Verf verwijderen

Ellie

  • #1
Hallo, kan iemand mij helpen met een tip over het verwijderen van verf op behang.
Ik moet namelijk de muren helemaal schoon maken. Met een stomer gaat dit niet.

M.v.g. Ellie :cry:
 

Toon

  • #2
Je hebt een soort rollers, waarmee je het behang perforeert alvorens er met een stoomapparaat overheen te gaan.
Door de perforatie kan het stoom achter het behang komen. Misschien het proberen waard?

Succes
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #3
Kan je de bovenste laag behangpapier , met verf en al dus, er niet gewoon aftrekken?
Van onder naar boven beginnen.
 

Ellie

  • #4
Bedankt voor je snelle reactie, maar ik ben radeloos want het zijn wel 3 muren die ik moet doen i.v.m. betegelen (slaapkamer wordt badkamer)

Het is maar 1 laag, ik denk bouwbehang. Dit zit direct op de muur en muurvast.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Wat wilt u verwijderen, behang met verf erop of alleen behang ?
Graag een beetje duidelijker.
 

Ellie

  • #6
Behang met verf erop.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Toon schreef;
Je hebt een soort rollers, waarmee je het behang perforeert alvorens er met een stoomapparaat overheen te gaan.
Door de perforatie kan het stoom achter het behang komen. Misschien het proberen waard?
Ga met zo'n roller over het behang en gebruik een stoomapparaat, door de gaten die de roller maakt kan de stoom achter de verf komen.
Een andere mogelijkheid is een plankje met een aantal stalen spijkers erin over de muur heen en weer halen (vrij naar Drs. P), effect met stoom hetzelfde als met roller van Toon.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dan is toch de enige manier: perforeren en daarna stomen. Helaas!
Het verven van behang heeft nu eenmaal als negatief gevolg, dat je het er vrijwel niet meer af krijgt doordat het waterdicht is geworden.

Ik neem aan dat je het er af moet halen om de woning in originele staat achter te laten? Tenminste dat maakte ik op uit je vraag.

Misschien kun je ook nog vermelden wat voor soort verf er op dat behang zit, indien bekend... Latex?
 

Ellie

  • #9
Ik weet niet wat voor een verf het is, het zat er al op toen ik de woning kreeg. maar ik ga nu verbouwen, de slaapkamer wordt een badkamer.

Dus de muren moeten betegeld worden. ik ben bang als het behang met verf laat zitten dat het nadelige gevolgen kan hebben op ten duur i.v.m. vocht.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Naar mijn idee staat je dan een veel ergere klus te wachten: het eraf halen van de stuclaag.

Want je kunt nu van alles gaan proberen, maar een goede hechting van de tegels op de onderlaag ben je nooit zeker van, zeker zolang je dat behang en eventuele geverfde onderlagen er niet goed genoeg af krijgt.

De enige oplossing is dan toch: een boorhamer met een tegelbeitel en daarmee de hele stuclaag er af "wippen". Erg vieze en lawaaige klus, zelf twee keer gedaan.

Daarna glad laten stuken.

Maar misschien weet Jan nog iets anders?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik zie als enige optie i.p.v. het weghalen van de laag het plaatsen van de groene gipsplaten en daarop tegelen.
Hebt u een huurwoning overleg dan eerst goed met de woningbouwvereniging en zorg dat u de afspraken op papier krijgt.
 

Ellie

  • #12
Ik bedank jullie voor de tips, ik weet nu waar ik aan toe ben. :x

dit wordt een hele klus.
Ik laat wel weten wat ik gedaan heb als ik klaar ben.

met vriendelijke groet,
Ellie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Veel succes ermee.
 

Ellie

  • #14
He,he, :P eindelijk klaar met het verwijderen van behang.

Ik heb jullie raad opgevolgd, ik heb de muur geperforeerd en daarna met de stomer alles eraf gekregen. Op sommige plaatsen was het zo glad dat ik er zelfs met de perforeer roller niet doorkwam, daar heb ik met een priem diepe gleuven in gekrabt en extra lang gestoomd.

Gelukkig is nu alles eraf en de achtergrond is heel goed gebleven.

Nogmaals bedankt voor de tips.
Groeten Ellie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Mooi gedaan en bedankt voor de melding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu