Weghalen schoorsteen vergunningsplichtig?

A.den.haan

  • #1
Hallo,

wij willen onze zolder verbouwen met een nokverhoging en dakkapel.
Nu staat er op ons dak nog een ongebruikte schoorsteen die we delen met onze buren.
Wij willen deze schoorsteen weghalen aangezien dat voor de geplande verbouwing makkelijker is.
Onze buren hebben geen bezwaar aangezien zij ook het oude rookkanaal niet meer gebruiken.
Kunnen wij gewoon deze schoorsteen verwijderen zonder enige aanvraag van vergunning o.i.d ?
Alvast bedankt voor de reageerders.
 

Tiho

  • #2
Ik heb hem er twee jaar terug afgesloopt en geen moment aan een vergunning gedacht. Het ding werd niet gebruikt, stond heel scheef en lekte dus was niet erg benieuwd naar hun mening :wink:

Als je wilt weten of je hem wel of niet nodig hebt, zul je toch echt je gemeente moeten bellen. Per gemeente kan dit namelijk verschillen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het hangt er van af hoe de constructie van de schoorsteen is, bij sommige constructies mag er niet aan 1 kant een kanaal verwijderd worden.
U bent een bouwvergunning nodig omdat de constructie van het huis aangepast wordt.

De architect of andere bouwkundige die de berekening en de tekening moet maken kan ook bekijken of en hoe de schoorsteen verwijderd kan worden.
 

MvanV

  • #4
Ik dacht dat een schoorsteen weghalen niet vergunningsplichtig is, in prinicpe draagt hij alleen zichzelf.
Het is ook te weinig afval voor een sloopvergunning.

Een nokverhoging is zeker wel vergunningplichtig. Ik zou het weghalen van de schoorsteen er gewoon in benoemen dan weet je zeker dat het goed zit.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als er asbest in zit is er altijd een vergunning nodig. Anders gewoon even informeren bij je gemeente. Ze zijn de enige die dit kunnen beantwoorden.
 

MvanV

  • #6
Dan speel je op veilig, maar gemeentes mogen dat niet meer zelf bepalen. Wat een gemeente wel en niet onder vergunningen laat vallen is in de wet en het besluit vergunningsvrij bouwen geregeld. Je moet het dus ook uit de wet kunnen afleiden. Helaas is het met schoorstenen slecht geregeld wat tot interpretatieproblemen kan leiden.
Bij mijn weten vallen kleine (>1 m2) dingen op een dak onder het vergunningsvrije deel, schoorstenen en het lijkt me dan ook schoorsteenvervangende kleine stukjes dak.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Slopen is nog steeds geregeld in de bouwverordening, dus kan per gemeente verschillen. Vergunningsvrije zaken gaat over bouwen, niet slopen.

Besluit vergunningvrij bouwen (Bblb) bestaat trouwens niet meer :) Dat is nu opgenomen in het Bor (Besluit omgevingsrecht).

Dus als de gemeente zegt dat het vergunningplichtig is, opnemen in de vergunningaanvraag voor de nokverhoging, anders niet. Je betaalt er extra voor, dus alleen doen als het nodig is.
 

Triekje

  • #8
Het hangt er van af hoe de constructie van de schoorsteen is, bij sommige constructies mag er niet aan 1 kant een kanaal verwijderd worden.
U bent een bouwvergunning nodig omdat de constructie van het huis aangepast wordt.

De architect of andere bouwkundige die de berekening en de tekening moet maken kan ook bekijken of en hoe de schoorsteen verwijderd kan worden.
De constructie van het huis wordt niet aangepast, bij deze vraag draait het namelijk of de hoofddraagconstructie van het huis wordt aangepast waardoor de stabiliteit van de constructie in het geding komt.
Dit item weet ik toevallig vanwege een grondig gesprek met mijn gemeente i.v.m. mijn gemaakte aanbouw.

Desallniettemin vermoed ik wel dat een vergunning nodig is, maar kun je vrij makkelijk controleren met een omgevingsvergunningcheck.
Sinds de invoering van de WABO is al het bouwen en slopen opgenomen in 1 vergunning en is overzichtelijk opgezet!

google maar eens naar omgevingsvergunning. en je komt er zelf wel uit ;).
 

MvanV

  • #9
Ja, maar een nokverhoging is altijd vergunningsplichtig. Je vergroot je huis op een manier die niet expliciet vergunningsvrij is gemaakt.


Slopen is vrijwel in iedere gemeente pas vergunningplichtig boven een bepaald aantal kuub puin. Daar zit je met een schoorsteen niet aan. Maar dat nagaan is niet onverstandig.
 

A.den.haan

  • #10
Bedankt voor alle reacties tot zover.

Inderdaad, voor de nokverhoging is een vergunning nodig uiteraard. Ik was vergeten om te zeggen dat deze inmiddels was aangevraagd.
Wat betreft de schoorsteen, van mijn aannemer heb ik begrepen dat daar geen vergunning voor nodig is.
Ik ga maar uit van zijn kundigheid en de schoorsteen zal dus van het dak afgehaald gaan worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu