Welke carbolineum-vervanger?

Marijke37

  • #1
Hallo allemaal,

graag zou ik toch op dit forum advies inwinnen (heb eerst veel gezocht en gelezen, maar kom er niet goed uit):

ons tuinhuis (geschaafd hout, wel ruwig,niet geschuurd)moet nodig weer opnieuw in de carbolineum , maar dat is er dus niet meer.

Ik heb verschillende vervangers gevonden via internet: ecoleum, natuleum,bruinoleum (en houtteer, maar dat wordt zeker zwart en dat willen we niet). percoleum..

Op dit moment lijkt ons bruinoleum het meest geschikt en het is niet zo kostbaar als die andere producten;
mijn vragen:
- wat is nou precies het verschil tussen deze producten? (ecoleum zou op basis van lijnolie en alkydhars zijn, maar wat zijn dan de grondstoffen van bruinoleum?
-is bruinoleum het meest geschikt?
- als we dat zouden gebruiken moeten we het dan ieder jaar opnieuw doen? (net gelezen over een ontevreden klusser, zie dit forum)
(- of moeten wij ook overgaan op beits?)
- hoe moet de oude ondergrond voorbewerkt worden? is grondig afborstelen voldoende? of moeten we net als bij alkydverf eerst met amonia soppen en daarna spoelen? op een plek is het hout wat groenig door de mos-aanslag.

Ik zou advies zeer op prijs stellen,
al vast veel dank, marijke
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het verschil tussen carboleum en bruinoleum / ecoleum /percoleum ect. zit hem in de biologische afbreekbaarheid: carboleum zit bordevol PAK's ( voor de liefhebbers : polycyclische aromatische koolwaterstoffen ) en stoffen die nare ziektes kunnen veroorzaken. Bruinoleum is zeker niet onschuldig maar beter voor het millieu.

Verkoop van carboleum in Nederland is bij wet verboden.

U moet bruinoleum vaker toepassen dan carboleum : lees biologisch afbreek baar tegen over zeer moeilijk afbreekbaar. Schimmels e.d. hadden bij carboleum weinig kans, bij bruinoleum wel weer.

Overstappen op beits kan. Reinig het hout met ammoniakoplossing of een andre geschikt middel. SCHUUR ZO MIN MOGELIJK: de stofdeeltjes bevatten de inhoudsstoffen van de carboleum.

Gebruik een mondkapje / adembescherming als u schuurt.
 

Marijke37

  • #3
Hartelijk dank voor Uw uitleg!! :D

We gaan bruinoleum gebruiken, mede omdat het al riching eind augustus loopt; dan is het hout voorlopig beschermd en kan ik daarna meer kennis over beits/verf/etc.vergaren voor de volgende keer.

Omdat ik middels dit forum Objectieve ! informatie kan bemachtigen
zou ik toch nog graag willen weten :
- in welke situatie kan iemand/ik dan beter ecoleum toepassen? is dat echt beter? (het is duurder en dus beter?) het schijnt ongeveer tweemaal zo lang mee te gaan als bruinoleum...en daarom is het beter?/duurder?
- bestaat bruinoleum ook uit lijnolie en alkydhars?, maar bv. in andere verhoudingen?
- kan iemand mij verwijzen naar een website/ boek waar "alles" over beits/verf/ecoleum/etc. uitgelegd wordt? ( ik heb de wikipedia al geraadpleegd, en veel in dit forum/verschillende folders; de info is voor mij nooit totaal....ik blijf steeds met vragen zitten)

Ik hoop dat ik nogmaals antwoord mag ontvangen.
Met vriendelijke groeten Marijke :D
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Alhoewel dit forum er eigenlijk niet is om uitgebreide productinformatie te verschaffen voor deze x een uitzondering:

Ecoleum dient u alleen toe te passen op ruw, ongeschaafd hout. De samenstelling van Ecoleum is op basis van alkydhars + lijnolie. Het is een zg High Solid verf wat betekent dat deze verven minder oplosmiddel ( goedkoop en beter voor millieu ) maar meer vulstoffen ( duurder) bevatten. Met noemt dit ook wel het VOS ( vaste organische stoffen ) gehalte.

Nou, u kunt nu wel raden waarom dan Eco duurder is dan Bruino en waarom het ene product dus langer mee gaat dan het ander ( oplosmiddel verdampt bijvoorbeeld, heeft u dus niets aan. Het vaste stoffen gehalte echter niet. De laagdikte (mu) die overblijft is dus minder bij Bruino. het is juist deze laagdikte die mede de duurzaamheid ( bescherming ) bepaalt.


Perkoleum dient u alleen toe te passen op glad geschaafd hout.
 

Marijke37

  • #5
Nogmaals heel veel dank!! :D

Deze gedetailleerde informatie is precies wat ik zocht !
Ik kan voorlopig voort, en blijf lezen, ook in dit forum.
groetjes marijke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu