Verwarmingsbuizen latex verwijderen

Flint

  • #1
De vorige bewoner heeft de verwarmingsbuizen met latex beschilderd. Is er een manier om het er af te krijgen. Ook heeft ze op een kunststof ventilatortje latex gesmeerd, erg lelijk, is dit er ook vanaf te krijgen?

De buizen heb ik met afbijt geprobeerd maar dat helpt maar een heel klein beetje, de latex wordt wel wat zachter maar het is nog steeds een crime om het weg te krijgen.

Iemand een idee

Groetjes, Robert
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Van dat kunststof ventilatortje zou de latex eigenlijk er zo vanaf moeten spatten, als je het met een plamuurmes weg"schuift". Latex heeft nl nauwelijks hechting op kunststoffen. Of het moet iets anders zijn geweest waarmee geschilderd is...

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor buizen, meestal het meest eenvoudig de zaak met een scherpe verfkrabber weg te krabben. Nadeel is dat je de galvanisatielaag daardoor ook wegkrabt, dus moet je het naderhand weer gronden (liefst met een metaalprimer).

Het kan zijn dat er geen latex, maar een acrylaat product is gebruikt. Daarvoor kun je bij een verfwinkel (of zelfs bij een warenhuis...) een speciale afbijt voor acrylverf halen, werkt dan veel beter!
 

Dingena

  • #3
Vraag in de verfspeciaalwinkel naar verfafbijt voor latex. Deze bestaat van bepaalde merken. Een speciaalwinkel heeft deze zeker in huis, hiermee zal de latex gemakkelijk te verwijderen zijn van de buizen.

Op kunststof zou ik deze zaken niet gebruiken!
 

Flint

  • #4
Dank allebei,

Ik heb ontdekt dat schuren met de schuurmachine goed werkt, dus hou ik het op die methode. Voor kunststof gebruik ik waterproof extra fijn schuurpapier en dit werkt ook.

Groetjes,

Robert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
5
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu