Waterrestant in riolering

Klusbuds

  • #1
Na veel gepruts heb ik besloten om mijn riolering opnieuw aan te laten leggen door een vakman (loodgieter). Een stel buizen met voldoende afschot aan elkaar knopen bleek niet mijn sterkste punt.

Ik ben wat verbaasd over het feit dat er na aanleg over een lengte van zo'n 5-8 meter continu een laag water van zo'n 2-3 cm staat (125 mm buis). Volgens mij betekent dat dat ergens het afschot niet goed is en kan dit op den duur leiden tot verstoppingen. Volgens de loodgieter levert het geen problemen op en wordt een en ander wel vaker zo opgeleverd.

Heeft iemand hier een mening over?
 

Chathanky

  • #2
Als de riolering helemaal schoon is van vuil mag er niks achterblijven, als er 3 cm water blijft staan is er een afschot de verkeerde kant op van 3 cm over een lengte van 1 tot 8 meter (afhankelijk waar het hoogste punt is in dat leidingdeel).

Het blijft wel iets tussen de loodgieter en jou, en verder kunnen we alleen zeggen dat het niet op afschot ligt, en er wel een mogelijkheid op latere problemen Afhankelijk wat er op afgevoerd wordt.

Een dooddoener "het wordt wel vaker zo opgeleverd" betekent niet dat het goed zit. Overtuig hem vriendelijk om het goed op te lossen.

Mocht je er niet uitkomen en zelf gaan oplossen staan we geheel aan uw zijde met advies.
 

H@ns

  • #3
Bij mijn weten is het vrij normaal dat er een laag water in je hoofdrioolbuis staat.
Deze ligt namelijk nauwelijks op afschot (1 cm op 2 meter) dus bij het minste geringste, trillingen door werkzaamheden e.d. is het afschot al verdwenen.

Voor zover ik het begrepen heb kan dit geen kwaad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu