erg bedankt voor alle hulp!!

Groeten, Ilja
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #16
Moet je dan niet 1 en 3 gebruiken?
 

Ilja1949

  • #17
Neen, de ketel sloeg ALLEEN aan met 1 en 2; Op 1 blauw of op 1 bruin, dat maakte, gek genoeg, niets uit.

Ik zal morgen nog eens testen met 1 en 3 en dan de kleuren op beide manieren. Misschien heb ik dat niet lang genoeg gecheckt.
 

Ilja1949

  • #18
Heb alles nog getest en inderdaad, draden op nr 1 en 3 geven wel een goed correct resultaat.

Hartelijk dank voor alle steun.

Groeten, Ilja
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #19
Geen dank, graag gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu