Vet in boorhamer?

Ries

  • #1
Hallo,

Ik heb een boorhamer gekregen uit een erfenis en heb hier een klein vraagje over.
Het gaat om dit apparaat overigens, merk hemelvaart.



Ik zie dat er een klein potje met vet bij zit, wel bijna leeg, maar goed.
Bovenop de machine zit een gat ter grootte van een knaak met een stop.

Als ik hier in kijk zie ik een mechaniekje met dat vet, dacht ik.

Moet je dat vaak smeren, ook al wordt de machine eens per jaar gebruikt?
 

Manualo

  • #2
Dat vet is daar niet voor bedoeld. Het is bedoeld om de schacht van de SDS boor licht in te vetten vóór je deze in de boorhamer steekt.
 

Henk E

  • #3
Ik denk dat dat vet voor de boorschacht is bedoeld en onder dat dopje moet olie in ,deze olie moet het mechaniek smeren
(hou hem maar eens voorzichtig op zijn zij zodat je die olie kan zien lopen)
ik gebruik daar voor een goeie hoog waardige hydraulische / pneumatische olie van Kroon voor, omdat die van mij toch een hele oude machine is en ik hem nooit lang achterelkaar zal gebruiken durf ik dat wel aan, die officiële olie is namelijk peperduur.
 

Ries

  • #4
Bedankt jongens voor jullie repliek.

Het invetten van de boor, daar kan ik in komen en lijkt me ook niet verkeerd en staat ook in de handleiding. (van Manualo)

Dat van die olie kan ik niet plaatsen, als ik in dat gat kijk, zie ik geen olie lopen maar zit alles in het vet, dezelfde kleur als de bijgeleverde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Normaal gesproken hoeft het vet in deze machine niet bijgevuld te worden, onder zeer extreme omstandigheden loopt er wel eens wat vet uit de machine maar dat kan op zich weinig kwaad, alleen als er veel vet uitgelopen is dan bijvullen met het bijgeleverde vet.
De boorschacht hoeft niet gesmeerd te worden, een beetje wd40 zo nu en dan is voldoende om de schacht schoon te houden, vet houdt vuil en ijzerdeeltjes vast en is daarom niet aan te raden voor smering van de boorschacht.
 

Kacheltje

  • #6
De boorkop dient wel gesmeerd te worden. Het vet zit er namelijk niet voor niets bij. De boorschacht is voorzien van een stofkap die voorkomt dat het inwendige vervuilt.
Het boorvet is er voor om de sds boorkomp te beschermen tegen slijtage dit vet smeert ook bij de zware belasting die er komt tussen de metelen boor en boorhouder. Niet elk smeermiddel is geschikt voor hoge drukken. WD40 is dat zeker niet.
Voor het behoudt van je boorkop dient de kop met vet gesmeerd te blijven.

Ook als je het aan de fabrikant zal vragen zal hij adviseren gebruik te maken van dit vet.
 

Henk E

  • #7

Er zijn meer types boorhamers en de één moet met vet en de ander met olie.

Dit is de binnenkant van de Hilti, en je ziet duidelijk de krukas met drijfstang
en die wordt gesmeerd met olie.
 

Kacheltje

  • #8
Ries schreef:
Hallo,

Ik heb een boorhamer gekregen uit een erfenis en heb hier een klein vraagje over.
Het gaat om dit apparaat overigens, merk hemelvaart.

Moet je dat vaak smeren, ook al wordt de machine eens per jaar gebruikt?
Dat dopje is om te controleren of er nog genoeg vet in zit.
Het potje vet kan daar voor geweest zijn, voor de sdsboren wordt het vet meestal in een tube gelevert, dit om het aanbrengen op de boor te vergemakkelijken.

Wat er in het potje zit? Als het een jampotje is kan er van alles inzitten natuurlijk. :mrgreen:
Wat er in hoort staat niet beschreven. Olie zal door het gehele huis lopen. Als het huis open is hoort daar geen olie in. Je zou het kunnen vragen bij de fabrikant, die heeft vast een klantenservice.
 

Ries

  • #9
De berichten spreken elkaar een beetje tegen dus...

Wie heeft er nu gelijk? Moet er nu wel of geen vet aan de boor aan de kant die de machine in gaat? :-|

Vet aan de boorkop? Dat heb ik nog nooit gedaan, met geen enkele boor...
Is dat niet direct verdwenen, na even boren.

En dat potje met vehehet...dat was geen jampotje, maar een klein potje wat in de koffer paste op zijn eigen plekje, lichtbruin van kleur. (niet de koffer, maar het vet! :wink: )

Vragen aan de fabrikant wordt moeilijk, das ene chinees of zo.
 

Millew

  • #10
Het vet is voor IN de boorkop. Dat is het gat, waar je de boor in steekt.
Zo hoort dat bij alle SDS boorkoppen.

Het inwendige van de machine zal moeten worden gesmeerd met dikke olie, b.v. versnellingbakolie SAE140.

En als het mis gaat is er nog geen man overboord. Een machine van die kwaliteit koop je nieuw voor ca. 50 euro.
 

Kacheltje

  • #11
Als het huis gesloten is lees afgedicht ten opzichte van de rest zou er olie in kunnen horen. Maar goed dit kunnen we niet zien. Op de tekening uit de link van Manualo kun je opmaken dat het daar een gesloten systeem is en er vet in hoort. Dat vet smeert de krukas en andere delen van het slagmechanisme.

Er zijn er idd maar weinig die de sds kop netjes invetten zoals het hoort. Doe je dat niet gaat dit ten kosten van de levensduur van de sds kop. Een gemiddelde bouwvakker zal er niet echt om malen, die besteld gewoon weer een nieuwe. :mrgreen:

De link van manualo is naar alle waarschijnlijkheid dezelfde boorhamer.
 

Kacheltje

  • #12
Ries schreef:
De berichten spreken elkaar een beetje tegen dus...

Vet aan de boorkop? Dat heb ik nog nooit gedaan, met geen enkele boor...
Is dat niet direct verdwenen, na even boren.
Op de boor zitten sleuven die je in de boorkop steekt. Op de gesloten sleuven en de open sleuven breng je wat vet aan en dan steek je hem in de boorkop. Het vet komt dan in het sluitsysteem van de sds mechanisme te zitten en smeert de inwendige sluiting. Na het boren blijft er vet achter en bij het wisselen van boor is het ook niet noodzakelijk om telkens vet aan te brengen. Je merkt al gauw waneer de boor die er uit komt droog is. Als dat zo is breng je opnieuw vet aan. Voor je de boor in de kop steekt dient de stofkap vrij te zijn van stof en gruis en uiteraard geldt dat voor de sds boor zelf.
De stofkap met boor voorkomt dat er vuil in het sds sluitsysteem komt, die sluit mits niet beschadigd de boorkop goed af.
 

Henk E

  • #13
Als je de dop er af hebt en hij lijkt op de foto van de Hilti is het vast het zelfde systeem. (foto?)

Dan is dit is de olie die er in hoort: Turmopol 20HD
Even Googelen en je kan daar wel wat vinden,(vooral in Duitsland -E-bay).

Om daar vet in te doen heeft geen enkele zin, het vet wordt weggeslingerd en blijft plakken aan de zijkant en komt nooit op zo nooit op de lagers van de krukas en de pistonpen
met olie gaat het wel smeren d.m.v. spatsmering, het enige wat je nu wel moet weten hoe veel olie er in moet want dat is wel belangrijk.

Het kan zijn dat de vorige eigenaar er vet in heeft gedaan omdat dit wel een veel voorkomend misverstand is.
 

Kacheltje

  • #14
In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk vet.
Smeren
Controleer regelmatig of er nog voldoende
smeermiddel zit onder de afsluitdop (Fig.A-12). Is dit niet
het geval, dan nieuw vet toevoegen.
Het wegslingeren hangt af van het soort vet en de snelheid van dit mechanisme.
Spatsmering kan ook middels vet, de zuiger zal het vet in het huis rondslingeren waardoor het op de te smeren plekken komt.
 

Ries

  • #15
Ik heb even een paar foto's gemaakt, voor de duidelijkheid.

Dit is het apparaat, lijkt exact op die in de link van Manualo.

(afbeelding verwijderd)

Hier kijk je in het gat...

(afbeelding verwijderd)

En er zit duidelijk vet in, dit zit aan de stop...

(afbeelding verwijderd)
 

Kacheltje

  • #16
Het krukasje staat zo te zien wel droog, Vet in het dopje zal de krukas niet bereiken.
 

Ries

  • #17
@Kacheltje: het is ook niet de bedoeling dat dat vet in het dopje het krukasje zal bereiken, alleen ter illustratie wat er in zit, vet en geen olie.
 

Ries

  • #18
Vreemd, maar goed, dit zijn ze...


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Er wordt van alles door elkaar gehaald, er wordt een Hilti en een Makita aangehaald, die hebben niets met de machine van TS te maken en zijn ook niet vergelijkbaar.

De verhalen over vet in de boorschacht kloppen niet, als je al vet wenst te gebruiken dient de schacht van de boor heel lichtjes ingevet te worden, als er teveel vet in de schacht komt kan de werking van de kogels in het ontgrendelmechanisme slechter worden of zelfs helemaal niet meer werken.
Ik krijg regelmatig machines ter reparatie waar dat voorkomt, met wat wd40 erin een even laten intrekken is dat meestal opgelost.

Ik heb nog nooit zo'n machine ter reparatie gehad waarvan de boorschacht zover was uitgesleten dat het een probleem werd, het is speciaal staal dat er voor gebruikt wordt, dat slijt niet zo snel.
Rommel zoals stof van steen in combinatie met teveel vet levert meer problemen op.
Vandaar mijn advies, gebruik geen vet of zeer weinig vet bij deze machines, zo nu en dan de schacht inspuiten is voldoende.

Bij professionele machines ligt dat weer anders.

Het lijkt me overzichtelijk reacties te beperken tot de machine van TS, er staan nu nogal wat reacties die er niets mee te maken hebben.
 

Kacheltje

  • #20
Klopt dat niet? Vreemd dat elke leverancier voorschijft om boorvet te gebruiken. En nog vreemder is dat Ik eerder vernam dat: we houden ons enkel aan de voorschiften van de fabrikant enz enz.

Vraag me af wat er niet aan klopt Jan.
Boorstof wordt afgevangen door de stofkap, daar is dat ding voor. Tja en als je de boor uit een vuile kist haalt of je laat hem eerst in het zand vallen om vervolgens in de boorschacht te steken is het niet zo gel dat er vuil in de boorkop komt. Of als je de kop van de machine eens in het zand steekt is het met de reinheid ook wel gedaan.

Dat door overtollig vet kogels slechter worden is wel het meest gekke wat ik gehoord heb. Die mag je wel eens nader uitleggen.
Kogellagers en de behuizing is ook gemaakt van gehard staal, laat je die ook droog en smeer je ze met wd 40? :?
Proffesionele machines hebben dit niet zeg je? wat is daar wezenlijk anders aan de sds sluiting?

Ik vind het een vreemd verhaal.
Voor lang plezier kun je het beste de gebruiksaanwijzing aanhouden van de fabrikant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu