ABB Beltrafo (busboard) wordt warm. Té warm?

Klusserdeklusser

  • #1
Hoi,

Ik wil mijn groepenkast binnenkort geschikt gaan maken voor drie fasen en ben aan het inventariseren wat ik daarvoor doen moet en welke componenten ik al-dan-niet kan hergebruiken.

Toen ik de kap van de groepenkast af haalde viel mij op dat die bij ABB beltrafo (type 0918.005 voor busboard) erg warm aanvoelde. De beltrafo zelf was behoorlijk heet; niet dat ik er mn vinger aan brandde, maar echt comfortabel warm voelde het niet :wink:

Aangezien ik een natuurkunde/electrotechniek achtergrond heb weet ik natuurlijk wel dat trafo's ook onbelast wat vermogen dissiperen, maar deze warmte leek mij wat veel. Ik heb er echter geen gevoel voor hoe warm een in de groepenkast ingebouwde beltrafo typisch mag worden. Ik vraag me dus af of ie niet té warm wordt?

Is het verstandig om bij de upgrade van de groepenkast de beltrafo te vervangen voor een nieuwe, ook van ABB voor busboard (maar dan de opvolger, de 0918.006)? Weet iemand wat het verschil tussen mijn huidige beltrafo en de opvolger precies is? Ik kan met name dat laatste nergens terug vinden en krijg ook van ABB geen duidelijk antwoord...

Dank!

Groeten,

Klusserdeklusser
 

Ronaldjes

  • #2
Door jou is beter te bepalen of ie te warm wordt, dat is mogelijk te zien vanaf hier. Heb wel even de verschillen voor je opgezocht.
 

Klusserdeklusser

  • #3
Dankje, dat helpt alweer wat!

Maar als ik:
- "verliesvermogen" vertaal als "sluipverbruik" en
- 0W bij de oude trafo als "onbekend" uitleg
dan ben ik helaas nog niet veel wijzer...

Het gaat mij niet zo zeer om het sluipverbruik op zich, maar wel de daarmee gepaard gaande warmteontwikkeling en mogelijk risico op kortsluiting/brand.

Ik ga iig bij de buren eens vragen hoe warm hun trafo is; alle huizen in onze straat zijn in dezelfde periode door dezelfde projectontwikkelaar gebouwd en hebben dezelfde groepenkast / componenten.
Als hun trafo nu significant minder warm is ga ik 'm binnenkort sowieso preventief vervangen.

Uiteraard wordt verdere hulp / informatie nog steeds op prijs gesteld!
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Maak eens de dunne beldraden los van de trafo (230 V laat je zitten) en voel na een dag of de trafo nog steeds heet is.
 

Klusserdeklusser

  • #5
Goed punt, ga ik proberen!

Ik heb inmiddels ff bij de buurman aan de beltrafo gevoeld (zelfde type) en die was ook aardig warm. Ik neem dus aan dat dit bij dat type trafo hoort :(
 

Klusserdeklusser

  • #6
Update:
Het bleef me toch bezig houden en daarom heb ik deze week de bestaande beltrafo vervangen voor het opvolgende type van ABB.

De nieuwe trafo wordt ook nog wel wat warm, maar stukken minder dan de oude.

Of ik 'm vanuit veiligheidsperspectief nu wel of niet terecht vervangen heb maakt me niet zo veel uit, ik heb er zelf iig een stuk geruster gevoel bij!
 

Ronaldjes

  • #7
Prima toch, je eigen gevoel is het belangrijkst!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu