Motor knikarmscherm defect?

Micheng

  • #1
Hallo allemaal,

In augustus 2006 hebben jullie mij perfect geholpen. Zie hier voor het topic van destijds. :cool:
Omdat zich nu weer een probleem voordoet, wend ik mij tot jullie hulp. :wink:

Probleem:

Als ik mijn knikarmscherm (electrisch) in of uit laat gaan, dan loopt hij even goed, vertraagd dan en stopt dan zelfs. Alleen gebrom / gezoem is wat er overblijft. De motor krijgt dus wel stroom, maar kan dit niet omzetten in het in- of uitklappen van het scherm. Als ik de motor even rust geef, dan doet hij het weer voor een halve meter :(

Nu las ik in het topic van nusa dat het aan een kapotte condensator kon liggen. De buismotor moet er dus (in elk geval even) uit.

Voortvarend heb ik het scherm van de muur gehaald. Nu weet ik alleen niet waar ik ik moet beginnen. :oops: In tegenstelling tot het scherm van nusa, heb ik namelijk geen schroeven aan de zijkant van mijn console.

Ik hoop dat iemand op het forum mij (wederom) van dienst kan zijn. :roll:

Foto s van het scherm zijn hier te vinden.

Alvast bedankt aan allen voor het meedenken naar een oplossing van mijn probleem. :lol:

groetjes,

Michael :mrgreen:

(Het zal voor een ervaren iemand vast wel weer een simpel iets zijn. Maar voor mij als leek op dit gebied, een hele opgave :cry: )
 

Micheng

  • #2
Het is gelukt. :lol: De motor is eruit. Nu moet ik nog verder kijken.

Ik houd jullie op de hoogte
 

Micheng

  • #3
Motor aangezet. Draait even, en zoemt dan. Dus opengemaakt. Natuurlijk deed ik eerst de verkerde kant (met lagers) opmaken. Toen de goede kant maar gedaan. Maar verdomd veel draadjes :( . En daar heb ik natuurlijk weer geen kaas van gegeten.

Alle hulp is dus welkom. Een schema van hoe een buismotor in elkaar steekt, bijvoorbeeld. Of welk andere adviezen dan ook.

Alvast bedankt. :mrgreen:
 

Micheng

  • #4
Vandaag een nieuwe condensator gekocht. Maar ook dat helpt niet. Hij blijft even draaien, zoemt en bromt dan weer. Na een paar minuten gaat hij weer iets op / af.

Afijn, ik denk dat ik dus toch aan een nieuwe buismotor zal moeten geloven.

Dat in het achterhoofd hebbend, dacht ik: dan kan ik dus net zo goed verder 'rommelen'. Dus nu wilde ik de hele motor uit de buis halen. Maar dat lukt mij ook nog niet.

Ik heb de zijde met de bedrading los, en aan de andere zijde de tandwielen eruit.

Dan blijft in het middenstuk nog een deel zitten. Ik denk een spoel ofzo. Maar ik kan het niet zien. De ene zijde is een gladde, dichte zijde waar de bedrading in loopt. De andere zijde heeft een as waar de tandwielen dus op gingen.

Ik wil dus het eruit kloppen, maar mag dat wel?

Als iemand het antwoord heeft op de vraag hoe ik dat tussenstuk er veilig uithaal, dan hoor ik het graag.

alvast bij voorbaat bedankt voor de reactie.
 

Micheng

  • #5
Nou, ik heb ff geprobeerd het eruit te slaan. Lukte niet :roll:

Tegen beter weten in, weer geprobeerd of die het nu wel goed doet.

En welja, het werkte. Draait perfect. Op en neer zonder te stoppen.

Dus wat het nu was, ik heb geen idee. Maar dat geeft allemaal niets, want

HET WERKT WEER :!:

Dus ikke weer erg blij :mrgreen:

Nu moet ik alles weer in elkaar krijgen. Dus
1. buismotor (die zit alweer in elkaar) in de buis van de cassette doen,
2. het doek in de voorlijst schuiven,
3. de buis met doek goed plaatsen in de cassette,
4. de kappen op de cassette
5. het ophangen van het hele knikarmscherm.

Zal, denk ik, ook nog wel een klus worden. Maar ik zie dat gelukkig meer als een uitdaging.

Conclusie: ook al heb ik er geen verstand van, houd ik toch aan. Immers de aanhouder wint.

Ik zal hier nadien laten weten hoe ook dit is afgelopen. Mogelijk heeft iemand iets aan deze informatie.

groetjes,

Michael :mrgreen:
 

Toon

  • #6
:prima:
 

Micheng

  • #7
Is net mijn vrouw thuis. Heb ik haar het goede nieuws verteld. :bedankt:

Wil ik het haar laten zien en wat gebeurd er :?:

Hij stopt weer na zo'n 10 seconden :evil: ;tong;

Dus opgelost is het jammer genoeg (voor mij) toch nog niet :denk:
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Toch tijd voor een nieuwe motor. :mrgreen:
Maar wel goed geprobeerd. :prima:
 

Micheng

  • #9
Maar ik geef niet op hoor. Ik ga lekker verder met de buismotor. :mrgreen:

Als die het 10 seconden doet, dan moet er iets kleins zijn (althans dat hoop ik). Zeker gezien het feit dat hij het eventjes weer helemaal goed deed. :denk:

:super:
 

Kluske

  • #10
Heb je al naar de microswitch gekeken? Hier zitten namelijk de eind schakelaars achter
 

Micheng

  • #11
Microswitch! Wat is dat nu weer? (ik ben een blijf een leek :-| )

Ik ga denk ik maar ff snel een kwartje in de google-o-matic gooien :mrgreen:

Gedaan (trefwoorden buismotor en microswitch gebruikt). En weinig gevonden. Althans niets waar ik iets mee kan.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de 2 stelknoppen (bij mij de gele knoppen met inbusformaat die ervoor waren om het doek strakker / losser te laten hangen). Daar zag ik namelijk dat deze aan het eind een soort switch hebben.

Ik wacht dus (de hopelijk te volgen) nadere informatie van Kluske af.

De vorige keer was met zijn duidelijke hulp, mijn probleem meteen opgelost. De anderen niet tekort doent, want die gaven eigenlijk destijds ook dezelfde oplossing aan. maar toen snapte ik dat helaas nog niet meteen :oops:
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dat is inderdaad wat hij bedoeld.
Ik denk overigens niet dat die de oorzaak kunnen zijn want dan zou de motor ook niet meer brommen/zoemen.
 

Micheng

  • #13
Weer even de tijd gehad om de buismotor open te schroeven. Gedraaid totdat geen der switches aan het begin van het draaien ingedrukt konden worden. Maar helaas: snelheid gaat al nog steeds vrij snel eruit.

En als de switches doen wat ik ervan verwacht, dan heeft Ron321 gelijk. Dus dat ze de stroomtoevoer dan blokkeren als afslag. Maar hij zoemt / bromt wel zonder afslag (logisch want hij heeft niets eens de kans om zover te draaien tot aan een endswitch. En omdat hij het even weer goed gedaan heeft, snap ik er dus niets van :(

Ik laat het topic het liefst overigens nog even open opdat Kluske wellicht nader kan toelichten wat hij nu precies bedoelde. En als ik van het weekend (hopelijk want ik heb 3 kids :? ) verder heb kunnen rommelen, hoop ik toch nog iets ter afronding te kunnen laten weten.
 

Micheng

  • #14
Eindelijk een bericht ter afronding van dit probleem :mrgreen:

Ik heb de hele motor uit de buis gehaald. Dus echt alles.

Bleek dat een draadje tussen 2 onderdelen in de buis (vraag mij niet naar de naam want dat weet ik niet :oops: ) ietswat beschadigd was. Dat kon ik niet eerder zien omdat de beschadinging in het deel tussen de spoel en het einddeel van de buismotor zat. Dus zonder echt alles van de motor eruit te halen, was het niet te zien. Gerepareerd door een stukje plakband eroverheen te plakken (niet de mooiste oplossing, ik weet het) en het loopt weer als een zonnetje. En hopelijk blijft dat ook zo :-|

Ook mijn vrouw heeft het nu met eigen ogen kunnen aanschouwen :mrgreen:

Vanavond dus alles weer in elkaar zetten en ophangen. Ik moet wel even kijken of ik iemand kan ritselen om mij met het ophangen te helpen. Alleen gaat mij dat niet lukken.

Ik denk dat de beste volgorde is:
1. buismotor in de buis plaatsen
2. buis in cassette plaatsen waarbij het doek nog niet in de voorlijst zit (eerst in de voorlijst zou mooier zijn maar door de kracht van de knikarmen betwijfel ik of dat lukt, dus daar begin ik niet eens aan :mrgreen: :mrgreen:
3. cassette ophangen aan de muur
4. voorlijst losschroeven van de knikarmen
5. doek in voorlijst schuiven
6. knikarmen weer vastzetten aan de voorljst
en steeds tussendoor draaien aan de stelschroeven omdat ik door al het gefreubel de switches weer juist moet stellen

Klinkt mij een juiste volgorde. Suggesties ook hierin altijd welkom. Immers iets wat mij logisch lijkt, hoeft dat in de praktijk niet zo te zijn (anders had ik wel eerst de knikarmen met een touw vastgezet voordat ik de buismotor eruit haalde :lol: )

Alvast / alsnog iedereen bedankt voor het meedenken aan de oplossing voor mijn probleem.

groetjes,

Michael
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #15
Mooi dat je toch wat gevonden hebt, ik hoop dat dat het is.

Hoever heb je het scherm nu uit elkaar liggen?
 

Kluske

  • #16
Even van mijn kant een kleine tp voor diegene die een motor willen vervangen.
Laat het scherm gewoon aan de muur hangen, bij de meeste cassette schermen is het voldoende om het scherm een stukje te openen gooi gewoon een stukje touw om het scherm aan de linkse en rechtse zijde.
Hier door kan nooit de cassette open springen en je kunt door de touwen iets telaten vieren de scherm een stukje open zodat je met je handen binne in de cassette kunt komen.
Draai dan pas de bevestigings bouten van de motor los die aan de zij console zitten, meestal krijg je dan zoveel ruimte dat de buis naar je toe kunt halen en de motor verwijderen.
 

Micheng

  • #17
Hehe,

Alles hangt weer. Maar vraag niet hoe het allemaal weer gegaan is :lol:
Weer thuisgekomen deed de motor toch weer raar :cry: Ligt het aan de groene stroom ofzo (die ik geeneens heb) :wink: Omdat het warm weer schijnt te worden, door mij besloten toch alles in elkaar te zetten en op te hangen.

De vraag: Hoe ver het dus uit elkaar lag?
Ik had de cassette los op de grond liggen en het doek op de rol los ernaast. (tip: volg het advies van Kluske :mrgreen: ). Ik kreeg het er namelijk niet meer goed in. Dus buis met doek erin gedaan, touwen eromheen, zijkap vastgeschroeft en weer opgehangen. Toen moest het doen nog door de voorlijst. Moesten de touwen dus weer los :oops: Klapte de armen dus uit elkaar met een knal. Resultaat: een deukje in de linker knikarm. Op zich niet erg, ware het niet dat het onderste deel van de arm nu bijna in een rechte lijn van de bovenste arm ligt. En dan krijgt de motor het niet ingetrokken :x Dus even handmatig geholpen met het eerste stukje en toen ging het goed.

Maar alles hangt weer en werkt (langzaam aan met pauzes, maar het werkt wel).

Maar nu komt het leukste. Toen ik net klaar was met het in elkaar schroeven van de cassette (buis er dus net inedaan etc), kwam mijn buurman aan met de melding: "ik heb nog een nieuwe buismotor van eveneens 40Nm. Mag je zo hebben" Ligt dus nu gereed in mijn schuur. (heeft overigens geen 4 maar 5 draden. bruin, blauw, zwart, geel groen en een extra rode. Schijnt een motor te zijn met als optie een afstandsbediening, zo begreep ik. En ik denk dat de rode dus de extra draad is die ik dus dan niet nodig heb.)

Dus volgende week ga ik weer aan de gang. Ben ondertussen al heel veel wijzer geworden en houd de adviezen van Kluske in mijn achterhoofd. Dus touwtje eromheen terwijl de cassette aan de muur hangt. Dan zijkap losschroeven en motor eruit halen. Dat scheelt mij een hoop gevecht met het doek :mrgreen: Als tenminste alles net zo makkelijk gaat als ik nu vermoed :D

Nogmaals: alle dank voor alle hulp.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.Of jullie moeten het verloop van volgend weekend willen weten :cool: Dan moet je het open laten waarmee ik weet dat ik jullie nader kan / zal berichten

groetjes,

Michael
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
We zijn zeer benieuwd :wink:
 

Micheng

  • #19
:roll: Dan zal ik jullie komend weekend verder informeren :wink:
 

Micheng

  • #20
Zoals aangegeven, wil ik komend weekend verder gaan met de gekregen (volgens mijn buurman nog splinternieuwe) buismotor.

Ik heb eerst even willen proberen hoe ik deze (als voorbereiding) moest aansluiten aangezien deze dus 5 draden had. Maar niets werkt.
Vandaar toch nog een vraag hier, en wel:

Wie weet hoe de draden moeten worden aangesloten?

Om een beeld te geven van wat ik heb, de volgende tekening van de oude situatie:


Geel-groen en Blauw spreken voor zich. Bruin vanaf het stopcontact ook. De bruine (bij 1) en zwarte (bij 2) vanaf de buismotor zijn dus voor het op en neer werk. Zover glashelder.

De nieuwe buismotor echter heeft dus vanuit de motor 5 draden. Geel-groen, Bruin, Zwart, Blauw en Rood. Ook zit er achterop de buismotor nog een klein zwart draadje.

De motor is van het merk ACM, type RADIOMATIC 40 (40 Nm).
Volgens een stikker op de motor (tekst = transmitter allready memorized) én de melding van mijn buurman, is dit een motor voor eventiueel gebruik met een draadloze afstandsbediening.

Ik dacht dus:
Gewoon dezelfde kleuren draden aansluiten zoals de oude buismotor ook was. En de rode draad + het kleine zwarte draadje gewoon loslaten. Ik gebruik namelijk geen draadloze afstandsbediening.

Maar dan doet hij helemaal niets!

En op internet kan ik wel gegevens van de motor vinden maar geen electresch schema. En mijn buurman had dat ook niet (meer?) in de verpakking zitten.

Wie o wie weet wat ik fout doe?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu