Verf verwijderen van glanstegels

Chloë

  • #1
Hoi hoi

Ben hier heel toevallig terechtgekomen... en maar goed ook! :-)
We kochten een huis, een oud herenhuis.
De vorige bewoners vonden het nodig de plinten, prachtige glanzende tegels, te beschilderen met verschillende lagen verf, waaronder acrylverf.

Onze vraag is... hoe verwijder ik deze hardnekkige verf, zonder de glans van de tegel aan te tasten.
Een verfafbrander kochten we reeds, maar we doen een half uur over 1 tegeltje.

Bedankt,
Groetjes,

Chloë
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou een verfafbijt voor acrylverf proberen, eerst in een hoekje waar het niet opvalt. Het zou me niets verbazen als de glazuurlaag van de tegels daar geen enkel probleem mee heeft.

Houd wel rekening met de effecten van die afbijt, slecht voor je huid en ogen, en slecht voor je luchtwegen. Dus goede bescherming dragen en goed ventileren bij het werk..

Branden is een probleem, omdar de tegel de warmte meteen weer afvoert. Je loopt zelfs kans dat de tegels door onderlinge temperatuursverschillen gaan barsten.

Hebben jullie daar ervaring mee, Dingena / Mwdecor?
 

Chloë

  • #3
Hallo,

Bedankt voor de reactie!
We hebben weinig ervaring in dit soort zaken... die doen we nu op he.:-)

We kochten in een bouwmarkt nu een product...
Methyleenchloride van Polyfilla, super afbijtmiddel.

Gaan we in klein hoekje proberen, want de tegels zijn zo mooi, dus opletten geblazen.

Groetjes,
Chloë
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Of we daar ervaring mee hebben? Wel, als ik een prijsofferte moet maken voor dergelijk werk deinst de klant instantly terug om het te laten doen... vrij arbeidsintensief dus, en inderdaad, niet altijd een garantie op perfect resultaat.

Kees, je hebt weer maar eens een hele goede tip gegeven, dus meer kan mijn klein verstand hier niet uitbrengen.

Indien het met de super-afbijt niet mocht lukken...niet direct paniekeren, leg er nog eens een dikke laag over en bedek het met een dikke plastic. Na een uurtje of wat verwijderen en zien of het beter gaat. Wedden van wel?! :wink:

En nog een tip voor de afbijtverslaafden ; weet je hoe je het beste afbijtmiddel kan herkennen? Aan het gewicht van de pot. De zwaarste pot bevat het meeste methyleenchloride en zal het beste werken! :P
 

Chloë

  • #5
Joehoeee....onze pot afbijt weegt zwaar! :-)

Bedankt voor de tips hoor, ik laat wel weten als het lukt.

Groetjes,
Chloë
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Dat die pot zwaar weegt zal wel zijn, maar je moet het gewicht met dezelfde inhoud uiteraard vergelijken met een ander merk.
Maar dat had je wel begrepen :cool:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Mwdecor schreef:
Kees, je hebt weer maar eens een hele goede tip gegeven, dus meer kan mijn klein verstand hier niet uitbrengen.
Hoi Marc,

Ik dank je heel hartelijk voor deze opsteker!

Groetjes,

Kees
 

Chloë

  • #8
Hallo,

We hebben dus een stukje tegel bewerkt met het afbijtproduct, en... het lukt, zelfs de glans blijft intact.

Hartelijk dank en tot nog es :-)

Chloë
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #9
Kees, geen dank, puik werk mag "in de verf gezet" worden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu