Vreemd geluid AEG Oko lavamat bella_update

Silvester208

  • #1
Hallo mede forumleden,

Ik heb een AEG Bella_Update wasmachine PNC 914 002 066 00
En S-No 00748670.

En als de trommel gaat draaien geeft het een ?vreemd geluid lijkt als of er iets schuurt o.i.d.
Het geluid is moeilijk te omschrijven maar klinkt als klemmend/zuigend, de trommel gaat draaien dan komt het geluid en staat trommel weer stil ook soms als het draaien langer aan wil houden dan bonkt de machine lijkt alsof hij wil gaan centrifuceren b.v. (is niet zo maar ter indicatie).
Zelf heb ik de trommel met hand gedraaid en ondervind dan geen probleem.

Als tweede ook soms met afpompen gaat het niet altijd soms blaas ik in de afvoerslang en dan komt het water ineens wel.


Graag jullie reacties,
Groet Joop
 

Pap

  • #2
Achter kant er af halen
riem er af halen
dan de trommel draaien met de hand
probeer op 3 plekken de trommel op te tillen
speling op en neer is lager probleem
trommel op 1 plek op kunnen tillen is kruis stuk
wat ook mogelijk is dat er wat in de trommel zit tussen kuip en trommel
zonder achterkant laten draaien en luisteren wat er gebeurt
pompje wil ook wel eens herrie maken
een keer heel heet wassen als het geen lagers zijn
 

Silvester208

  • #3
Hallo Pap,

Bedankt voor je reaktie ik zal morgen gaan proberen wat jij voorstelt.

Dus ik laat het nog weten hoe het afloopt.
Groet Joop.
 

Silvester208

  • #4
Hallo Pap,

Het heeft wat lang geduurd maar ik was er nog niet aan toegekomen.
Vandaag wel en zoals ik het bekeken heb is er niks mis met lager of het kruis.

Wel heb ik de motor eraf gehaald en aan de voorzijde van motor bij de koolborstels zit een of ander ring om de as en die lag er los in dop lag op de bodemplaat kan wezen dat hetgeen gebeurt is met demonteren van motor.
Maar hetgeen weer terug geplaatst en spoelwas gedraaid hetgeen ging tot dusver goed.
Zou dit de oorzaak geweest kunnen zijn of is het toeval?

Tot zover eerst de Update en weekend maar even flink gaan wassen dan laat ik wel meer weten.

Groet joop
 

Pap

  • #5
Het verhaal is me niet helemaal duidelijk
maar dat wat er bij de koolborstels zit zit vaak achter een zwarte kap
daarachter een soort spoeltje en dan op de as een magneet
die 2 bij elkaar is de tacho meter de toeren meter
die moeten wel goed zitten zo niet of kapot gaat de wasmachine gelijk vol gas en stopt dan
 

Silvester208

  • #6
Hoi Pap,

Na veel gelezen te hebben vanavond blijkt het de Tacho meter te zijn.
De dop die jij bedoelt lag op de bodemplaat en het kunststof spoeltje zat los om de motor as.
Ik heb het weer terug geplaatst en dop er weer op-in geduwd en de wasmachine heeft het spoel programma gewoon afgedraaid.

Wel lees ik soms dat men hetgeen erop draait maar ik kon het spoeltje en de dop er gewoon op terug plaatsen weet dus niet of dit zo goed blijft of dat het zo hoort?

Groet Joop
 

Pap

  • #7
Dat ding op de as moet er stroef op geschoven worden
mag niet los zitten de spoel gaat er wel los over
als dat ding op de as te los zit en kan draaien op de as krijg je een hele rare meting en dus een wasmachine die de kluts kwijt is
zorg dus dat hij goed op zij plek blijft
 

Silvester208

  • #8
Hoi Pap,

Bedankt voor je reakties en ja zoals ik zover nog weet ging het kunststof spoeltje waar draadjes aanvast zitten er eenvoudig op en de dop moest ik wel stroefjes erin drukken.
Ik zal morgen het een en ander nogmaals goed nakijken en nalopen zoals jij zegt.

Laat in de loop van het weekend wel weten hoe het gegaan is.
Nogmaals bedankt.

Groet Joop
 

Silvester208

  • #9
Hallo Pap,

Zoals belooft hier nog de terugkoppeling, het weekend alles nagekeken zoals jij zei en hetgeen zit er goed op dus tacho-meter
goed geplaatst en dop ging er ook goed stroef op.

Reeds meerdere was gedraaid en alles gaat volgens programma dus ik ben zeer tevreden op dit moment, hoop dat het zo blijft doen dan is het probleem opgelost.

(wat het idee gaf van centrifugeren bleek de stelvoet te zijn veer er uitgehaald en hetgeel aangepast om er een vastevoet van te maken

In ieder geval bedankt voor de aanwijzingen.

Groet Joop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu